کد مطلب: ۱۸۷۸۳۱

واردات سالانه ۲۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا به کشور

واردات سالانه ۲۰ میلیون دلار ماهی تیلاپیا به کشور

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: سالانه ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا به ارزش ۲۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: سالانه ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا به ارزش ۲۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد پورکاظمی در نشستی خبری اظهار داشت: به دلیل ممنوعیت‌های موجود برای پرورش ماهی تیلاپیا، برخی اقدام به تولید این ماهی در استان‌های مختلف از جمله استان‌های شمالی کشور کرده‌اند که باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ماهی تیلاپیا بازارهای جهانی دارد و می‌توان با پرورش آن صادرات انجام داد، اظهار داشت: هنوز به‌طور رسمی تولید تیلاپیا در کشور شکل نگرفته و تنها در دو بخش بافق یزد این پرورش به صورت محدود انجام می‌شود.

پورکاظمی با بیان اینکه متاسفانه در عمل هنوز امکان پرورش رسمی این ماهی در کشور فراهم نشده است، به مخالفت سازمان محیط زیست با پرورش این ماهی درکشور اشاره کرد و گفت: ماهی تیلاپیا را نوعی ماهی مهاجم اعلام می‌کنند که پرورش آن در آب‌های آزاد سبب از بین رفتن ذخایر بومی می‌شود. در حالی‌که این ماهی نوعی ماهی خاص است که در دمای آب زیر ۹ درجه از بین می‌رود.

وی ادامه داد: در نتیجه با توجه به اینکه ما دانش فنی پرورش این‌گونه ماهی را در موسسه تحقیقات علوم شیلات با صد سال به دست آورده‌ایم، اعلام شده که امکان تولید این ماهی در استخرهای بسته بدون اینکه به آب‌های آزاد راه داشته باشد، وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوربا بیان اینکه حدود ۱۰ کارگاه پرورش ماهی با ظرفیت بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار تن تولید ماهی تیلاپیا درحال حاضر آماده است تصریح کرد: متاسفانه به دلیل به نتیجه نرسیدن با سازمان محیط زیست عملا امکان پرورش رسمی ماهی تیلاپیا در این کارگاه‌ها وجود ندارد در حالی‌که سالانه ۱۲ هزار تن ماهی به ارزش ۲۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود که ما می‌توانیم مانع خروج این میزان ارز از کشور شویم.

پورکاظمی با اشاره به اینکه سالانه ۵۱۶ تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود که ۱۴۰ کشور جهان آن را مصرف می‌کنند افزود: نکته اینجاست که چرا هنوز هم امکان تولید این ماهی را در کشور نداریم در حالی‌که این نوع ماهی با ذائقه ایرانی سازگار است و برای کشوری مانند ایران که مصرف سرانه ماهی در آن نصف سرانه جهانی است باید تلاش کنیم که مصرف سرانه آبزیان افزایش پیدا کند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود تولید و واردات تیلاپیا یکی از موانع تولید و صادرات ماهی قزل‌آلا است، تصریح کرد: قزل‌آلا ماهی‌ای بسیار عالی و بازارپسند است و هم اکنون روسیه متقاضی قزل‌آلای پرورشی ایران با وزن بالای ۱ کیلوگرم است. اگر بازار صادرات ما به بالای رقم ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن برسد، دیگر نگرانی برای تولید تیلاپیا وجود ندارد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.