خبر فوری:

کد مطلب: ۵۹۷۱۴۶

نحوه محاسبه حجم سپتیک تانک چگونه است؟

نحوه محاسبه حجم سپتیک تانک چگونه است؟

محاسبه سپتیک تانک کار دشواری نیست، اما به دانش و تجربه نیاز دارد. قاعده کلی در این زمینه تعداد افراد استفاده کننده از خدمات بهداشتی ضربدر مصرف هر نفر در روز سرانه است.

اندازه ورودی و خروجی سیستم عمودی و نورد (سطح ارتفاع) لوله های سپتیک تانک به لوله کشی ساختمان بستگی دارد. زیرا قطر لوله ورودی به سپتیک تانک نباید با قطر لوله خروجی ساختمان منطبق باشد. در ضمن قطر لوله خروجی دستگاه اعم از عمودی یا افقی نباید از قطر لوله ورودی کم تر باشد.

در صورت عدم رعایت هر یک از این موارد، این نگرانی وجود دارد که پساب به مخزن یا داخل ساختمان بازگردد و مکانیسم کار سیستم را مختل کند.

در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه محاسبه سپتیک تانک صحبت کنیم تا بعدا با مشکلات بسیاری رو به رو نشوید، پس در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

ابتدا با توضیح مختصری در مورد سپتیک تانک شروع می کنیم تا کسانی که اطلاعات دقیقی در این مورد ندارند مطلع شوند.

محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

محاسبه سپتیک تانک کار دشواری نیست، اما به دانش و تجربه نیاز دارد. قاعده کلی در این زمینه تعداد افراد استفاده کننده از خدمات بهداشتی ضربدر مصرف هر نفر در روز سرانه است. اما میزان مصرف سرانه در روز برای هر فرد قطعا نیاز به تجربه دارد. یک فرد روستایی نسبت به یک فرد شهری پساب کم تری تولید می کند و فردی که در مناطق گرمسیری زندگی می کند فاضلاب بیشتری تولید می کند و قوانین نانوشته نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای برای محاسبه حجم سپتیک تانک دارد.

توضیحات کامل قوانین محاسبه ظرفیت سپتیک تانک توسط متکاف و ایدی به تفصیل توضیح داده شده است اما با توجه به حجم محاسبه حجم سپتیک تانک پیشنهاد می کنیم با مشاورین ما در ناب زیست تماس حاصل فرمایید و از خدمات مشاوره رایگان برای محاسبه ظرفیت مخزن استفاده کنید.

IMG 20211115 111523

سپتیک تانک معمولا برای تصفیه فاضلاب خانگی استفاده می شود. بنابراین، در اینجا روشی برای محاسبه توان آن ها برای فاضلاب خانگی ارائه شده است. طبق استاندارد S6297 ظرفیت آن با استفاده از رابطه زیر قابل محاسبه است.

E= 2.5 + N*M

در نسبت فوق E حداقل حجم بر حسب مترمکعب، N سرانه تولید فاضلاب در روز بر حسب لیتر و M تعداد افراد تحت پوشش به صورت نفر بیان شده است.

بنابراین برای محاسبه ظرفیت سپتیک تانک مورد نیاز ابتدا باید حجم فاضلاب تولیدی روزانه را محاسبه کرد. میزان فاضلاب خانگی معمولا با تعداد افرادی که در آن منطقه زندگی می کنند و در حال حرکت هستند، ارتباط مستقیم دارد.

جدول زیر میزان تولید سرانه فاضلاب را در شرایط مختلف نشان می دهد. بنابراین برای محاسبه میزان فاضلاب تولیدی روزانه باید تعداد سرانه افراد را مطابق جدول بالا ضرب کرد. عدد حاصل برابر با حجم فاضلاب تولیدی روزانه است.

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک مخزنی است که پساب های منبع فاضلاب را ذخیره می کند و ناخالصی ها و آلاینده های موجود در آن را با فعال کردن باکتری های غیر هوازی تصفیه می کند و همه آن ها را حداکثر تا ۶۰ درصد از بین می برد.

