کد مطلب: ۵۶۱۷۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهمترین سیگنال یک ماهه اخیر بورس / اتفاق مهم در نرخ سود بین بانکی

مهمترین سیگنال یک ماهه اخیر بورس / اتفاق مهم در نرخ سود بین بانکی

از نگاه برخی کارشناسان بازار سهام از جمله مهدی سماواتی، قاتل اصلی بورس و عامل ریزش شاخص بورس نرخ سود بین بانکی است. این نرخ در دوره ریزش بورس تا ۲۲ درصد هم افزایش یافته بود اما اکنون به زیر ۱۸ درصد تقلیل یافته است. اما چرا این نرخ مهم است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ سود بین بانکی اهمیت قابل توجهی برای بازار سهام دارد. از نگاه برخی کارشناسان بازار سهام از جمله مهدی سماواتی، قاتل اصلی بورس و عامل ریزش شاخص بورس همین نرخ سود بین بانکی است. این نرخ در دوره ریزش بورس تا ۲۲ درصد هم افزایش یافته بود اما اکنون به زیر ۱۸ درصد تقلیل یافته است. اما چرا این نرخ مهم است؟

با اتفاق امروز نرخ سود بین بانکی به کمتر از کف دالان (۱۸ تا ۲۲ درصد) رسیده که نشان از اتفاق مهمی است. رسیدن نرخ بهره بین بانکی به ۱۷٫۹۵ درصد خیلی از فعالان بازار سهام اکنون معتقدند باید انتظار رشد بازار سهام را داشت و این واکنشی معقول از سمت بورس نسبت به این اتفاق بانکی مهم است.

اسفند ماه پارسال اقتصادنیوز نوشته بود: بنابر اعلام بانک مرکزی نرخ سود در دالان ۱۴ تا ۲۲ درصد مدیریت می شود. این دالان در بازار بین بانکی طراحی شده و نرخ ۱۴ درصدی برای سپرده گذاری بانک ها نزد بانک مرکزی و نرخ ۲۲ درصد برای استقراض بانک ها از این نهاد است.هدف از این کریدور تنظیم نرخ سود در سطح ۱۸ درصد است.

در اقتصاد ایران بانک مرکزی در خرداد پارسال پس از تهیه زیر ساخت به سمت راه اندازی کرویدور نرخ بهره رفت. این نرخ در ابتدا بین محدوده ۱۰ و ۲۲ درصد در نظر گرفته شد و بر اساس دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» و مصوبه هیات عامل این بانک، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانستند ذخایر مازاد خود را در نرخ سود ۱۰ درصد و به‌صورت یک‌شبه نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند. کف دالان معادل نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها در بانک‌مرکزی است.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند کسری ذخایر خود را از طریق اعتبارگیری از بانک مرکزی به‌صورت یک‌شبه و مشروط به ارائه وثایق کافی، در نرخ سود ۲۲ درصد تامین کنند. این همان سقف دالان یا نرخ تنزیل مجدد نهایی است.

از دل این دو، نرخی استخراج می شود که به آن نرخ بهره سیاست‌گذاری یا هدف گفته می شود. در ابتدا راه اندازی کریدور، میانگین کف و سقف دالان در محدوده ۱۶ درصد قرار داشت. بانک مرکزی در فاصله دهم خرداد تا ۲۳ مرداد سه بار دیگر کف کریدور در بازار بین بانکی را بالا برد و به ۱۴ درصد رساند. با این حساب نرخ بهره سیاستی نیز از حدود ۱۶ درصد تا ۱۸ درصد بالا رفت.

آخرین اخبار بازار سهام را از صفحه بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ بین بانکی برای این تاثیر داره که برای بانک‌ها این فاکتور مهمه نه سهامدار حقیقی چون بانک بجای چرخش پول و حمایت از پول ملی به یک حقوقی اصلی بازار و کار بنگاه داری و سهامداری رانتی مشغول شده و چه بسا نوسانگیری

    • ناشناس

      نظرتون محترمه ولی غیر واقعی?

    • ناشناس

      بله داداش همینه که حقوقی هم خودش قانون میذاره هم اجرا میکنه بورس و سهامدار رو بازی میده و بهره میبره

    • ناشناس

      چقدر دلال بانکی تو این سایت جزو مخاطبین داریم از این منفی دادنها منظورشون چیه؟
      بعد ببین همینها نظر میدن سهامدار خرد ناآگاه هم گوش میکنه!

    • ناشناس

      کجاش غیر واقعیه اگر اینطور نیست سود بین بانکی چرا باید در بورس تاثیر داشته باشه و اصلا چرا وضعیت بورس برای بانکها اینقدر مهمه و بالعکس اگه دخالتی در اون نداره

  • ناشناس

    دوباره امروز مردم فروش آبشاری داشتن و حقوقی ها خریدن. بعد فردا مردم میگن چرا ضرر کردیم. خب وقتی برای دلالی اومدی تو بورس پس ضرر هم خواهی کرد

  • ناشناس

    فردا که بازار مثبت بشه فروشنده های امروز میخرن. اونوقت میگن چرا ضرر میکنیم ??

