کد مطلب: ۷۵۱۳۲۲

در هفتمین جلسه دادگاه هواپیمای اوکراینی چه گذشت؟

در هفتمین جلسه دادگاه هواپیمای اوکراینی چه گذشت؟

پس از گذشت سه سال از انهدام هواپیمای اوکراینی، هفتمین جلسه دادگاه برای رسیدگی به وضعیت این حادثه برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز ششمین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد.

ساعت ۰۶:۱۴ بامداد، ۱۸ دی ماه سال ۹۸ بود که هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که از تهران عازم کی‌یف بود در فرودگاه امام خمینی مورد اصابت دو موشک پدافند به فاصله ۲۶ ثانیه قرار گرفت و همه ۱۷۶ نفر سرنشین پرواز ۷۵۲ با سقوط این هواپیما جان باختند.

در دادگاه هواپیمای اوکراینی چه گذشت؟

در سه سال گذشته جلسات مختلفی در محاکم نظامی و انتظامی برای تعیین تکلیف این پرونده برگزار شده اما هر چه از 18 دی ماه 1398 می‌گذرد، اطلاعات و اخبار مربوط به برگزاری این دادگاه‌ها کمتر و کمتر شده به شکلی که این احتمال وجود دارد به زودی قوه قضائیه به طور رسمی احکام این دادگاه را صادر کند. تا سومین سالگرد انهدام هواپیمای اوکراینی مجموعا از شش جلسه دادگاه بیش و کم اخباری منتشر شده که در این گزارش به ذکر آن‌ها می‌پردازیم. گزارش‌های رسانه‌های داخلی گویای این واقعیت است که از زمان حادثه تاکنون مجموعا شش جلسه دادگاه برگزار شده که دو جلسه اول در دادگاه نظامی و در تاریخ 30 آبان انجام شده و یک سال بعد، چهار جلسه دیگر در فاصله اواخر آذرماه تا ششم دی‌ماه امسال برگزار شده که از ششمین جلسه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. ذکر این نکته ضروری‌ست که منبع اطلاعات منتشر شده در این گزارش از روند حقوقی پرونده هواپیمای اوکراینی، صرفا خبرگزاری قوه قضائیه است.

جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی صبح امروز 28 دی1401 با حضور متهمان، وکلای متهمان، شکات، خانواده جانباختگان، وکلای خانواده جانباختگان و نماینده دادستان به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد.

قاضی مهرانفر در ابتدای جلسه دادگاه با اشاره به موضوع ایرادات وارد شده به پرونده گفت: بخشی از ایرادات را تا پایان جلسه دادرسی و به مرور پاسخ می‌دهیم و ایراداتی که قابل توجه و رسیدگی باشد حتماً رسیدگی می‌کنیم؛ البته بخش دیگری از ایرادات را هم باید در رای پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید هیچ مطلبی از دید دادگاه مغفول نمی‌ماند، گفت: در حال حاضر دو پرونده مطرح است. کارشناسی در این پرونده دو بعد دارد که یک بعد اصل موضوع است و بعد دوم آسیب‌شناسی حادثه است تا در آینده شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم. کارشناسان بر روی این دو بعد کار کرده‌اند و آنچه به وکلای شکات ابلاغ شده مربوط به بعد اول است.

در ادامه این جلسه از دادگاه ۴ نفر از وکلای جانباختگان با دعوت قاضی در جایگاه قرار گرفتند و نقطه نظراتشان را در خصوص پرونده بیان کردند و ۳ نفر از اولیای دم جانباختگان نیز با حضور در جایگاه اظهارات خود را مطرح نمودند.

در ادامه این جلسه، متهم ردیف اول با حضور در جایگاه دفاعیات خود را مطرح کرد و توضیحاتی درباره شب حادثه و نحوه عملکرد خود بیان کرد.

متهم به شرح وظایف و نحوه کار با سامانه در شب حادثه پرداخت و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، جلسه دادگاه حدود ۴ ساعت به طول انجامید و قاضی مهرانفر با اعلام اینکه زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد، ختم جلسه را اعلام کرد.

اولین جلسه دادگاه ۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۰ و دومین جلسه دادگاه نیز در همان سال ۱۴۰۰ برگزار شد. پس از رفع اشکالات و تکمیل پرونده سومین جلسه دادگاه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ ، چهارمین جلسه دادگاه ۲۶ آذرماه و پنجمین جلسه دادگاه ۲۸ آذرماه سال جاری برگزار شد.

آخرین خبر از پرداخت دیه جانباختگان

سال گذشته معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت برای هر جانباخته‌، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد شد. پرداخت این مبلغ به معنی سلب حق خانواده‌ها برای پیگیری پرونده نزد مراجع ذی‌صلاح نخواهد بود. حتی در مصوبه هیات دولت آمده است که برداشت این نباشد که در ازای دریافت این مبلغ خانواده‌ها از پیگیری خود منصرف شوند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.