کد مطلب: ۵۵۳۳۲۲

همه چیز دربارهٔ لواسان کوچک، بزرگ و روستاهایش

همه چیز دربارهٔ لواسان کوچک، بزرگ و روستاهایش

مورد توجه بودن لواسان در سه دهه­ٔ اخیر باعث افزایش اقامت در آن شده است و به واسطه­ٔ آن در روستاهای اطراف نیز ساخت و سازهای زیادی صورت می‌­گیرد.

لواسان دره­‌ای در شمیرانات و در دامنهٔ رشته کوه البرز است که آب و هوایی ییلاقی دارد. مردم در قدیم معتقد بودند که خورشید از پشت کوه طلوع می­‌کند. در کتاب اوستا، البرز محل طلوع و غروب خورشید نامیده شده است. به همین دلیل نام لواسان را به معنای تیغه­ٔ کوهی که از آن خورشید طلوع می‌­کند، انتخاب کرده­‌اند. نام لواسان بدون پیشوند و پسوند است. بعضی به اشتباه آن را گندلوک یا لواسان کوچک می‌­نامند؛ در حالی که هر دوی این‌ها تنها توابعی از لواسان هستند

لواسان

این شهر زیبا دارای طبیعت و آب و هوای چهار فصل است. در نیمه­ٔ اول سال باغ‌هایش پر ثمر و در نیمهٔ دوم سال، هفت‌­رنگی آن چشم را نوازش می‌­دهد. لواسان در دامنه­ٔ رشته کوه البرز قرار داشته و نزدیک‌­ترین شهر خوش آب و هوا و ییلاقی به تهران، به شمار می‌­آید. لواسان به واسطه­ٔ طبیعت بکرش، جاذبه­‌های گردشگری فراوانی دارد. رودخانه­‌های زیادی در اطراف لواسان قرار دارد که معروف‌­ترین آن‌ها رودخانهٔ جاجرود است. این رودخانه از دامنه­‌های البرز سرچشمه می‌­گیرد. دشت‌­های فراخ لواسان زیستگاه حاصل‌خیزی برای گیاهان دارویی از جمله خاکشیر، بابونه و … است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، این شهر شما را راضی می­‌کند. از سد و آبشار و رودخانه گرفته تا کوه و جنگل و غار همگی از جاذبه­‌های زیبای این شهر هستند. پارک جنگلی بی‌­نظیر تلو در پنج کیلومتری لواسان است. زندگی در لواسان بسیار رویایی است، تا جایی که ناصرخسرو در سفرنامه­ٔ خود درباره­ٔ لواسان می­‌گوید: میان ری و آمل کوه دماوند است، مانند گنبدی که آن را لواسان می­‌گویند.

اقامت در لواسان

مورد توجه بودن لواسان در سه دهه­ٔ اخیر باعث افزایش اقامت در آن شده است. به واسطه­ٔ آن در روستاهای اطراف نیز ساخت و سازهای زیادی صورت می‌­گیرد. لواسان بافت مسکونی متراکمی دارد و خانه‌ها روی شیب ملایمی قرار دارند. خانه­‌های قدیمی در یک تا دو طبقه ساخته شده‌اند؛ اما خانه­‌های جدید اکثرا چند طبقه هستند. در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا، جمعیت لواسان دو برابر می‌­شود.

