کد مطلب: ۳۸۱۹۲۷

نیک کانینگام، کارشناس حوزه نفت و گاز در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

تحریم‌های ایران چه نقشی در نوسانات قیمت نفت داشته است؟

تحریم‌های ایران چه نقشی در نوسانات قیمت نفت داشته است؟

نیک‌ کانینگام، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه نفت و گاز معتقد است، در ماه‌های اخیر تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نقش مهمی در فرازوفرود قیمت نفت ایفا کرده است.

با اجرایی شدن توافق کاهش تولید از ابتدای سال جاری میلادی، قیمت نفت تا اواخر ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت) رشدی حدود 40 درصد را تجربه کرد.

بر اساس این توافق، تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه در مجموع 1.2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دادند.

با این حال طی یک ماه گذشته این بازار روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها حدود 20 درصد کاهش یافته است.

نیک کانینگام (Nick Cunningham)، روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه نفت و گاز، در گفتگوی اختصاصی با تجارت‌نیوز به عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر پرداخته و معتقد است، ایران نقش مهمی در نوسانات این بازار داشته است.

متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

دلایل سقوط قیمت نفت در هفته‌های اخیر چیست؟

عوامل متعددی در افزایش قیمت نفت از ابتدای سال جاری تاثیر داشته است. توافق کاهش تولید به مدیریت عرضه کمک کرد. اما تحریم‌های ایالات متحده بر صنعت نفت ونزوئلا و ایران موجب شد بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

در عین حال، جنگ داخلی در لیبی خطر دیگری برای عرضه جهانی محسوب می‌شود. تا زمانی که میزان تقاضا ثابت باشد، انتظار می‌رود کمبود عرضه در نیمه دوم سال هم ادامه یابد.

اما در حال حاضر نگرانی‌هایی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی جهان وجود دارد. جنگ تجاری ترامپ با چین به این نگرانی‌ها افزوده است. در عین حال، تولید شیل ایالات متحده آمریکا همچنان در حال رشد است.

تصمیمات آمریکا در قبال ایران این انتظارات را ایجاد کرد که صادرات نفت این کشور -که البته میزان قابل توجهی هم است- به صفر خواهد رسید.

داده‌های منتشرشده در مورد نفت کمتر از حد انتظار خوش‌بینانه‌اند و وضعیت اقتصاد جهان نگرانی‌ها از امکان وقوع رکود اقتصادی را بیشتر کرده است.

از سوی دیگر با تغییر رویکردِ بازار، معامله‌گران و دلالان قراردادهای نفتی خود را با کمترین قیمت به فروش رساندند. این مساله خود بر کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.

محدودیت ایران برای صادرات تا چه حد موجب افزایش قیمت‌ها شده است؟

ایران نقش مهمی در روند قیمت نفت ایفا کرده است. سال گذشته، تصمیمات آمریکا در قبال ایران این انتظارات را ایجاد کرد که صادرات نفت این کشور -که البته میزان قابل توجهی هم است- به صفر خواهد رسید.

ترامپ به دنبال یک توافق است؛ حتی اگر نداند معنای واقعی توافق چیست.

بنابراین زمانی که در ماه‌های سپتامبر (مرداد-شهریور) و اکتبر (شهریور-مهر) قیمت نفت افزایش یافت، کاخ سفید تصمیم گرفت برای هشت کشور خریدار نفت ایران معافیت در نظر بگیرد. پس از آنکه بازار متوجه شد کاهش نفت عرضه‌شده از سوی ایران کمتر از حد انتظار است، قیمت نفت روند نزولی به خود گرفت.

با اعلام پایان معافیت‌ها در ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت)، صادرات نفت ایران کاهش یافت. در حال حاضر، داده‌های دقیق در این مورد وجود ندارد، اما برخی تحلیل‌گران معتقدند، صادرات نفت این کشور به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. برخی دیگر ارقام بالاتری را تخمین می‌زنند. این در حالی است که پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در نوامبر 2018، ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرده است. کاهش صادرات ایران تاثیر زیادی بر بازار داشت.

از سوی دیگر، لفاظی‌های دولت ترامپ، به‌ویژه جان بولتون در قبال ایران، نگرانی‌ها در مورد درگیری نظامی را بیشتر کرده است. این تنش تنها به افزایش قیمت نفت کمک کرد. گفته شده در ماه‌های آپریل (فروردین-اردیبهشت) و می (اردیبهشت-خرداد)، او در حال زمینه‌سازی برای درگیری نظامی با ایران بوده است.

در حال حاضر اما این سردرگمی وجود دارد که چه کسی سیاست‌ خارجی در آمریکا را مشخص می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های آمریکا، دونالد ترامپ از مواضع بولتون خشمگین است.

به نظر می‎رسد شخص رئیس‌جمهور آمریکا و برخی مقامات در پنتاگون واقعا به دنبال جنگ نیستند. ترامپ تنها به دنبال یک توافق است؛ حتی اگر نداند معنای واقعی توافق چیست. به همین دلیل در هفته‌های اخیر مواضع نرم‌تری در پیش گرفته است.

با کاهش قیمت نفت، با قطعیت بیشتری می‌توان گفت اوپک توافق کاهش تولید را تمدید خواهد کرد.

با کاهش تنش‌ها هم قیمت نفت اندکی ارزان شد. با این حال معتقدم، نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهان و تاثیر منفی آن بر میزان تقاضا نقش بیشتری در کاهش قیمت نفت داشته است.


تا پایان سال چه اتفاقی برای بازار نفت خواهد افتاد؟

پاسخ به این سوال سخت است. با کاهش قیمت نفت، با قطعیت بیشتری می‌توان گفت اوپک توافق کاهش تولید را تمدید خواهد کرد. این اقدام تا حدی از سقوط بیشترِ قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر وضعیت اقتصاد جهان بدتر شود، قیمت نفت ممکن است سقوط کند.

در عین حال، اگر قیمت‌ها به ثبات برسد، می‌توان انتظار بهبودِ بیشتر را داشت. حصول توافق میان چین و ایالات متحده آمریکا نیز بازار را با رشد قابل توجهی مواجه خواهد کرد.

پیش‌بینی شما از قیمت نفت در بلندمدت چیست؟

نمی‌توان به سادگی به پیش‌بینی قیمت نفت پرداخت. برخی تحلیلگران معتقدند، رشد تولید شیل آمریکا می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. در بلندمدت زمانی که تقاضا در سطح مشخصی به ثبات برسد، قیمت نفت کاهش خواهد یافت. با این حال، این روند طی چند سال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر، بازار نفت فرازوفرودهای زیادی را تجربه خواهد کرد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.