کد مطلب: ۳۶۳۳۶۷

سئول در حال بررسی جایگزین کردن نفت ایران با نفت سبک آمریکاست

سئول در حال بررسی جایگزین کردن نفت ایران با نفت سبک آمریکاست

برخی منابع دیپلماتیک از آغاز فرایند آزمون و خطا روی نفت فوق سبک آمریکا در پالایشگاه‌های کره جنوبی به منظور جایگزینی با نفت ایران خبر داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کره جنوبی آزمایش نفت فوق سبک آمریکا را به عنوان جایگزینی برای نفت خام ایران آغاز کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند، در شرایطی که کره‌جنوبی در انتظار اعلام تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید معافیت‌ها برای خرید نفت از ایران است، آزمایش نفت سبک آمریکا به عنوان جایگزینی برای نفت ایران را نیز آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی یکی از بزرگترین واردکنندگان آسیایی نفت ایران است و یکی از هشت کشوری بود که شامل معافیت‌های تحریمی نفت ایران شد.

آمریکا با خروج از برجام، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع کرد اما برای هشت کشور معافیت تحریمی صادر کرد. این معافیت‌ها تا ماه می (اردیبهشت‌ ماه) اعتبار دارد.

اگرچه واشنگتن اعلام کرده که این معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد، اما برآوردها از این امر حکایت دارد که احتمالا برخی از این معافیت‌ها تمدید خواهد شد.

بنا به گفته این منابع دیپلماتیک، پالایشگاه «اس.کی.انرژی» که پالایشگاه اصلی کره جنوبی است و پالایشگاه «هیوندای اویل‌بانک» به عنوان کوچکترین پالایشگاه این کشور، مطالعه روی نمونه‌های نفت سبک آمریکا را آغاز کرده‌اند.

یک مقام سابق آمریکایی گفته است، سئول در حال انجام مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت‌ خود از تحریم‌های ایران است و اعلام کرده که جایگزین‌های اندکی برای میعانات گازی که از ایران خریداری می‌کند، وجود دارد.

با این وجود، سه منبع مطلع در رابطه با معافیت‌های تحریمی واشنگتن گفته‌اند، حتی اگر معافیت‌های کره جنوبی تمدید شود، باز هم باید واردات خود از ایران را ۵ تا ۲۰ درصد حجم فعلی کاهش دهد.

کره جنوبی در ماه ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی ۱۷۶،۲۳۷ بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۸.۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.