مهم ترین وظیفه سپتیک تانک تجزیه پساب مجتمع ها و تبدیل آن به ماده ای قابل هضم توسط باکتری های غیر هوازی است. در واقع از این دستگاه برای رفع مشکل چاله های فاضلاب، رفع مشکل گرفتگی سپتیک تانک و جلوگیری از پر شدن سریع پساب استفاده می شود.

سپتیک تانک حداقل دو قسمت دارد. ظرفیت مخزن اولیه ۶۶ درصد و مخزن ثانویه ۳۴ درصد ظرفیت دارد. این دستگاه ذرات جامد موجود در فاضلاب ورودی را گرفته و به مایع تبدیل می کند. با این کار، پساب ورودی به خیس شده ، منافذ چاه را مسدود نمی کند و کارفرما مجبور به تخلیه مکرر چاه نیست.

سپتیک تانک فاضلاب روش قابل قبولی برای تصفیه فاضلاب برای مناطقی است که خاک غیرقابل نفوذ است و نمی توان از چاه های جذبی استفاده کرد و منازل و موسساتی که در مناطق روستایی و خارج از دسترس شبکه های جمع آوری آب قرار دارند. نقشه اجرایی سپتیک تانک توسط کارشناسان متخصص تعیین می شود و قیمت آن متغیر و بستگی به متریال به کار رفته در ساخت بدنه دارد.

تاریخچه سپتیک تانک

حدود ۱۴۰ سال از کشف سپتیک تانک می گذرد. در ابتدا، این مخازن از سنگ ساخته شده بودند و بیشتر شبیه یک استخر شنا بودند که مواد جامد حاصل از فاضلاب در آن رسوب می کردند. سپس قسمت مایع پساب از مجتمع ها به قسمت خروجی هدایت می شود. در آن زمان به این وسیله، فروشگاه تعفن، استخر تسکین فاضلاب و یا فروشگاه کثیف می گفتند.

با گذشت زمان، با پیشرفت مهندسی، آجر جایگزین سنگ در ساخت سپتیک تانک شد. مهندسان یک مدل آجری با پلان مکعبی شکل خاص تولید کردند. در ابتدای تولید، در اوایل قرن بیستم، استفاده از دیوار میانی در آن نوع خاص از سپتیک تانک هنوز رایج نبود.

به دلیل خوردگی زیاد مشاهده شده در دیوار آجری، مهندسان تصمیم گرفتند از ماده ای به عنوان عایق استفاده کنند. بنابراین استفاده از قیر و گونی در بدنه بتنی یا آجری دستگاه باعث افزایش طول عمر مخازن در آن زمان می شد.

به دنبال پیشرفت علم و دانش بشری و کشف پلی اتیلن که در برابر تمامی مواد اسیدی و قلیایی مقاوم بود، کارشناسان به فکر استفاده از این ماده در ساخت آن افتادند. بنابراین، سپتیک تانک های پلاستیکی در اوایل دهه ۱۹۷۰ در اروپا رایج شدند.

مخزن سپتیک تانک بتنی پیش ساخته

با توجه به کندی ساخت مخازن بتنی در محل در سراسر جهان از جمله ایران، پیمانکاران و کارفرمایان به استفاده از سپتیک تانک های بتنی پیش ساخته روی آورده اند. همچنین طرح ساخت مدل بتن آماده و عکس و فیلم از مراحل تولید مخزن بتن آماده را ارائه می دهیم.

تقسیم بندی انواع مخزن سپتیک بر اساس فرآیند تصفیه

در طبقه بندی دیگر انواع سپتیک تانک به دو نوع سپتیک تانک غیر هوازی و سپتیک تانک هوازی تقسیم می شوند.

سپتیک تانک های هوازی به دلیل استفاده از تجهیزات الکترومکانیکی بسیار گران هستند بنابراین کارفرمایان ترجیح می دهند به جای استفاده از این محصول از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده کنند.

اما مدل غیر هوازی همان اجزای اصلی آن در قسمت سپتیک تانک است.

