کد مطلب: ۶۰۵۹۰۶

گزارش تجارت‌نیوز از اولین نشست خبری رئیس سازمان بورس:

روش جدید عرضه اولیه، رانت ندارد / ۹۸ درصد سود سهام عدالت پرداخت شده است

روش جدید عرضه اولیه، رانت ندارد / ۹۸ درصد سود سهام عدالت پرداخت شده است

اولین نشست خبری مجید عشقی، رئیس جدید سازمان بورس در حال برگزاری است. در این نشست عشقی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ می‎‌دهد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین نشست خبری مجید عشقی، رئیس جدید سازمان بورس در حال برگزاری است. در این نشست عشقی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ می‎‌دهد.

در آغاز این نشست رئیس جدید بورس ضمن ابراز امیدواری در مورد کاهش نوسانات بازار سهام گفت :« سیاست‌گذاری‌هایی که در دولت و مجلس انجام می‌شود بتوانیم بازار را به ثبات برسانیم. تمام تلاش ما قدم برداشتن در مسیر اعتمادسازی است اما کار سخت و زمان‌بری است. تمام تلاش ما در راستای اصلاح ساختار و سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی در همین راستاست.»

عشقی در خصوص صحبت‌های دیروز رئیس قوه قضاییه درباره دخالت‌های غیرمتعارف در بورس گفت: « جلسه با ریاست قوه قضاییه در خصوص اتفاقاتی که در بازار سرمایه افتاده و اقداماتی که باید صورت بگیرد انجام شد و در انتهای جلسه ابهاماتی مطرح شد و آقای اژه‌ای هم بنا نداشتند در آن جلسه ما به ابهامات پاسخ دهیم.»

حذف دامنه نوسان فعلا شدنی نیست

عشقی همچنین در خصوص حذف دامنه نوسان اعلام کرد: «بعضی از مسائل مربوط به زیرساخت‌های بازار هست که همواره مورد بحث بوده است. یکی از این موارد بحث دامنه نوسان است که ابعاد مختلفی دارد و باید متناسب با شرایط بازار در مورد آن تصمیم بگیریم. ایده‌آل این است که دامنه نوسان نداشته باشیم و در صورت نوسان شدید سهم ها متوقف شوند ولی در حالی که با عدم تعادل کلی مواجه هستیم و درگیر تصممیاتی هستیم که بر بازار تاثیرگذارند، حذف دامنه نوسان الان اجرایی نیست.»

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: «با این حال برای شرکت‌هایی که از ثبات قیمتی برخوردارند می توانیم دامنه نوسان را باز کنیم اما اگر به یکباره دامنه نوسان را باز کنیم باعث تلاطم در بازار خواهد شد.»

قیمت‌گذاری دستوری تنها مشکل صنایع نیست

عشقی گفت: «در پنج سال گذشته در برخی صنایع فولاد پتروشیمی قیمت‌گذاری دستوری نداریم. این مسیر باید ادامه پیدا کند. چالش‌های صنایع منحصر به یحث قیمت گذاری دستوری نیست. در فرایندها دچار مشکل هستیم. یه طور مشخص بحث صادرات محصولات پالایشگاه‌ها توسط دولت یا شرکت ملی پخش پالایش انجام می‌شود این در حالی است که ۸۰ درصد پالایشگاه‌ها خصوصی شدند این اشکال در فرآیند است. در بحث صنعت خودرو مشکل فقط قیمت گذاری نیست ساختار مالی و مالکیتی و مدیریتی هم هست. »

ورود استارتاپ‌ها به بورس تسهیل می‌شود

عشقی در پاسخ به شرایط پذیرش استارتاپ‌ها در بورس گفت: « امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده ورود شرکت های تکنولوژی محور را در بورس داشته باشیم. الان نزدیک به ۲۰ شرکت در صف عرضه هستند و ورود شرکت های دیگر نیز در حال بررسی است.»

