کد مطلب: ۶۸۳۷۳۶

نقش آمریکا در افزایش فروش نفت ایران چه بود؟

نقش آمریکا در افزایش فروش نفت ایران چه بود؟

به گفته یک کارشناس اقتصادی با توجه به سیاست‌های ایران در مذاکرات برجام، ممکن است هر لحظه فشارهای تحریمی بر صادرات و فروش نفت ایران بیشتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این کارشناس اقتصادی گفت: دلیل افزایش فروش نفت ایران این بود که آمریکا قصد داشت از این مسیر به ایران چراغ سبز نشان دهد و حسن‌نیت خود را ثابت کند. آمریکا می‌خواست مذاکرات به نتیجه‌ای برسد که گویا آقایان بنا ندارند در مذاکرات به نتیجه‌ای برسند.

ایلنا گزارش داد، پدرام سلطانی درباره بازگشت نرخ حقوق ورودی گمرکی به ارز ۴۲۰۰تومانی اظهار کرد: طبق آنچه اعلام شد، مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک به ارز ۴۲۰۰ تومانی بر نمی‌گردد و قرار بر این است که حقوق ورودی از ۴درصد به یک درصد کاهش پیدا کند.

البته باید این نکته را هم درنظر گرفت که دولت سیزدهم پیش‌بینی‌ناپذیر است و نمی‌توان دقیق گفت کدام تصمیم را در اجرا پیاده‌سازی می‌شود. طبق اعلام رسمی دولت، کاهش حقوق ورودی مواد اولیه و واسطه با لایحه دو فوریتی در حال بررسی است.

سلطانی ادامه داد: معقتدم آثار و تبعات افزایش نرخ حقوق ورودی باید از قبل پیش‌بینی می‌شد و فهم این موضوع که افزایش نرخ حقوق ورودی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، بسیار ساده بود.

زمانی که لایحه بودجه تنظیم شد و متوجه تغییرات در تعیین نرخ ورودی حقوقی شدیم، این هشدار را دادیم که با این تصمیم حقوق ورودی تا ۶ برابر افزایش پیدا می‌کند. اما نه دولت به این هشدارها اعتنا کرد و نه مجلس تصویر درستی از این سیاست و تصمیم داشت.

افزایش حقوق ورودی، قیمت‌ها را افزایش داد؟

وی افزود: در نهایت در اجرا هم دیدیم افزایش شدید حقوق ورودی، قیمت‌های مواد اولیه، وارداتی و بهای کالاهای تولیدی را تحت‌تاثیر قرار داد.

تصمیم افزایش نرخ حقوق ورودی گمرکی بر روی حجم در گردش تجار و تولیدکننده هم اثر گذاشت و فشار سنگینی بر آن وارد کرد. معقتدم این یک تصمیم بسیار نادرستی بود که حالا پس از ۴ ماه به این نتیجه رسیدند که این تصمیم را اصلاح کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر تصمیم اصلاح نرخ حقوق ورودی گمرکی بر کاهش تورم ایجاد شده، گفت: تورم را نمی‌توان تنها در بستر این تغییر تحلیل کرد. چراکه سایر سیاست‌ها و مولفه‌ها در شرایط کنونی از جمله سیاست‌های پولی و مالی، تحریم‌های موجود که احتمال تشدید آن هم وجود دارد، وزن زیادی در تورم ایجاد کرده است.

مسئله مهم‌تر این است که این سیاست‌ها و مولفه‌ها منجر به ایجاد تورم انتظاری شده و نوک پیکان در ماه‌های آینده باز هم نرخ تورم را با شیب زیاد رو به بالا را نشان می‌دهد.

پدرام سلطانی افزود: اتفاقی که با اعمال حذف ارز ترجیحی که ابتدای سال رخ داد، به اندازه خود تورم هزینه را به بازار ایران تحمیل کرد.

طبیعتا کاهش نرخ حقوق ورودی می‌تواند مقداری شیب رو به بالای تورم را کمتر کند اما به‌طور قطع تورم را کاهش نمی‌دهد بلکه شیب رو به بالای نرخ تورم را به اندازه‌ای در ماه‌های آینده کمتر می‌کند.

سلطانی تاکید کرد: اتفاق مهم و فشاری که پس از اعلام کاهش نرخ حقوق ورودی گمرکی به بازار تحمیل شده و می‌تواند با تاخیری، آثار اقتصادی نامناسبی برای کشور به همراه داشته باشد این است که بازار را به حالت انتظار فرو برده بطوری‌که خرید و فروش در بازار کندتر از دو هفته گذشته شده و بسیاری‌ها از هر گونه معامله‌ای دست نگهداشته‌اند و تصورشان این است که با اعمال این تصمیم در روزهای آینده، اگر امروز دست به خرید مواد اولیه بزنند، زیان می‌کنند.

فروش نفت می‌توانست کسری بودجه را جبران کند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از دیگر مواردی که می‌توانست بخشی از کسری بودجه را پوشش دهد، فروش نفت است و در ابتدا هم دولت از افزایش قیمت و فروش نفت ذوق‌زده شده بود، گفت: با توجه به رشد قیمت نفت، درآمدهای حاصل از فروش نفت هم افزایش پیدا کرده اما به نظر می‌رسد میزان آزادسازی ارزهای نفتی کشورمان دچار چالش شده‌ است.

ضمن اینکه روسیه هم در بازار نفت رقیب جدی ایران شده و فروش نفت ایران نسبت به پیش از جنگ روسیه و اوکراین به نوسان افتاده و از سوی دیگر آهنگ افزایش قیمت نفت کندتر شده و نشست کرده است.

پدرام سلطانی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به سیاست‌هایی که ایران درباره مذاکرات برجام در پیش گرفته؛ هر آن، ممکن است فشارهای تحریمی بر صادرات و فروش نفت ایران بیشتر شود.

اساسا دلیل افزایش فروش نفت ایران این بود که امریکا قصد داشت از این مسیر، چراغ سبزی به ایران نشان دهد و حس نیت امریکا تلقی شود و در نهایت باعث این شود که در مذاکرات به نتیجه‌ای برسند که گویا آقایان بنا ندارند که در مذاکرات به نتیجه‌ای برسند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین با توجه به روند مذاکرات،‌ از این بابت هم نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم که در ماه‌های آینده از محل فروش نفت به‌طور مستقیم ریال آن بخشی که در بودجه دیده شده، تامین شود و از این بابت واژه مستقیم را بکار می‌برم که اگر دولت نفت را به فروش برساند و ریالش را از بانک مرکزی بگیرد و دلار بلوکه شده را به ازای آن برای بانک مرکزی در نظر بگیرد، در واقع بانک مرکزی دلاری در اختیار ندارد که به فروش برساند، بنابراین باید دوباره پول چاپ کند.

از این رو هیچ تردیدی وجود ندارد در ماه‌های آینده با آهنگ نسبتا بالایی با افزایش پایه پولی،‌ افزایش حجم نقدینگی و افزایش نرخ تورم مواجه می‌شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.به نظرم،آمریکایی ها تحریم های نفتی را چه بیشتر کنند و چه کمتر کنند فرقی نمیکند،در آخر نفت ایران به آمریکایی ها میرسد.رسانه های آمریکایی پی بردند که ناوها و ناوچه ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی با سوخت ایران در دریاها و اقیانوس ها حرکت میکنند و به آمریکایی ها این امکان را میدهند با این که میلیون ها کیلومتر از خاورمیانه دور هستند،ولی نقش پلیس بد و شاید خوب را به نحو احسنت بازی کنند.باتشکر