کد مطلب: ۱۱۵۶

واعظی:ارزش مبادلات تجاری ایران وترکیه به ۳۰میلیارددلار افزایش می یابد

چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر افزایش روابط و مبادلات تجاری دو کشور تا 30 میلیارد دلار تاکید کرد. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست ضمن خیرمقدم به جودت یلماز وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه و هیات همراه که به تهران سفر کرده

چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر افزایش روابط و مبادلات تجاری دو کشور تا 30 میلیارد دلار تاکید کرد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست ضمن خیرمقدم به جودت یلماز وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه و هیات همراه که به تهران سفر کرده اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به همسایگانش و بویژه کشور دوست و برادر ترکیه عنایت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: در سفر طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران اقدامات مثبتی صورت گرفت و این سفر را فصل جدیدی در روابط دو کشور تلقی می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هدفگذاری این سفر افزایش برنامه همکاریهای دو کشور به 30 میلیارد دلار بود و با توجه به فضای مثبتی که میان دو دولت و ملت وجود دارد انجام شدنی است.

واعظی گفت: یکبار دیگر از طرف خود و هیات همراه و دولت ایران پیروزی طیب اردوغان در انتخابات اخیر را تبریک عرض می کنم.

وزیر توسعه وبرنامه ریزی ترکیه نیز گفت: بر این باور هستم که روابط دو کشور دوست و برادر با توجه به فرهنگ،تمدن وتاریخ مشترک و با برگزاری چنین اجلاس هایی گسترش خواهد یافت.

جودت یلماز با اشاره به جمعیت 150 میلیونی دو کشور، افزود: اگر درآمدها و قدرت خرید این جمعیت را جمع کنیم، رقمی حدود 2 تریلیون دلار می شود که می تواند همکاری خوب اقتصادی را میان دو کشور منطقه ایجاد کند.

وزیر توسعه وبرنامه ریزی ترکیه با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته روابط دو کشور پیشرفت خوبی داشته است، ادامه داد: حجم مرادوات دو کشور در سال 2002 حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به بیش از 14 میلیارد دلار رسید.

ییلماز اظهار داشت: در سال 2013 ترکیه در بخش صادرات به ایران در رتبه دهم قرار داشت و به لحاظ واردات از ایران در ردیف ششم بود، بنابراین با توجه به ظرفیت ها و توانمندی دو کشور این میزان ناچیز است و باید افزایش یابد.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر کشورش در سال گذشته به ایران، گفت: وظیفه نمایندگان این اجلاس عملیاتی کردن توافقات صورت گرفته در آن سفر است که آرزومندیم این امر در کوتاهترین فرصت عملیاتی شود.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه خواستار تنظیم قرارداد همکاری برای تسهیل روابط تجاری و تجارت آزاد میان دو کشور شد و افزود: برای رسیدن به این هدف باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد.

ییلماز با اشاره بر ضرورت توجه به سرمایه گذاری میان دو کشور، ایجاد شهرک های مشترک مرزی و دروازه های مشترک مرزی، ادامه داد: موضوع تامین اجتماعی، انرژی و بیمه از دیگر مواردی است که باید توسط تیم های کارشناسی اجلاس مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: خواسته ما این است که با دولت جدید ایران روابط عمیق تری در زمینه توریسم، گردشگری، پتروشیمی و غیره برقرار کنیم.

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه با اشاره به اینکه در سال 2013 تعداد گردشگر ایرانی که از ترکیه دیدن کرد برابر با یک میلیون و300 هزار نفر بود و این در سال گذشته به دو میلیون نفر رسید، اظهار داشت: در طول این سال ها تنها 260 هزار گردشگر ترکیه ای از ایران دیدن کردند که باید زمینه های حضور گردشگر در دو کشور افزایش یابد.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات نیز در ادامه گفت: تردیدی ندارم که دولت یازدهم تصمیم قطعی برای گسترش روابط میان دو کشور گرفته و روابط تجاری 4/2 میلیارد دلاری ماههای دی و بهمن سال گذشته موید این موضوع است.

واعظی با اشاره به اینکه دو طرف باید در جهت تسهیل روابط اقتصادی تلاش کنند، افزود: زمانی حجم روابط اقتصادی دو کشور پیشرفت می کند که بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد و باید برای این بخش تسهیلات مناسبی قائل شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه حمل و نقل، ترانزیت، گردشگری، خط لوله گاز و همکاری های پولی وبانکی را از موضوعات قابل توجه میان دو کشور برشمرد و افزود: علاقمندیم اینگونه همکاری ها که در درازمدت باعث تحکیم روابط می شود، گسترش یابد.

واعظی با اشاره به اینکه رییس جمهوری کشورمان قرار است در بهار امسال به ترکیه سفر کند، خواستار همکاری در جهت ایجاد مقدمات سفر توسط کمیسیون مشترک برای تحقق هدفگذاری های مورد توافق شد.

وی گفت: در این توافقات اشاره شده که پنج وزیر کشورمان نیز با وزرای کشور ترکیه در چارچوب کمیته های نفت و انرژی ، تجارت، سرمایه گذاری و همکاری بانکی و گمرکی، حمل و نقل و ترانزیت و موارد عمومی همکاری کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دولت یازدهم خواستار تعامل وهمکاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان است و کشور ترکیه از جایگاه بالاتری در این بخش برخوردار است.

وزیر توسعه ترکیه در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان نهادهای مهم اقتصادی و بخش خصوصی این کشور برای شرکت در بیست وچهارمین دور کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی وتجاری ایران و ترکیه دوشنبه شب وارد تهران شد.

سفر سه روزه مسوولان اقتصادی و کارآفرینان ترکیه به ایران را شورای کار مشترک ایران و ترکیه به عنوان نهاد زیر مجموعه شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه وابسته به اتحادیه اتاق ها وبورس های ترکیه سازماندهی کرده است.

هیات تجاری ترکیه متشکل از ˈجودت یلمازˈ رییس طرف ترک کار گروه مشترک همکاری های ایران وترکیه ورئیس طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی وتجاری ایران و ترکیه، ˈ علی عثمان اولوسویˈ رییس طرف ترک شورای کار ایران و ترکیه، مقامات اقتصادی و تجاری نهادهای دولتی ترکیه، کارآفرینان فعال این کشور درشهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و وان است.

در این سفر، نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه تشکیل و فرایند همکاری های اقتصادی و تجاری دوکشور بررسی و نقشه راه یک سال آینده روابط ترسیم خواهد شد.

ریاست طرف ترک را در این نشست ها جودت یلماز و ریاست طرف ایرانی را محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بعهده دارند.

قرار است در خاتمه این نشست موافقتنامه ای توسط یلماز و واعظی امضا شود که در واقع ترسیم کننده نقشه راه همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه در دوره جدید مطابق با اهداف تعیین شده توسط رهبران ایران و ترکیه برای توسعه مناسبات خواهد بود.

تسهیل تجارت، حمل و نقل، همکاریهای صنعتی، امور گمرکی، سرمایه گذاری ها، همکاری بین بخش های خصوصی، همکاری های بین المللی دو کشور، همکاری فنی در امور صادرات، استاندارد کردن کالاهای صادراتی، همکاریهای بین سازمانهای رادیو و تلویزیون دوکشور، انرژی، کشاورزی، محیط زیست، تامین اجتماعی از موضوع های مورد بحث در این نشست ها پیش بینی شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.