کد مطلب: ۱۸۴۷۷۸

والدین قبل از تولد کودک برای او کتاب بخوانند

والدین قبل از تولد کودک برای او کتاب بخوانند

جعفر توزنده‌جانی می‌گوید: والدین قبل از تولد کودک برای او کتاب بخوانند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که به‌طور تخصصی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در رده‌های مختلف از پیش‌دبستانی تا دبیرستان فعال هستم و با نوشتن داستان کوتاه، رمان ویژه نوجوانان و فعالیت در مجلات رشد در این عرصه فعالیت داشته‌ام.

به گزارش تجارت‌نیوز ، توزنده‌جانی افزود: آن‌چه مسلم است اگر بخواهیم برای کودک و آینده‌اش کاری کنیم باید تا سن شش‌سالگی انجام دهیم چرا که مراحل رشد کودک به لحاظ زبانی و جسمی به مرحله‌ای می‌رسد که شناخت بهتری از دنیا دارد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که این مرحله رشد تا شش‌سالگی بسیار تاثیرگذار است، بیان کرد: از آن‌جا که قبل از تولد جنین روند تربیتی بسیار مهم است لذا مادر باید شرایط روحی خوب و مناسبی داشته و از همان لحظه که جنین شکل گرفت با کودک خود وارد گفت‌وگو شود.

وی گفت: اولین چیزی که در کودک شکل می‌گیرد حس شنوایی است، لذا والدین باید تلاش کنند از همان مراحل ابتدایی برای کودک کتاب بخوانند.

این نویسنده تاکید کرد: درست است کودکان در این سن قادر نیستند کتاب بخوانند اما والدین می‌توانند با خواندن کتاب برای آن‌ها زمینه انس کودکان با کتاب را فراهم کنند.

او سپس گفت: توصیه می‌شود در مهدهای کودک یک فضای کتاب‌خوانی دایر شود تا کودکان با برداشتن کتاب و لمس آن به تصاویر آن نگاه کرده و کتاب را دوست داشته باشند.

توزنده‌جانی همچنین خاطرنشان کرد: مدیران مربیانی را انتخاب کنند که واقعاا درون کودک را بشناسند تا محبتی که در این مراکز به کودک ارائه می‌شود تاثیرگذار باشد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به این‌که کودکان از اتفاقات مختلف یک تصویر خوشایند و یا ناخوشایند در ذهن‌شان نقش می‌بندد، تاکید کرد: باید محیط کتاب‌خوانی را برای کودکان شاد و مفرح کرد و با استفاده از رنگ‌های شاد و روشن و جذاب تلاش کرد تا کتاب‌های مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد و کتاب به دوستی صمیمی برای کودکان تبدیل شود.

او ادامه داد: والدین زمانی که به کتابخانه می‌روند کودکان را هم به همراه خود ببرند و یا در مهدکودک‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در هفته یک روز به‌صورت تور گردشگری کودکان به کتابخانه‌ها برده شوند.

این فعال فرهنگی افزود: این اقدامات‌ خودبه‌خود تأثیر خود را می‌گذارد و کودکان را در آینده به‌طور حتم به سمت کتاب و مطالعه هدایت می‌کند.

توزنده‌جانی در پایان با بیان این‌که آن‌چه از کتاب و کتاب‌خوانی در ذهن کودکان حک می‌شود در آینده هم در یادشان خواهد ماند، تصریح کرد: بی‌شک اگر روزهایی که کودک با کتاب همراه می‌شود شاد و همراه بازی باشد، باعث خواهد شد در آینده آن‌ها به‌هیچ‌وجه از کتاب جدا نشوند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.