کد مطلب: ۳۴۲۷۳۳

یک مقام مسئول خبر داد:

واردات برنج از ۳۱ مرداد سال ۹۸ ممنوع شد

واردات برنج از ۳۱ مرداد سال ۹۸ ممنوع شد

مسعود بصیری گفت: با افزایش ۱۱.۲ درصدی تخصیص ارز برای واردات برنج، نگرانی در این زمینه به ویژه برای تنظیم بازار شب عید وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز نقل از­­ وزارت جهاد کشاورزی، مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارتخانه ­گفت: میزان کل ارز تخصیص یافته به برنج وارداتی برای رفع کسری این محصول در بازار مصرف کشور تا کنون بیش از کل سال قبل است.

وی اظهار کرد: براساس اطلاعات اخذ شده از معاونت امور تولیدات زراعی میزان تولید برنج کشور بین دو تا ۲.۲ میلیون تن است و نیاز برنج وارداتی با احتساب سرانه مصرف ۳۷.۷ کیلو گرم برای هر نفر نزدیک به ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برآورد شده که این مقدار به غیر از ذخیره راهبردی است.

وی افزود: به رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه، خوشبختانه با برنامه ریزی‌هایی که از قبل صورت گرفته در همه کالاهای اساسی از جمله برنج وضعیت ذخایر راهبردی در وضعیت بسیار خوبی است و هر زمان بازار نیاز به ورود دولت داشته باشد می‌توانیم ورود پیدا کنیم.

بصیری تصریح کرد: به منظور تخصیص ارز دولتی به واردات برنج مورد نیاز کشور هیچ مشکلی نداریم و تا تاریخ ۳۱ تیر ۹۸ به هر میزان که بازار نیاز داشته باشد می‌توانیم نسبت به تخصیص و واردات اقدام کنیم.

تا ۱۵ دی ماه یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن برنج وارد کشور شد

وی با بیان این که از ابتدای سال تا ۱۵ دی ماه بالغ بر یک میلیون و ۱۱۷ هزار تن برنج وارد کشور شده است، اظهار کرد: در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۱۳ هزار تن واردات این محصول به کشور صورت گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه واردات، اولویت تخصیص ارز با کالاهایی است که به بنادر و مبادی ورودی کشور رسیده‌اند و سپس کالاهایی که در مسیر هستند و بارنامه دارند.

وی ادامه داد: مسئولیت تامین با وزارت جهاد کشاورزی است و واردات برنج مورد نیاز کشور نیز توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اما نظارت بر توزیع در شبکه‌های مویرگی این محصول بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

بصیری با اشاره به واردات برنج از کشورهای هند، پاکستان و تایلند اظهار­ کرد: سلامت و استانداردهای این برنج‌ها از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات گمرک ایران، از اول آذر تا ۱۰ دی ماه امسال بالغ بر ۹۳ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

ممنوعیت واردات برنج از ۳۱ مرداد سال ۹۸

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی زمان ممنوعیت واردات برنج را از ۳۱ مرداد سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: تجار باید قبل از این تاریخ مقرر برنج خود را وارد کشور کنند.

وی اضافه کرد: ­­وزارت جهاد کشاورزی هر سال از ۳۱ مرداد تا پایان آبان ماه برای حمایت از تولیدکنندگان در زمان برداشت، واردات برنج را ممنوع می‌کند و این زمانبندی بر اساس شرایط کشور گاهی جابه‌جا می‌شود.

بصیری افزود: با توجه به شرایط تحریم، ضرورت تامین برنج به اندازه کافی در بازار، رفع نگرانی‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف کننده، امسال ممنوعیت واردات برنج از ۳۱ شهریور تا اوایل آذر اعمال شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.