کد مطلب: ۶۵۹۵۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بهره در آمریکا ادامه می‌یابد/ پیام جدید برای بازارها!

افزایش نرخ بهره در آمریکا ادامه می‌یابد/ پیام جدید برای بازارها!

فدرال رزرو آمریکا در ماه گذشته شاخص نرخ بهره بانکی را افزایش داد. سیاست‌گذاران مالی آمریکا در نظر دارند دو مرتبه دیگر این نرخ را بالا ببرند. نرخ بهره را به منظور مبارزه با تورم افزایش می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هنگامی که فدرال رزرو آمریکا سیاست پولی انقباضی و سخت‌گیرانه را در پیش می‌گیرد بر روی تجارت و کسب و کارها تاثیر می‌گذارد. ماه گذشته شاخص نرخ بهره بانکی، نیم واحد افزایش یافت که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. در جلسه روز چهارشنبه بانک مرکزی مشخص شد که سرمایه‌گذاران باید منتظر افزایش نرخ بهره بیشتری باشند.

نرخ‌های بهره معمولا یک چهارم واحد افزایش پیدا می‌کردند. بر اساس صورت جلسه‌ای که از نشست اوایل ماه مه کمیته بازار آزاد فدرال منتشر شده است، اغلب حضار افزایش ۵۰ واحدی در محدوده هدف را در نشست‌های بعدی مناسب دانستند. جلسات بعدی شاخه سیاست‌گذاری فدرال رزرو، برای اواسط ماه ژوئن، اواخر ماه جولای و اواخر ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده‌اند. اما اقدامات بانک مرکزی به سادگی نمی‌تواند تورم را مهار کند.

به نقل از سی‌ان‌ان ، افرادی که در بازار فعالیت دارند از قبل انتظار این افزایش مجدد را داشتند. فدرال رزرو در تلاش است تا با بالاترین نرخ تورم در گذشته۴۰ سال مبارزه کند. حتی با وجود اینکه داده‌های اقتصادی کاهش فشار قیمت‌ها را در ماه آوریل نشان می‌دادند.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر تورم آمریکا

ورود تورم به سیستم اقتصاد یک کشور مدتی طول می‌کشد اما خارج کردن آن زمان بسیار طولانی‌تری نیاز دارد. رئیس فدرال رزرو آمریکا، جروم پاول بارها روی کند بودن ابزارهای سیاست پولی و زمان زیادی که برای تاثیر گذاشتن آن‌ها لازم است تاکید کرده است. علاوه بر آن، بانک مرکزی تلاش می‌کند تا وضعیت اقتصاد کشور را بدون اینکه آن را به بحران بکشاند آرام‌تر کند.

بعد از اینکه تولید ناخالص داخلی امریکا که اصلی‌ترین مقیاس فعالیت اقتصادی یک کشور است، در ۳ ماهه اول سال کاهش یافت, اقتصاددانان نگران بودند که شاید کشور در حال حاضر هم در بحران اقتصادی به سر می‌برد. اما بانک‌های واشنگتن معتقدند تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم افزایش پیدا می‌کند. همچنین در ادامه سال هم با سرعت یکنواختی به رشد خود ادامه می‌دهد. اما فدرال رزرو کاهش تولید ناخالص را به بازار کار و تولیدات صنعتی مرتبط می‌داند. این دو، تمایل به بی‌ثباتی دارند و با افزایش تقاضا جبران می‌شوند.

دیوید روبنشتاین، یکی از بنیانگذاران و عضو گروه کارلایل، در جلسه‌ای در انجمن جهانی اقتصاد داووس در اوایل این هفته گفت که ما در چند جلسه آینده دو افزایش ۵۰ واحدی متوالی خواهیم داشت. اگر این افزایش کمتر باشد، بازار تصور می‌کند که فدرال رزرو وضعیت اقتصادی و تورم بالا را جدی نمی‌گیرد و اگر کمتر باشد بازار تصور می‌کند که وضعیت بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.