کد مطلب: ۴۲۱۲۱۵

نرخ بیکاری پاییز ۹۸ اعلام شد

نرخ بیکاری پاییز 98 اعلام شد

بررسي روند تغييرات نرخ بیکاری در پاییز 98 حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١,٢ درصد كاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نتايج طرح آمارگيري نيروي‌ كار در پاییز سال ١٣٩٨ منتشر شد. بررسي نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ١٠,٦ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بیکاری حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١.٢ درصد كاهش یافته است.

در پاییز ١٣٩٨، به ميزان ٤٤,٣ درصد جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ٠.٢ درصد کاهش داشته است.

جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٤ ميليون و ٤٤٦ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٧٢ هزار نفر افزايش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه درپاییز ١٣٩٨، بخش خدمات با ٥٠,٠ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٢,٩ درصد و كشاورزي با ١٧.١ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٥,٨ درصد از فعالان اين گروه سني در پاییز ١٣٩٨ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بیکاری اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٧) ١.٢ درصد كاهش يافته است.

بررسي نرخ بیکاری جوانان ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد كه درپاییز ١٣٩٨، ١٧,٩ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. این در حالی است که تغييرات فصلي نرخ بیکاری این افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٧، به ميزان ١.٤ درصد كاهش يافته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص جمعيت ١٥ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه در پاییز ١٣٩٨، ١٠,٦ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٦.٥ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

منبع: مرکز آمار ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.