خبر فوری:

کد مطلب: ۱۹۰۰۷۱

آخوندی:

نگران هیچ‌گونه تحریم جدیدی نیستیم

نگران هیچ‌گونه تحریم جدیدی نیستیم

یک روزنامه شناخته شده و پر‌خواننده هند روز شنبه به نقل از وزیر راه و شهر‌سازی کشورمان نوشت: ایران نگران هیچ‌گونه تحریم احتمالی جدید از سوی آمریکا نیست چون این اعمال تنها سبب منزوی‌تر شدن آمریکا خواهد شد.

روزنامه 'هندو' در مصاحبه اختصاصی که با عباس آخوندی در دهلی نو انجام داده است از قول وی نوشت: شرکت‌های اروپایی، روسی و چینی اعلام کرده‌اند حتی اگر آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند، آن‌ها هنوز هم برای سرمایه‌گذاری به ایران خواهند آمد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخوندی به این روزنامه گفت: بنابراین من عقیده دارم که تحریم‌های جدید تنها آمریکا را منزوی می‌کند و این تحریم‌ها بر بندر چابهار هیچ تاثیری نخواهد داشت.

روزنامه مذکور نوشت: اظهارات آخوندی در حالی مطرح شد که «استیو نیوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه از پایان مهلت 60 روزه دونالد ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران سخن گفته و تاکید کرده بود: انتظار می‌رود تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود.

وی گفته بود آمریکا همچنان به گزینه تحریم‌ها توجه دارد. ما تحریم‌های جدید را مطرح کرده‌ایم و فکر می‌کنم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد.

ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شب گذشته (جمعه شبب) پس از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و همزمان با تحریم 14 فرد و نهاد جدید، 4 شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجام وضع می‌کند، تعیین کرد.

این درحالی است که دولت هند اعلام کرده است که با وجود موضع سخت آمریکا علیه ایران، دهلی نو تعهد خود را در توسعه بندر چابهار ترک نخواهد کرد.

بندر چابهار یک پروژه بزرگ ارتباطی به ارزش تقریبی 20 میلیارد دلار برای هند محسوب می‌شود که می‌تواند بدون نیاز به پاکستان، تجارت این کشور را با افغانستان و همچنین آسیای مرکزی تامین کند.

هندو همچنین نوشت: اما متحدان آمریکا از جمله ژاپن که پیش از این برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران و همکاری با هند در این بندر ابراز علاقه مندی کرده بودند اکنون با احتیاط بیشتری در این خصوص پیش می‌روند.

یکی دیگر از چالش‌های هند در بندر چابهار دیدار اخیر وزیران چین، پاکستان و افغانستان در پکن برای بررسی پیوستن احتمالی افغانستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان که به بندر 'گوادر' پاکستان متصل می‌شود، است.

'هندو' در ادامه با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهر سازی ایران نگرانی‌ها در خصوص این دیدار سه جانبه را رد می‌کند، نوشت: آخوندی می‌گوید ایران دارای یک شبکه ارتباطی بسیار قوی است و می‌تواند با همه کریدور ها رقابت کند.

بنادر چابهار و گوادر دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند اما در پایان رقابت به همه ما کمک خواهد کرد.

این روزنامه همچنین به نقل از آخوندی نوشت: بندر شهید بهشتی چابهار که هند در حال ساختن چندین اسکله در آن است تا پایان سال 2018 آماده بهره‌برداری خواهد شد درحالی که شرکت ریلی ایرکن (IRCON) هند بررسی‌های خود برای ساخت ریل آهن چابهار به زاهدان به ارزش 1.2 میلیارد دلار را به اتمام رسانده است.

آخوندی تاکید کرد: ما آماده پیشرفت در این پروژه هستیم. ما امیدواریم که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با سفر به هند اجرایی شدن این پروژه را با رهبری هند تایید کند.

بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری کنترل دو لنگر‌گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.

چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.

این بندر پس از بهره‌برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.

بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترک‌المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.

منبع: آریابازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.