کد مطلب: ۵۶۹۱۴۹

نرخ تورم سالانه در ایران / اینفوگرافیک

نرخ تورم سالانه در ایران / اینفوگرافیک

به گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۲ و در آغاز به کار دولت یازدهم، نرخ تورم ۳۲/۸ درصد بود، اما از آن پس تا سال ۹۶ روند کاهشی داشت تا جایی که سال‌های ۹۵ و ۹۶برای دو سال پی‌در پی تورم تک رقمی شد. هر چند دوباره روند افزایشی به خود گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تیر سال جاری، یعنی آخرین ماه از کار دولت دوازدهم، تورم به ۴۴/۲ درصد رسیده‌است.

photo 2021 08 05 12 35 29

جزئیات افزایش قیمت‌ خوراکی‌ها منتشر شد

تازه‌ترین روایت مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از ۵۳قلم خوراکی منتخب، تعداد ۳۸قلم کالا، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور را تجربه کرده و نرخ تورم سالانه در مناطق روستایی ۱۰استان کرمانشاه، یزد، فارس، همدان، خراسان شمالی، بوشهر، کردستان، ایلام، خراسان رضوی و لرستان به بالای ۵۰درصد رسیده است.

رهگیری تورم خوراکی‌ها

داده‌های رسمی از نوسان قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر امسال نشان می‌دهد که رشد قیمت روغن‌نباتی جامد نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۲۸٫۴درصد، نوشابه گازدار ۱۲۶٫۶درصد و هویج‌فرنگی ۱۲۱٫۳درصد بوده و کره پاستوریزه، نخود، خامه پاستوریزه و هلو بیش از ۲برابر رشد قیمت داشته‌اند.

موز و روغن‌مایع هم در فاصله تیر امسال تا تیرپارسال بیش از ۹۰درصد گران شده و پس از آن کالاهایی چون گوجه‌فرنگی، خربزه، پیاز، خیار، قارچ و شیرینی‌خشک قرار دارند که با رشد قیمت بالای ۵۰درصد مواجه شده‌‌اند.

این گزارش می‌افزاید: قند، هندوانه، ماهی قزل‌آلا، شیر پاستوریزه، شکر و دوغ پاستوریزه بیش از ۷۰درصد و لپه، مرغ ماشینی، چای خارجی، پنیر ایرانی پاستوریزه و کنسرو ماهی بیش از ۶۰درصد، ماست پاستوریزه، پسته، سس مایونز، رشته آش، عدس، برنج خارجی درجه‌یک و گوشت گاو یا گوساله به همراه بادمجان بالای ۵۰درصد رشد قیمت داشته‌اند. همه کالاهای یادشده به همراه سیب‌زمینی، سس گوجه‌فرنگی، لوبیا‌چیتی و مغز بادام درختی، نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم ۴۲٫۹درصد کل کشور را تجربه کرده‌اند.

تنها کالای خوراکی‌ای که قیمت آن در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته یک‌درصد ارزان شده پرتقال است که عملا از چرخه مصرف تابستانی خارج شده و سیب و لیموترش هم تورم یک‌رقمی نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده‌اند.

مرکز آمار، رشد قیمت فلفل‌دلمه‌ای در تیر امسال را ۱۵٫۸درصد و رب گوجه‌فرنگی را ۲۰٫۳درصد برآورد و اعلام کرد که قیمت سایر کالاهای خوراکی شامل برنج ایرانی درجه‌یک، مغز گردو، لوبیاقرمز، تخم‌مرغ ماشینی، کدو‌سبز، کشمش پلویی، گوشت گوسفند، شیرخشک و ماکارونی بین ۲۰ تا ۴۱درصد نوسان داشته است.

به‌گفته مرکز آمار، در گروه نان و غلات، رشته آش با ٣،۴درصد، شیرینی‌خشک با ٣.٢درصد و ماکارونی با ١.٨ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ماه قبل داشته‌اند.

وضعیت در گروه کالایی گوشت

در گروه کالایی گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن هم مرغ ماشینی با ۴،٢درصد و گوشت گاو یا گوساله با ١.٨درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند و گوشت گوسفند با ۰٫۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته است.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل، مربوط به تخم‌مرغ ماشینی با ١١،۶درصد، روغن مایع با ٣.۴درصد و ماست پاستوریزه با ٢.٨درصد بوده اما روغن‌نباتی جامد با ٢.۶درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته است.

رصد قیمت میوه و خشکبار هم نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ ماه قبل مربوط به هندوانه با ١٣درصد و خربزه با ١٠،٧درصد بوده و لیموترش با ١۴.۶درصد و موز با ٧.٢درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در گروه سبزیجات و حبوبات هم بالاترین افزایش قیمت در تیر امسال نسبت به خرداد امسال، مربوط به پیاز با ١۴درصد، خیار با ١٠، ٣درصد و هویج‌فرنگی با ١٠.٢ درصد بوده و گوجه‌فرنگی با یک‌درصد و سیب‌زمینی با ۹درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند ( همشهری ).

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ تورم بیشتر از این امار شماست،مردم رو چی فرض کردین با این امار دروغتون،من قبلا با همین درامد بطری شیر بزرگ میگرفتم الان یه کوچیک میگیرم واسه دو روز بچم،بچه بدنش ب کلسیم نیاز داره خودمون ب درک،رحم نمیکنین ب مردم خدا بهتون رحم نکنه

    • ناشناس

      بله72 درصد هست هم وطن خودت رو برای تورم سه رقمی آماده کن

  • ناشناس

    در شبکه خبر کارشناس اوردن گفتن تورم اصلی72 درص هست روحانی گعت که محرمانیت نگید و گفت خودمون رو برای تورم سه رقمی آماده کنیم