کد مطلب: ۵۶۱۳۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

«از وام ازدواج به وام طلاق رسیدیم!»/ گلایه‌های مردم از مشکلات معیشتی

«از وام ازدواج به وام طلاق رسیدیم!»/ گلایه‌های مردم از مشکلات معیشتی

پیش از این دغدغه مردم مخارج خرید مسکن، عروسی و تعدد فرزندانشان بود، حالا سطح دغدغه به پرداخت مهریه برای آزادی و قبر برای مردن رسیده است!

از تولد تا مرگ. برای همه چیز وام و کمک هزینه می‌دهند. وام پرداخت مهریه و کمک‌هزینه کفن و دفن دو موضوعی بود که این هفته در گزارش‌های تجارت‌نیوز منعکس شد و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد.

مرده‌مان هم مقروض است

کمک هزینه دو میلیون و ۵۰۰ تومانی تامین اجتماعی درحالی پرداخت می‌شود که قیمت رسمی اعلام شده برای قبر به ۲۰ میلیون تومان رسیده و حتی شنیده‌های غیررسمی حکایت از قبرهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دارند!

برخی نظرات مردم درباره پرداخت این کمک هزینه، آن هم فقط برای بیمه شدگان تامین اجتماعی، را در ادامه می‌خوانید:

« وقتی که زنده‌ایم هر روزمان سوختن هست چه بهتر که بعداز مردن هم ما را بسوزانند تا لااقل پس از مرگ خانواده‌ها بدهکارنشوند. تازه پودر سوخته جسم مرحوممان را هم در یک قوطی بگذارند و روز پنجشنبه در جمع خانواده یاسین و فاتحه بخوانند. هم هزینه رفت و آمد به آرامگاه در جیب می‌ماند و هم برای وضعیت ترافیک و پاکیزگی هوا خوب است»

« با همین فرمون مردم باید واسه نفس کشیدن هم وام بگیرن»

« مردیم از خنده .مسولان وام طلاق میدن که مردم که دیگه توان تحمل فشارهاشون ندارن جدا بشن و وام قبر میدن که هر کس نتونست زندگی کنه تو این شرایط بره بمیره»

« طرف بیمه دارد، فوت میکند، تامین اجتماعی به خانواده هزینه کفن ودفن پرداخت نمیکند. میگن تامین اجتماعی با این جدول قرارداد ندارد. بابا طرف با این جدول حق بیمه داده، به دلایلی از کار افتاده ویا باز نشسته شده واکنون دراثر بیماری فوت شده. چرا هزینه کفن ودفن تعلق نمیگیرد؟

دیگر بیمه عمر که ازفیش کم می‌کنند یک مبلغی را میدن فکر می‌کنم. همان مبالغی که ازش کم شده، جمع شده خودش را می‌دهند. نمیدانم چه بگویم هزار سوال وهزار معما! خدا کنه هیچ کس محتاج دولت به خصوص قوانین سردرگم تامین اجتماعی نشود. باید قوانین استوار ومتداوم داشته باشند نه هرروز کم یا زیاد شود. امروز اره وفردا نه. بیمه باید دارای مقررات وقانون جامع وسراسری باشد تا همه بیمه شده‌های خردوکلان درچنین شرایطی از امکانات برخوردار شوند»

« خدای من تا کی ما باید خفت بکشیم حتی دغدغه مردن هم به ملت ایران اضافه شد»

« من موندم تومناظره های انتخاباتی خیلی خیلی قشنگ حرف میزنن، از تمام مشکلات مردم آگاهن در حد تیم ملی ولی بعد که سرکار اومدن از هه چیز بی‌خبرن! خدایی خسته شدیم از این همه مشکلات توهر سطح مشکلات داریم حتی خرید قبر!»

« چقدر ما بدبختیم که حتی نمی‌تونیم از گرونی قبر آرزوی مرگ بکنیم»

« تیتر رو خوندم با خودم گفتم بالاخره روم میشه بمیرم و از جنازه روی زمین موندم کسی فرار نکنه بخاطر مخارجش. ولی بازم دیدم حتی نمیتونم بمیرم. بمیرم چه خسارتی میخورن زن و بچم! از کجا بیارن خرج کفن و دفن بدن؟

باید پول پیش خونه رو که پنج ملیونه بگیرن و خرج مردن من کنن. بازم جنازه‌ام هم شرمنده و سرافکنده باید باشه؟! نه نمیشه . روم نمیشه حتی بمیرم . چه خاکی تو سرم کنم ؟ بیمه هم که ندارم. کاش میشد با خیال اسوده مرد»

از وام ازدواج تا وام طلاق

یکی از وام‌های عجیب و غریبی که از زمان مطرح شدنش از سوی مجلسی‌ها با واکنش‌های گسترده روبرو شد، وام پرداخت مهریه بود. اما نه به همه و به هر میزان. فقط برای زندانیان مهریه آن هم به اندازه قسط اول تا فقط بتوانند از زندان آزاد شوند.