فروش سهام عدالت کی آغاز می‌شود؟

رئیس سازمان بورس در پاسخ به آغاز مجدد معامله سهام عدالت در بورس گفت: « یک سری ابهامات اساسی بر فرآیند فروش سهام عدالت وارد شده بود که باعث شد فروش به طور کلی متوقف شود. مقرر شده کارگروهی تشکیل شود تا ساختار اجرایی سهام عدالت را بررسی قرار دهیم و اصلاحات را به سرعت انجام دهیم تا بتوانیم شرایط معامله و مالکیت سهام عدالت که دارایی خوبی برای مردم می‌تواند باشد را به بهترین شکل فراهم کنیم.»

وی همچنین گفت: « ارزش سهام عدالت با توجه به روند بازار تغییر می‌کند ابلاغیه مقام رهبری، در خصوص آزادسازی و تشویق مردم به نگهداری سهام عدالت است و اصلاحات در این راستا خواهد بود که مردم سهام عدالت را نگه دارند. تلاش برای حفظ ارزش سهام عدالت و منافع سهامداران است.»

رانت در روش جدید عرضه اولیه

عشقی در پاسخ به پرسشی در مورد توزیع رانت در روش جدید عرضه اولیه اعلام کرد: «نمی‌توان گفت رانت برای عده خاصی است. روش قبلی هم با توجه به تجاربی که بود معایب و مزایایی داشت. مشکل اصلی که در عرضه سهم‌های کوچک وجود داشت این بود که وقتی سهام کوچکی عرصه می شود و متقاضیان به چند میلیون نفر می‌رسد مدیریت سهامداران به معضلی تبدیل شده و این شرکت تا ابد گرفتار تعداد زیاد سهامداران می‌شود. عرضه اولیه چنین شرکت‌هایی به روش قبلی منفعتی هم برای سرمایه‌گذاران ندارد و چیزی جز دردسر برای سهامداران و شرکت ندارد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد که در عرضه‌های خرد باید سیاستی وجود داشته باشد که به نفع کل بازار باشد. به دنبال آن هستیم که تا جای ممکن عرضه‌ها به صورت عمومی باشد.

تحقیق و تفحص از سازمان بورس

مجید عشقی در رابطه با تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: « از این اتفاق کاملا استقبال می‌کنیم. اتفاقاتی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ افتاد، ابهاماتی را به وجود آورده است. امیدواریم با انجام این بررسی‌ها کاملا مشخص شود که چه مشکلاتی وجود داشته است. باید بتوانیم با اعمال اصلاحاتی که از تکرار این مشکلات جلوگیری کند را انجام دهیم. در حال تشکیل بدنه کارشناسی مربوطه هستیم. فکر نمی‌کنیم این اتفاقات روی نهادهای مالی اثر خاصی داشته باشد ولی به هر نتیجه‌ای برسیم اقدامات لازم را انجام دهند.»

لزوم اجرای مصوبات شورای عالی بورس

عشقی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار تجارت‌نیوز در خصوص ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی بورس گفت: « به عنوان سازمان عالی بورس موظفیم تمام تصمیمات شورای عالی بورس را عمل کنیم. تصمیم گیری به این نحو نیست که توسط نمایندگان بخش خصوصی یا دولتی گرفته شود. و معمولا همگی در خصوص یک تصمیم به اجماع می‌رسیم.

رئیس سازمان بورس در خصوص تناقض میان سیاست‌های بانک مرکزی و منافع سهامداران گفت: «سیاست‌هایی که بانک مرکزی با توجه به رسالت خود دارد ممکن است با سایر بخش‌های اقتصادی کشور همخوانی نداشته باشد. معمولا مذاکراتی صورت می‌گیرد که تبعات این تصمیمات به حداقل ممکن برسد. تصمیمات مرتبط و مشترک با بانک مرکزی به صورت تفصیلی گرفته می‌شود.»

آزادشدن قیمت فروش ارز صادرکنندگان

مجید عشقی همچنین اعلام کرد با مجوز بانک مرکزی شرکت‌های صادرات محور می‌توانند ارزهای خود را به نرخ رقابتی و بازار در سامانه نیما عرضه کنند.

