کد مطلب: ۷۶۵۴۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ردپای گروه افراطی در مسمومیت دانش‌آموزان/ هزاره‌گرایی چیست و چگونه فکر می‌کنند؟

ردپای گروه افراطی در مسمومیت دانش‌آموزان/ هزاره‌گرایی چیست و چگونه فکر می‌کنند؟

پس از ماه‌ها تکذیب مسمومیت دانش‌آموزان و عمدی بودن ماجرا، سرانجام مقامات به عمدی بودن آن اعتراف کردند. روز گذشته نیز فاضل میبدی، استاد دانشگاه و حوزه از احتمال نقش گروه هزاره‌گرا در مسمومیت‌ها گفت. اما این گروه را چه کسانی تشکیل می‌دهند و چه تفکری دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سه ماه پرونده مسمومیت دانش‌آموزان از مرحله تکذیب وارد مرحله تائید و البته عمدی بودن ماجرا شد. یکی می‌گوید افرادی دوست داشتند که مدارس دخترانه تعطیل شوند و دیگری می‌گوید عامل مسمومیت دانش‌آموزان گروه هزاره‌گرا هستند. ماجرا چیست؟

9 آذر اولین مسمومیت دانش‌آموزان در قم رسانه‌ای شد. پس از آن زنجیره مسمومیت به مدارس و دانش‌آموزان دیگر رسید. بیش از 200 دانش‌آموز تنها در قم با علائم مسمومیت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

تدوام و فراوانی این مسمومیت‌ها، نشان از عمدی بودن آن می‌داد، اما همچنان برخی اصرار بر تکذیب آن داشتند. میان این تکذیب‌های مکرر، دانش‌آموزان یکی یکی راهی بیمارستان شدند.

طولی نکشید که پای مسمومیت‌ها از قم به شهرهای دیگر از جمله تهران و بروجرد رسید. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش آن را شایعات فضای مجازی می‌دانست. برخی هم در پی تقلیل دادن ماجرا به استرس و اضطراب دانش‌آموزان بودند.

سه وزارتخانه بهداشت، آموزش‌وپرورش و اطلاعات، دادستانی قم و دادستانی کشور و سازمان‌های دیگر به پرونده ورود کردند.

پای گروه افراطی در مسمومیت دانش‌آموزان در میان است

پس از هفته‌ها نگرانی عمومی سرانجام روز گذشته، یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت از عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم خبر داد و گفت افرادی دوست داشتند که تمام مدارس به ویژه مدارس دخترانه تعطیل شود.

روز گذشته نیز فاضل میبدی، استاد دانشگاه و حوزه در گفت‌وگو با شبکه شرق از دخیل بودن گروه هزاره‌گرا در مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد. البته هیچ نهاد رسمی و قضایی تاکنون آن را تائید نکرده است.

او گفت: «گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه‌ معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند.»

او امروز در گفت‌وگو با ایرنا انتشار این خبر از قول خود مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم توسط جریان «هزاره گرا» را رد کرد. اما این گروه چه تفکری دارد و هدف آن چیست؟

هزاره گرایی چیست؟

فاضل میبدی در این مورد گفت: «مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است. این جریان شبیه طالبان هستند، گرچه طالبان اجازه نمی‌دهد دختران به دانشگاه بروند، اما این گروه می‌گویند دختر نهایتا تا سوم دبستان باید درس بخواند. من در شگفتم که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و موضوع برای مردم شفاف نمی‌کند.»

خبرگزاری فارس ، سال 96 مقاله‌ای از مهراب صادق نیا، سعید توسلی خواه منتشر کرد که در آن به هزاره‌گرایی و تفکر آنها پرداخته شده است.
در این مقاله در تعریف هزاره‌گرایی آمده است: هزاره‌گرایی به معنی اعتقاد به پایان قریب‌الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت پیشگی در جهان است.

هزاره‌گرایان چگونه فکر می‌کنند؟

مهم‌ترین شاخصه‌های هزاره‌گرایان نارضایتی از وضع موجود و اعتقادی مبنی بر نزدیک بودن پایان جهان و به دنبال آن دنیای جدید که بی نهایت بارور(خوب)، هماهنگ، مقدس، عادلانه و به‌حق است؛ پدیدار می‌شود.

در ادامه این مقاله درباره دیگر شاخص‌های مهم هزاره‌گرا آمده: «هزاره باوران، در برابر وجود شرایط ناگوار و نابسامان فعلی احساس گناه یا مسئولیت دارند. آ‌ها خود را در وجود این وضعیت ناگوار سهیم می‌دانند. به عنوان نمونه در فرهنگ اسلامی، علت غیبت منجی موعود، گناهان و کم‌کاری مومنان بیان شده است.»

پیش از آن نیز مسعود ادیب، عضو هیات علمی دانشگاه مفید درباره این جریان گفت: «ما شاهد خرافه‌گرایی در مورد اعتقاد به منجی در ادیان دیگر هم هستیم. موجی از خرافه‌گرایی تحت عنوان هزاره‌گرایی را در میان مسیحیان و دیگر معتقدان به منجی شاهد هستیم که یک سری از بازتاب‌های آن در جامعه‌ی ما حضور یافته است.» (ایسنا/ سال 87)

سال 88 نیز محمدجواد ادبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «امروز بی‌اعتمادی به تاریخ قدسی و سنتی، عدم قطعیت وحی، تزلزل ما بعد الطبیعه جامع، تقدس‌زدایی از پیامبران ، گسست نرم از ادیان تاریخی و هزاره‌گرایی در مکاتب نوپدید از مهم‌ترین شاخصه‌های است که در ادیان‌های نوظهور ترویج می‌شود.» (ایسنا)

ماجرای اسیدپاشی در اصفهان تکرار می‌شود؟

برخی پرونده مسمومیت دانش‌آموزان را با اسیدپاشی در اصفهان مقایسه می‌کنند. حدود هشت سال از پرونده اسیدپاشی در اصفهان می‌گذرد. هیچ‌گاه عاملان آن معرفی و مجازات نشدند.

سوالاتی که در پرونده اسیدپاشی بی‌جواب ماند، حالا در مسمومیت دانش‌آموزان تکرار شده است. عاملان چه کسانی هستند؟ چرا معرفی نمی‌شوند؟ آیا عاملان برای خود مصونیتی قائل هستند که به صورت سریالی به زنان حمله می‌کنند؟

ماجرا همچنان در ابهام است و مقامات قضایی همچنان از پیگیری ماجرا می‌گویند. امروز محمد مصدق‌، معاون اول قوه قضاییه گفت: «در پی مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در قم و بروجرد، دادستان قم با جدیت به این موضوع ورود کرده و این مسئله در حال پیگیری است.»

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش هم که پیش از این مسمومیت دانش‌آموزان را شایعات فضای مجازی می‌دانست، گفت: «قرار است وزارت بهداشت نتیجه را از طریق رسانه‌ها اعلام کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هرکسی بوده پلیس باید اعدامش کنه

  • ...

    واقعا مملکت بی صاب شده…

  • ناشناس

    س من الان این خبر رو خواندم واقعا شکه شدم چون مثال این واقعه برا دختر کوچک منم اتفاق افتاده کلاس سومه نمی خوام زیاد باز کنم موضوع رو فقط خواهشن دوست دارم فوری وزیر بهداشت پیگیر این ماجرا هم از طریق خودم باشه شاید چیز های دیگری دست گیر شون بشه در زاهدان فوری