البته رئیس ستاد مردمی دیه بر این تاکید دارد که پرداخت این وام در الویت ستاد نیست و بیشتر ترجیح می‌دهند انواع جرائم غیرعمد را پوشش دهند. با این حال این وام سودی ندارد و چهار بانک ملی، ملت، تجارت، صادرات با مهرفی ستاد دیه آن را می‌پردازند.

تعدادی از پیام‌های مخاطبان در این باره در زیر آمده است:

« همه اینها از بی درآمدیه، چرا کسی انگشت اتهام رو به سمت وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نمی بره که با قوانین به دور از واقعیت‌های جامعه بخش خصوصی و کارآفرین‌ها رو نابود کردن و خودشون هم از پس اداره‍ها و بخش دولتی بر نمیان.

بخش دولتی بدون بازده و زیانده و بخش خصوصی درحال خفه شدن زیر دست تامین اجتماعی و وزارت کار و بانک و اجاره و…نتیجه اش رو هر آدم بینا و نابینایی داره می بینه و حس میکنه. کی می خواد به داد برسه نمی دونم یا حتی بفهمه که مشکل کجاست بازهم نمی دونم. مشکلات مردم رو دریابید که کارشون به طلاق و این مدل وام نکشه»

« نمیدونم چرا لقمه را دارن دور سر مردم می‌چرخانند. ایجاد اشتغال مناسب با درامد مناسب راه حل مشکلات هست. برای مسکن هم می‌تونن از زمین‌های دولتی استفاده کنن و واگذار کنن. وام ۴درصد ۱۰ساله بدهند برای ساخت‌اش تا مردم با درآمدشان توانایی پرداخت داشته باشن. اول مسئله اشتغال باید حل بشه کسی که درامد ندارد توانایی پرداخت وام هم ندارد. این همه پول دارین هزینه وام دادن می‌کنید و بدون پشتیوانه می‌ریزین تو بازار که عاقبت خوبی نداره»

« از وام ازدواج رسیدیم به وام طلاق. آفرین به این پیشرفت! عالیه واقعا. جوونا هر روز بدبخت‌تر و فشار بیشتر! این هام هر روز یه اسم جدید می‌ذارن روی یک قرون دوزاری که بانک‌ها به مردم میدن تا ما کمتر احساس بدبختی کنیم»

برای مطالعه بیشتر گزارش پرداخت وام طلاق بدون سود! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کی داده کی گرفته

  • Saghar

    من یه زن جوانم تازه ۳۳ سالمه روزی نیست آرزوی مرگ بکنم اگه قبر اینقدر گرونه که دیگه باید آرزوی نیست و نابود شدن کنیم

    • جواد

      خداوندعمرباعزت به شماعطاکنه

  • Saghar

    با این همه بدبختی و گرانی و اجاره خونه های سرسام آور دلم خوش بود آرزوی مرگ میکنم یه روزی بهش میرسم الان دیگه نمی‌دونم واقعن باید آرزوی نیست و نابود شدن بکنم

  • ناشناس

    واقعااین بانیان بدبختی مردم چه جوری می خواهند جواب خدا را بدهند،نفرین بر کسانی که این فلاکت را برای مردم پیش اوردند

  • ناشناس

    چقدروضعیت معیشتی وپولی مردم اسفناک…..
    وحشتناک هست…..
    ازدرددندون ایدبمیری ولی نمیشه دندون پزشکی بری…‌
    بیمه ی سلامتم هیچ دندون پزشکی قبول نمیکنه بااین همه بی پولی نمیشه نفس کشید…

  • ناشناس

    آقا چه وعضشه برا وام ازدواج سه تا ضامن باید ببری…. بعد میگن ازدواج کنین خب ب چی ازدواج کنیم آخ…

  • ناشناس

    تاکنون درهیچ جای دنیا حکومت های دینی راحتی وخوشبختی برای مردم نیاورده اند. فقط با فریب و وعده دادن بهشت مردم رو بیچاره و بدبخت میکنن، یه کم بیشتر تاریخ بخوانید

  • ناشناس

    توخدا بیمه تامین اجتماعی باید ماه900بدم تا بازنشستگی باش کمتر کن

  • غلام رضا باغشاهی

    باسلام من یکی از درخواست کنندگان وام ازدواج فرزندم هستم ک بعد از ازدواجش هزینه های آن بعهده من مونده ووامی ک انتظار دارم پرداخت نشده تکلیف منرا روشن کنید تشکر

  • غلام رضا باغشاهی

    بله من یکی از درخواست کنندگان وام ازدواج فرزندان باز نشستگان فرهنگی هستم وپس از ازدواج فرزندم وثبت نام در اواخر سال ۱۳۹۹ بامید پرداخت قسمتی از هزینه های ان هستم ولی هیچگونه اقدامی انجام نشد وبلا تکلیفی بسر میبرم خوا هشمندم مسئو لین پاسخ بدهند