گرچه لواسان در اطراف تهران است؛ اما برخلاف سایر شهرهای اطراف پایتخت، رشد چشمگیری هم داشته‌ ­است. لواسان از نظر فرهنگ بسیار مستقل از تهران عمل می‌­کند. این منطقه برای کسانی که اهل تفریح هستند، امکانات ویژه­‌ای دارد. پاساژها، مراکز خرید و رستوران­‌های لاکچری از جمله­ٔ این امکانات هستند. بیشتر برندهای معروف نیز در لواسان شعبه دارند. نمایشگاه­‌های ماشین در لواسان بسیار لوکس و حتی گاهی خاص‌­تر از تهران هستند. فضای فوق لاکچری شهری در کنار طبیعتی بکر، هارمونی ویژه‌­ای را به وجود آورده ­است. لواسان شباهتی به یک روستا و حتی یک شهر کوچک ندارد. در قدیم به دلیل سکونت سفرا و وزرای خارجه، لواسان را دیپلمات صدا می‌­کردند. در زمان خلفای عباسی نیز کاخ‌های مجلل ییلاقی پادشاهان در لواسان قرار داشت که اکنون بقایای آن موجود است. در حال حاضر هم محاسن شهر لواسان باعث شده افراد ثروتمند، سلبریتی‌­ها و تاجران این منطقه را برای استراحت و تفریح انتخاب کنند و بسیاری از آن‌ها در مناطق خوب و لاکچری لواسان خانه یا ویلا دارند.

انتخاب رفتن به لواسان برای رهایی از شلوغی ذهنی و هوای آلوده قطعا بهترین گزینه است. این منطقه­ٔ زیبا و لاکچری در ۱۱ کیلومتری تهران قرار گرفته و شما از اتوبان بابایی ظرف مدت ۱۵ دقیقه به لواسان می‌­رسید. امکانات فوق­‌العاده­ٔ آن، تهرانی­‌ها را به خصوص در آخر هفته‌­ها به لواسان می‌­کشد. بدین ترتیب، خرید آپارتمان در لواسان یا اجاره آپارتمان در لواسان از جمله دغدغه­‌های مهاجران به شمار می‌­آید.

نکتهٔ مهم دیگر، امنیت شهر لواسان است که بعضی صاحب‌­نظران، آن را یکی از امن‌­ترین مناطق در ایران می‌­دانند. لواسان یک شهر هوشمند است که تکنولوژی به خوبی­­ در آن استفاده می‌­شود. بیش از ۴۰ دوربین مداربسته در چهارراه­‌ها و معابر تعبیه شده­‌است. خانه­‌های مجلل آن از امنیتی باورنکردنی برخوردارند و این امر آرامش و آسایش لازم را برای صاحبان آن فراهم می‌­کند.

برخی لواسان را به خاطر وجود خانه‌­های مجلل و مرفه بورلی­‌هیلز یا سوییس ایران می‌­نامند. لواسان، لاکچری‌­ترین شهر هوشمند ایران در قلب طبیعتی بکر هارمونی مخصوصی ایجاد کرده­ است. در جنوب لواسان، سد لتیان قرار گرفته که قسمت اعظم آب و برق تهران را تامین می‌­کند. دریاچه­ٔ لواسان منطقه­ٔ بی‌­نظیری برای ماهیگیری است. از جاذبه‌های دیگر لواسان می‌توان از دشت هویج، آبشار یخی، تپه‌­های گوشواره و … نام برد. با این اوصاف خرید خانه یا ویلا در لواسان برای اقامت یا سرمایه‌­گذاری بهترین انتخاب است. در سال‌­های اخیر با افزایش تقاضا در این منطقه برای اقامت و ظرفیت محدود منطقه، گاهی شاهد تخلفاتی هم در حوزهٔ ساخت و ساز هستیم. اگر به فکر خرید خانه یا ویلا در لواسان هستید، حتما مراقب باشید. باید قرارداد شما کاملا قانونی باشد. ملک دارای سند رسمی بوده و از وصل بودن امکاناتی چون آب و برق و گاز مطمئن شوید. قبل از معامله حتما با مراجع آگاه مشورت کنید

مردم لواسان

در روستاهای لواسان خرده فرهنگ‌ها زنده‌اند و با توجه به تردد و اقامت شهروندان جدید، آداب و رسوم و ارزش‌ها همچنان حفظ شده‌­اند. مردم لواسان با لهجه­ٔ قدیم تهرانی صحبت می‌­کنند. گویش آن‌ها فارسی است و از نژاد مادهای آریایی هستند. بیشتر آنان به شغل کشاورزی مشغولند. زمین حاصلخیز و آب‌وهوای خوب منطقه باعث تداوم این شغل شده­ است. در فصل برداشت، روی شاخه­ٔ درختان لواسان، میوه‌­های فراوانی از جمله سیب، گیلاس، آلبالو و گردو و … دیده می‌­شود. مهمان‌­نوازی و مهربانی از خصوصیات بارز مردم بومی لواسان است که فضا را برای مهاجران و مسافران لذت‌­بخش‌­تر می‌­کند.