شفافیت در انتشار صورت‌های مالی

رئیس بورس اظهار داشت: «در انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها از لحاظ زمانی پیشرفت خوبی داشتیم و بیش از ۹۹ درصد شرکت‌ها صورت‌های مالی را در زمان خود منتشر کردند و مشکلی نداشتیم. در بحث انتشار اطلاعات اغماضی نمی‌کنیم و اساس شفافیت بر این است که دارایی شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شود. همچنین اصرار کردیم که شرکت‌ها به صورت جداگانه در خصوص زمین و ساختمان و دعاوی مربوط اطلاعیه بدهند. اگر لازم باید در خصوص مسائل دیگر هم این کار را خواهیم کرد. از لحاظ کمیت گزارشات مشکلی نداریم ولی روی کیفیت گزارش‌ها کار می‌کنیم.»

سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در رابطه با سود سهام عدالت تصریح کرد: « ۹۸ درصد سود سهام عدالت سال ۹۸، پرداخت شده و تنها سود شرکت مخابرات است که پرداخت نشده است. سازمان خصوصی سازی هم پیگیر است که بنوانیم این مبلغ را از مخابرات دریافت کنیم. پرداخت سود سال ۹۹ هم در جلسه بعدی شورای عالی بورس مطرح می‌شود و تا پایان سال این کار را خواهیم کرد. »

ماجرای ماینرها

عشقی در رابطه با مساله جنجالی ماینرها در شرکت بورس گفت: «در کل ماینرها متعلق به شرکت بوده و تنها دو سه ماه فعالیت داشته و سپس به انبار منتقل شده است. رای نهایی در خصوص تخلفی که صورت گرفته اعلام نشده است. ما از طریق کمیته تخلفات و سایر دستگاه‌های مرتبط پیگیر هستیم. کل خریدی که برای دستگاه‌ها انجام شده بود عدد ناجیزی بود و ابعادش آنقدر گسترده نیست که بخواهیم در موردش مستمرا صحبت کنیم. اگر نیازی یه سلب صلاحیت باشد انجام خواهد شد.»

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ظلم پایدار نیست

    حتی تو اینجا هم آزادی بیان نداریم. فقط همین وبس که یک دزد هیچوقت دزدیش و گردن نمیگیره.مفت گویی تا کی ۸۵ درصد سهامدارن تو ضررن بجای پیچوندن و چر ند یات گویی سرمایه و ندگی از دست رفتشون وبرگردونین

  • ناشناس

    اقای عشقی عرضه اولیه به صندوقها میدهید. سپس با ۳۰ درصد بالاتر با کد حقیقی به سهامداران خرد میدازند. میگویید رانت ندارد. عرضه اولیه پیشکش خودتان سه سال پیش بجهرم زمانی که دلار ۸۷۰۰ تومان بود دادین ۲۰۰ تومان الان با دلار ۳۰ هزار تومان و قیمت ۱۸۰ تومان خبر از حباب در این سهم میدهند. خدا از شماهها نگذرد.کاری که شماهها با ملت انجام دادید هیچکس دشمنی انجام نداده.

  • ناشناس

    خاندوزی و عشقی بی کفایت را برکنار کنید.

  • سامان

    از وضعیت بازار مشخصه که مدیریتتم عشقیه مثل خودت..

  • ناشناس

    کسانی که موافقند آقایان خاندوزی و عشقی برکنار شوند و ۲ تا آدم متخصص و با تجربه بیاند مثبت بزنند

    • ناشناس

      این سیستم احتیاج به متخصص نداره

  • کمیته امداد

    اینقدر ارزش سهام عدالت آوردن پایین کم مونده فردا پس فردا یه چیزی دستی هم به دولت بدیم، سهام عدالت نمیدونم کجا قسم بخورم حالیشون نیست، فقط میگم تورو خدا بریزید بریدم از بس گفتم

  • ناشناس

    بهتره چیزی نگم، چون خودت ن می دونید چه بلایی سر مردم آوردید .من که ۸۰ درصد سرمایه نداشتم از بین رفت . خدا خودش حق مون رل بگیره

  • ناشناس

    والاخجالت داره پالایش خود دولت داده ۱۰ هزار تومن الان شده ۶۹۵۰ یعنی ۴ روز قیمتش بالای ۱۰تومن نشد

  • حسین زمانی

    کاش دروغ استخوان داشت الان خفه شده بودی

  • ناشناس

    همش دروغ من اصلا سود سهامودریافت نکردم نوش جان دزدا