  • ناشناس

    عده ای بازارگردان ونوسان گیران چه درقالب حقیقی وچه حقوقی یکسری نمادهای مطرح راچندروزمثبت وسبزمیکنن مرتب بیچاره هم مرتب خریداری میکنن بعدازچتدروزکه اعتمادمرتب راجلب کردن بادوتامتفی پنج سودهای کلانی به جیب میزنن.بدبخت انکسی هست که به اینهااعتمادکنه وبخره

    • ناشناس

      کاملادرسته.مردم بیچاره هم مرتب میخرن بعدازچندروزمیدونن چی خریدن وچه کلاه گشادی سرشون رفته

  • ناشناس

    این بانکها وقتی خودشون اکثرا کارگزاری دارند و با این قوانین رانت پرور بورس مثل محدودیت دامنه نوسان و صف و گره معاملاتی که دوستانشان در بورس از قدیم برای رفاه حالشون گذاشتن مشخصه تمام ابزار کارشون فراهمه گاهی خودشون هم با انگولک در سود بانکی و غیره یه نوساناتی به بازار می‌دهند و سود میکنند

  • ناشناس

    لعنت به دولت تزویر و امید

    • مریم

      الهی آرمین. خدا لعنت کند کند دولت تزویر و بی تدبیر و کاخ نشین و بی سواد .
      بخدا اینها همه شان باید تحویل قانون بشوند تا ببینند این همه پولی که از مردمی که علم و دانش بورسی نداشتن و ربودن .پولها در جیب چه کسانی رفته .
      چون این پولها در چرخه تولید هم استفاده نشده .
      مثلا شستا ۶۵۰۰ تومانی انداختن به مردم و الان قیمتش رسیده به ۱۳۰۰ تومان .اخه این همه ریزش .
      و الان چند نفر در مدیریت شستا بعنوان مشاور دارند حقوقهای نجومی میگیرند که وزیر کار آقای شریعتمداری توسط مجلس استیضاح شده و کارت زرد گرفته.

  • مریم

    دقیقا این کار آقای همتی و روحانی بود که اول سود بین بانکی را پایین آوردن و وقتی ۴۵ میلیون مردم بدبخت را با کلک و دروغ به بورس کشاندن و تمام سهم ها را در سقف قله به مردم انداختن و دوباره بعد از چند ماه سود بانکی را به ۲۲ درصد رساندن و باعث ریزش شاخص از ۲۱۰۰ به ۱۱۰۰ شد و خون به لب این همه مردمی که بدون علم و دانش بورسی وارد این بازار شده بودن کردند ..
    خدایا چطور یک فردی که لباس مقدس روحانیت بر تن دارد میتواند تا این حد دروغگو و نامرد باشد .
    من به خاطر اعتماد به این شخص پس انداز حاصل ۲۵ سال کارگری که برای خرید جهیزیه دخترم بود وارد بورس کردم که بعد از یک سال اندک سودی نصیبم بشود .
    ولی الان تمام اجناس و کالاهایی که برای جهیزیه دخترم بوده ۱۰۰ برآبر شده ولی پول من بعد از یک سال ۵۰ الی ۶۰ درصد ریزش کرده.
    مثلا سهم بجهرم را در قیمت ۱۰۰۰ تومان به مردم انداختن و الان قیمتش رسیده به ۲۶۰ تومان و جالبه بعد از یک سال ۸ ریال سود برای سهام داران خرد تقسیم کردن ..
    کجای دلم بگذارم ۸ ریال ؟
    و یا خودرو ۸۵۰ تومان به مردم انداختن و الان قیمتش رسیده به ۲۰۰ تومان و جالب تر اینکه مجمع عمومی سالیانه زیان برای مردم داشته .
    مگر میشود ؟
    و یا بکام ۷۰۰ تومانی را به مردم انداختن و الان ۲۸۵ تومان و مبلغ ۵ تا تک تومانی سود تقسیم کردن .
    کجای دلم بگذارم ؟
    و اتکاء ۹۵۰ تومان رابه مردم آنداختن و آلن رسیده به ۴۵۰ تومان .
    و یا چدن ۳۵۰۰ تومانی الان رسیده به ۴۵۰ تومان .
    کجای دلم بگذارم !
    آقای رئیسی بیاد و تمام رئیس و مدیران بورس باید تحویل قانون بگردند .
    با عرض پوزش از تمام عزیزان …
    واقعا بهم حق بدهید .این نامرد ها از ما مردمی که دانش بورسی نداشتیم و دعوت کردن در بورس و سو استفاده کردن