لواسان و بخش‌های آن

لواسان دارای چند بخش است که لواسان بزرگ، لواسان کوچک، شهر لواسان و روستاهای زیبای حومه‌اش جزو آن‌ها به حساب می‌آیند.

لواسان بزرگ

در لواسان بزرگ، تحت‌تاثیر سیستم حفاظت از سد لتیان، عبور­ و مرور مردم عادی کنترل می‌­شود. این امر باعث شده که رفت‌­و­آمد به این منطقه کمتر باشد. در این منطقه با محیطی دنج و طبیعتی بکر و نایاب روبه‌رو هستیم. گر چه مدرنیته کمتر از لواسان به این قسمت راه پیدا کرده؛ اما این امر باعث آرامش بیشتر منطقه شده­ است. لواسان بزرگ در دامنه­ٔ رشته کوه­‌های البرز قرار دارد. همیشه دمای آن چند درجه از تهران و حتی شمیرانات پایین‌­تر است. در تقسیم‌­های کشوری جاجرود، رودهن، بومهن و چند روستا را از لواسان بزرگ جدا کرده‌اند. به همین علت، مساحت و وسعت لواسان بزرگ کمتر از لواسان کوچک است. در سال ۱۳۸۲ قلعه­ٔ تاریخی در لواسان بزرگ به عنوان یکی از آثار باستانی ملی ایران به ثبت رسید.

از جمله جاذبه­‌های لواسان بزرگ، درخت کهنسالی است که عمری ۸۰۰ ساله دارد. قطر این درخت حدود ۱۵ متر تخمین زده شده و با ریشه­ٔ قدیمی و ساقه­‌هایش مساحتی حدود ۷۵ متر را اشغال کرده­ است. داخل تنه­ٔ این درخت را خالی کرده‌­اند و در قدیم به عنوان حجره­ٔ قصابی از آن استفاده م‌­کردند. از چشمه­‌های مهم لواسان بزرگ، چشمه­ٔ عین‌­الحیات است. این چشمه در تمام فصول سال حتی در گرما، آبی بسیار خنک دارد و نامش را به همین دلیل روی آن گذاشته‌­اند. لواسان بزرگ از ایرا، پورزند سفلی، پورزند علیا، پورزند وسطی، سد لتیان، جوزک، چهار­باغ ، رسنان، علائین، کلان، منطقه شاه نشین و … تشکیل شده­ است. برای رفتن به این منطقه باید در جاده­ٔ جاجرود به سمت دماوند بروید. از ورودی جاده­ٔ فرعی سد لتیان، وارد شوید. بعد از عبور از سد و بقیه­ٔ بخش­‌های منطقه، در انتهای جاده به روستای بی‌نظیر و زیبای لواسان بزرگ می‌رسید. لواسان بزرگ از چهار محله به نام‌های رودبارمحله، کلومحله، سادات‌محله و سرده‌محله تشکیل شده­ است.

2DFGVBN

لواسان کوچک

لواسان کوچک یک منطقهٔ تاریخی است که عمری ۵۰۰۰ ساله دارد. محیطش آرام و دور از شلوغی شهر است. بیش از ۱۸ روستای بکر دارد. بعضی از اهالی آن به زبان مازندرانی صحبت می‌­کنند. این منطقه از شمال به کوه‌های ورچین، باغدره، کند و افجه و از جنوب به کوه‌های تلو، قوچک، زینکوه و اراکوه می‌­رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.