کد مطلب: ۲۱۵۰۷۵

هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار کارگری چند؟

هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار کارگری چند؟

یک مقام مسئول کارگری با اعلام آخرین رقم سبد معیشت ماهیانه یک خانوار کارگری گفت: شورای عالی کار قبل از تعیین رقم مزد، واقعیت‌های زندگی کارگران را ببینند و قدرت خرید آنها را در نظر بگیرد.

هادی ابوی اظهار کرد: به رسم هر سال در کمیته دستمزد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، آخرین وضعیت معیشت خانوارهای کارگری و هزینه‌های زندگی آنها را رصد و پس از جمع‌آوری آمار و اطلاعات و گزارش‌های به دست آمده، رقم سبد معیشت یک خانوار کارگری در ماه را استخراج کردیم و از ماحصل گزارش‌ها و تحقیقات میدانی، به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیدیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، او با بیان اینکه نتایج تحقیقات و گزارش‌های به دست آمده را به شورای عالی کار ارائه کرده‌ایم، افزود: سال گذشته هزینه سبد معیشت خانوار چهار نفره کارگری سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که البته در شورای عالی کار به رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بودند درحالی‌که ملاک عمل ما ارقام کف بازار و هزینه‌های ملموس زندگی کارگران است و بخشی از این هزینه حداقل کالری مورد نیاز بدن یک خانواده چهار نفره را شامل می‌شود که با محاسبه هزینه‌های ابتدایی و بدون تفریحات و سفر خرید اقلام لوکس است.

ابوی گفت: هزینه‌هایی که در سبد مصرفی خانوارهای کارگری لحاظ کرده‌ایم با اقلام اساسی معیشت کارگران سر و کار دارد و سفره کارگران را کوچکتر کرده‌ایم و با چنین شرایطی به رقم سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان خط معیشت کارگران رسیدیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خاطرنشان کرد: اگر رقم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که سال گذشته در کمیته دستمزد شورای عالی کار توافق شد در نظر بگیریم باز هم این عدد با پایه ۹۳۰ هزار تومانی حقوق کارگران فاصله زیادی دارد و در توان یک کارگر با عائله چهار نفره‌اش نیست که بتواند با چنین مبلغی زندگی کند.

وی گفت: سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی که به عنوان رقم سبد معیشت کارگران به دست آمده ماحصل تحقیق و تفحص از کف بازار، بررسی قیمت‌ها و وضعیت خانوارها بوده است.

این مقام مسئول کارگری افزود: در شورای عالی کار همه گروه‌ها نظرشان معطوف به بحث معیشت کارگران است، وزارت کار هم آن را تایید می‌کند و کمیته‌های مزدی تشکل‌های کارگری هم به این نتیجه رسیده‌اند که از بحث تورم خارج شده و به بحث معیشت خانوار کارگری پرداخته شود که امیدواریم دستمزد سال آینده کارگران از این قاعده تبعیت کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.