کد مطلب: ۴۴۳۰۵۳

میراشرفی اظهار کرد:

هرکول هم نمی‌تواند قاچاق را به صفر برساند

هرکول هم نمی‌تواند قاچاق را به صفر برساند

رئیس کل گمرک گفت: هرکول هم که بیاید نمی‌تواند تضمین دهد که قاچاق و تخلف از رویه‌های گمرکی رخ ندهد، نه ما بلکه دنیا هم نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد. اما مجال را از افراد و موسساتی که شرایط را برای تخلف مساعد و مستعد دیده‌اند، می‌گیریم. والا هیچ کس و نه بنده نمی‌توانیم تضمین دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از الزامات در پسا جهش تولید، جهش در صادرات کالا است چرا که با حداکثرسازی فعالیت‌ها، کالاهای تولیدی یا مواد حاصل شده باید صادر شود. بنابراین تسهیل تجارت یکی از محورهای مهم در این زمینه به شمار می‌رود. مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرگزاری فارس برنامه‌های این بخش را برای سال ۹۹ تشریح کرد که بخش‌هایی از این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

او درباره برنامه گمرک برای سال جهش تولید گفت: امسال به نام جهش تولید نام گذاری شد و برنامه‌های متنوعی برای تحقق آن داریم دو کار را به صورت موازی انجام خواهیم داد. تسهیل و روانسازی تجارت و نیز تامین مالی شرکت‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی برای واردات مواد اولیه در دستور کار است.

میراشرفی درباره اسکن کالاها از طریق دستگاه ایکس ری و کنترل‌های نامحسوس بیان کرد: در دنیا همین الان تست ویروس کرونا برای کسانی انجام می‌شود که در شرایط حاد قرار دارند اگر قرار باشد همه چیز کنترل شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مثل اینکه ۸۰ میلیون نفر را وزارت بهداشت بخواهد تست کرونا بگیرد.

او افزود: اتفاقا دستگاه ایکس ری می‌آید که مسیر سبز را اسکن کند. مسیر قرمز که اکنون کنترل نظارت می‌شود. به جای اینکه کارگر کالای وارداتی و صادراتی را بررسی، نظارت، تخلیه و بارگیری کند با دستگاه اسکن می‌شود .به این کنترل غیر ملموس و غیر مزاحم الکترونیکی سریع می گویند. بدون کاهش سرعت کار، دقت افزایش می‌یابد. مسیر قرمز بازرسی فیزیکی دارد. خرید ایکس ری جدید هم برای کنترل مسیر قرمز و سبز است.

رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به این سوال که می‌توانید قول بدهید و تضمین کنید که قاچاق و تخلف از رویه های گمرکی رخ ندهد؟ گفت: هرکول هم که بیاید نمی‌تواند تضمین دهد. نه ما بلکه دنیا هم نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد. اما مجال را از افراد و موسساتی که شرایط را برای تخلف مساعد و مستعد دیده‌اند، می‌گیریم. والا هیچ کس و نه بنده نمی‌توانیم تضمین دهیم. دنیا به سمتی می‌رود که هزینه تخلف را بالا ببرد ما نیز در این مسیر قرار داریم. تخلف هیچ موقع به صفر نمی‌رسد اما به سمت صفر شدن حرکت می کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.