کد مطلب: ۳۴۹۳۴۹

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۱۳ بهمن ماه سال ۹۷

واقعیت کانال مالی ایران و اروپا به روایت مطبوعات

واقعیت کانال مالی ایران و اروپا به روایت مطبوعات

در واکنش به خبر راه‌اندازی کانال مالی، روزنامه جوان با تیتری سوالی نوشت «این بود؟!». دو روزنامه شرق و اعتماد این اقدام سه کشور اروپایی را برای پشتیبانی از تجارت با ایران، به فرار و دهن‌کجی اروپا از دلار آمریکا نسبت داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از راه‌اندازی کانال مالی برای پشتیبانی از تجارت با ایران خبر دادند. این کانال ابتدا از تجارت ایران با سه کشور آغاز کننده این کانال پشتیبانی می‌کند که در صورت موفقیت سایر کشورها نیز به این کانال می‌پیوندند.

با انتشار این خبر هرچند خیلی از روزنامه‌ها از این موضوع استقبال کردند اما روزنامه وطن امروز با تیتر «این بود؟!» به استقبال کانال مالی رفته است.

وطن امروز چهار نکته را درباره SPV روایت می‌کند: اول، غیراجرایی بودن INSTEX در مقطع فعلی است. دوم، این سازوکار در مقطع فعلی صرفا به «اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی» تنزل یافته است.

این روزنامه تعیین شروط جدید برای ایران را در کانال مالی به عنوان سومین نکته اشاره کرده است. نکته چهارم و پایانی درباره این بیانیه نیز به نبود هیچگونه تضمینی در وعده‌‌های اروپا برمی‌گردد.

وطن امروز به این موضوع اشاره می‌کند که طبق مفاد بیانیه یادشده نه فروش نفت ایران تضمین شده و نه همکاری شرکت‌‌های اقتصادی در ایران و نه مبادلات بانکی.

روزنامه شرق با تیتر «فرار اروپا از دلار آمریکا» به تشریح ابعاد راه‌اندازی کانال مالی پرداخته و از تاکید موگرینی بر ادامه تعهد اتحادیه اروپا به برجام و تلاش برای شکست سلطه دلار خبر داده است.

روزنامه اعتماد همانند شرق به موضوع کنار گذاشتن دلار از معاملات تجاری تاکید کرده است. این روزنامه از این کانال با تیتر «دهن‌کجی اروپا به دلار» به عنوان ابزار حمایت از معاملات تجاری اروپا با ایران یاد کرده است.

کیهان با تیتر «کوه کانال مالی اروپا موش زائید!» از این اقدام انتقاد کرده است.

کیهان نوشت پس از خروج آمریکا از برجام قرار بود تا اروپا به منظور مقابله عملی با تحریم‌های ضدایرانی و اجرای تعهدات برجامی خود، تضمین بدهد. اما در نهایت تعهدات برجامی اروپا در گام اول به SPV (مبادله نفت در مقابل کالا) تقلیل یافت و در گام دوم نیز به INSTEX (مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو) فرو کاسته شد.

این روزنامه به این موضوع پرداخته که نکته قابل توجه اینجاست که اروپا، همین وعده نسیه و اجرای کاریکاتوری تعهدات خود را نیز به اجرای کامل دستورات FATF از سوی ایران منوط کرده است.

روزنامه جوان اقدام راه‌اندازی کانال مالی از سوی سه کشور یاد شده را با تیتر «تقریباً هیچ مالی» ، انعکاس داده و نوشته است: روند اجرایی شدن این کانال مالی که در درازمدت محقق خواهد شد، عملاً برای ایران هیچ دستاورد ملموسی نخواهد داشت و این زمان دور و دراز ممکن است تا پایان عمر برجام نیز طول بکشد و به همین خاطر، اجرای مبادلات اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ اروپایی با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

جوان در ادامه نوشت، سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند فوراً تمامی لوازم برنامه FATF را اجرایی کند. به نظر می‌رسد بیانیه سه کشور اروپایی برای دادن امتیاز‌هایی به ایران با گروکشی‌هایی همراه است.

محمدجواد ظریف نیز در گفتگویی با روزنامه اطلاعات گفت «تعامل با دنيا به نفع ايران تمام خواهد شد». وزیر امورخارجه گفت: آمريكا به اندازه كافی می‌خواهد زنجير به پای ما و اقتصاد ايران ببندد، ديگر خودمان زنجير اضافه به پای اقتصادمان نبنديم و خودمان اقتصادمان و بانک‌هايمان را از تعامل با بانک‌های ديگر محروم نكنيم.

اطلاعات در ادامه نوشت: رئيس دستگاه ديپلماسي تاکيد مي‌کند، آمريكايي‌ها يقين داشته باشند اگر روزی مجوزی صادر شود و قرار باشد مذاكره‌ای درباره ساير موضوعات صورت بگيرد، با مذاكرات هسته‌ای فرقی نمی‌كند. اين‌گونه نيست كه چيزی را ديكته كنند و ما هم بپذيريم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.