کد مطلب: ۳۴۰۴۲۴

مرکز آمار ایران مطرح کرد:

بیکاری پاییز ۹۷ به ۱۱٫۷ درصد رسید

بیکاری پاییز 97 به 11٫7 درصد رسید

در پاییز امسال جمعیت بیکار کشور به مدت مشابه سال قبل نسبت با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است. همچنین آمار جدید حاکی از آن است که نرخ مشارکت مردان و زنان در پاییز امسال به ترتیب هر کدام 0٫4 و 0٫8 درصد افزایش یافته است.

نتایج جدید مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز امسال با رشد 0.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 40.5 درصد و نرخ بیکاری به 11.7 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که منظور از نرخ مشارکت اقتصادی آن دسته از جمعیت 10 ساله و بیشتر کشور است که یا شاغل بوده و یا در جستجوی شغل هستند. به طبع جمعیتی که خارج از این دو گروه باشند، جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز و به نقل از ایسنا، در پاییز 97 جمعیت بیکار کشور به مدت مشابه سال قبل نسبت با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است. همچنین آمار جدید حاکی از آن است که نرخ مشارکت مردان و زنان در پاییز امسال به ترتیب هر کدام 0.4 و 0.8 درصد افزایش یافته است. به‌طوری که در پاییز سال گذشته ۶۴ درصد و نرخ مشارکت زنان ۱۵.۶ درصد بوده این نرخ در پاییز امسال به ۶۴.۴ درصد در مردان و به ۱۶.۴ درصد در زنان افزایش یافته و از رشد مشارکت زنان و مردان حکایت دارد.

همچنین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در پاییز امسال معادل ۳۵.۷ درصد از جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیش‌تر) شاغل بوده‌اند، این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. در این فصل جمعیت شاغلین 10 ساله و بیشتر ۲۳ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۳۰۰ نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۶۲۳ هزار و ۸۷۹ نفر افزایش داشته است. از طرفی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز در پاییز امسال ۳۱.۱ درصد بوده که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

از طرف دیگر نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۷.۵ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه گذشته، با تغییر جزیی به ۰.۱ درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز امسال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱۸.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است. البته این نرخ در پاییز ۹۷، برای مردان ۱۳.۴ درصد و برای زنان ۲۷.۹ درصد بوده که نشان‌دهنده افزایش بیکاری در گروه فارغ‌التحصیلان زن است.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان 97 به 12.2 درصد رسیده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.7 درصد افزایش یافت و تعداد بیکاران به میزان 237 هزار نفر افزایش یافت. بر این اساس نرخ بیکاری در پاییز امسال نسبت به فصل قبل از آن به میزان 0.5 درصد کاهش داشته است. همچنین در تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی با 0.2 واحد درصد افزایش نسبت به تابستان سال قبل به 40.9 درصد رسیده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روحانی در رقابت انتخاباتی دور دوم گفت ما در اقتصاد به دنبال عدد ۸ هستیم:۱- رشد اقتصادی ۸٪
    ۲- تورم ۸٪
    ۳- نرخ بیکاری ۸٪