نوع دیگری از سپتیک تانک فاضلاب در دنیا به نام سپتیک تانک پیشرفته یا پکیج تصفیه فاضلاب AR می باشد که در ادامه نقشه آن ارائه خواهد شد. در واقع، طراحی بسته AR نسبت به سیستم سپتیک پیشرفته ‌تر است و انتشار گاز های گلخانه ‌ای را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سپتیک تانک پیشرفته

در برخی از طبقه بندی ها پکیج تصفیه فاضلاب جزء انواع سپتیک تانک ها محسوب می شود که از نظر ما این موضوع صحت ندارد زیرا این مخازن به صورت غیر هوازی کار می کنند و پکیج های تصفیه فاضلاب دارای سیستم هوازی در داخل خود هستند.

IMG 20211115 111544

شرکت مهندسی فرآب صنعت زلال

شرکت مهندسی فراب صنعت با تکیه بر دانش فنی روز دنیا با سابقه ایی بالغ بر یک دهه حضور در زمینه تخصصی مهندسی تصفیه آب و فاضلاب و استفاده از فناوری های نوین فعالیت خود را بر امور طراحی و .مهندسی و ساخت متمرکز نموده است. (تصفیه آب، فاضلاب، سپتیک تانک، چربی گیر، اسمز معکوس، آب شیرین کن)

مهمترین زمینه های کاری شرکت در زمینه مهندسی آب و فاضلاب عبارتند از :

تولید و عرضه پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی ، پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ، پکیج آب شیرین کن، سیستم های تصفیه آب پیشرفته RO, UF, NF

پاره ای از خدمات قابل ارائه توسط شرکت مهندسی فراب صنعت به شرح ذیل می باشد:

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای سیستم های تصفیه پساب های صنعتی

مشاوره طراحی، ساخت و اجرای سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس

مشاوره طراحی، ساخت و اجرای سیستم های آب شیرین کن و غشایی از آب دریا

. طراحی و ساخت سیستمهای تولید آب بدون یون (Deionizer) به روش های اسمز معکوس دو مرحله ای (Double RO)، بسترهای تعویض یونی (کاتیونی، آنیونی و بستر مختلط)، سیستم الکترودیالیز (EDI)

· طراحی، ساخت و اجرای سیستمهای تصفیه آب به روش میکروفیلتراسیون(MF)، اولترا فیلتراسیون (UF) ونانوفیلتراسیون(NF)

طراحی و ساخت سیستم های سختی گیر رزینی

طراحی و ساخت برج های خنک کننده (Cooling Tower)

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای سیستم های پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج فلزی تصفیه فاضلاب صنعتی

ساخت و راه اندازی و اجرای تجهیزات مکانیکال و الکترومکانیکال تصفیه خانه های آب و فاضلاب

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای سیستم های پکیج بتنی تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج بتنی تصفیه فاضلاب صنعتی

مشاوره، طراحی، ساخت و اجرای سیستم های تصفیه و ضدعفونی آب O3، UV، RO

طراحی و ساخت مخازن تحت فشار افقی و عمودی (Pressure Sand & Carbon Filter)

تولید و اجرای سپتیک تانک ( سپتیک )، ایمهوف تانک، منهول و مخازن به صورت بتنی و پلی اتیلنی دو جداره

تولید و اجرای سپتیک تانک و چربیگیر از جنس فایبرگلاس

مهندسی مجدد و ارتقاء کیفی و کمی ظرفیت تصفیه خانه های آب و فاضلاب موجود

بهینه سازی و رفع مشکلات فرآیندی و تجهیزاتی و راهبری تصفیه خانه های آب و فاضلاب موجود

راه اندازی، بهره برداری و راهبری سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

تأمین ممبران، میکرو فیلتر، مواد شیمیایی و آنتی اسکالانت و سایر تجهیزات سیستم های آب شیرین کن

ارائه سیستم های دوزینگ و تزریق مواد شیمیایی بصورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

ارائه سیستهای تزریق مواد شیمیایی جهت جلوگیری از خوردگی در دیگ های بخار و سیستمهای برودتی

طراحی و ساخت و اجرای فیلترپرس

سخن آخر

با توجه به مقاله بالا دیگر مشکلی در محاسبه حجیم سپتیک تانک نخواهید داشت و به راحتی حجم مورد را می توانید به دست آورید. اگر در این زمینه سوالی ذهن شما را مشغول کرده است می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.