کد مطلب: ۵۷۹۰۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روایت عجیب مردم از وام یک میلیاردی / «با وام مسکن، لپ‌تاپ خریدم!»

روایت عجیب مردم از وام یک میلیاردی / «با وام مسکن، لپ‌تاپ خریدم!»

سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان رسیده است. اما نکته مهم این است که در صورت افتتاح حساب از همین امروز، ۱۵ سال بعد می‌توانید این وام را دریافت کنید. فقط مشخص نیست آن زمان با این یک میلیارد تومان چند متر خانه بتوانید بخرید. مانند افرادی که ۱۵ سال قبل حساب باز کرده‌اند و حالا می‌گویند با این وام دو متر خانه می‌توانند بخرند! 

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه خبر وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان خبر خوشی بود، اما این وام ۱۵ سال دیگر پرداخت می‌شود. یعنی متقاضیان باید برای فرزندان خود حساب پس‌انداز مسکن باز کنند. ۱۵ سال حداقل ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به این حساب واریز کنند تا بتوانند در سال ۱۴۱۵ یک وام یک میلیارد تومانی بگیرند که مشخص نیست کفاف خرید چند متر خانه را می‌دهد.

قدرت خرید این وام همین امروز هم کم است. چون با توجه به متوسط ۳۱ میلیون تومانی قیمت مسکن در تهران، با وام یک میلیارد تومانی تنها می‌توان ۳۲ متر از یک واحد مسکونی را خربد.

مبلغ وام مسکن جوانان ۱۵ سال قبل حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است. یعنی اگر خانواده‌ای سال ۱۳۸۵برای فرزند خود حساب مسکن جوانان باز کرده باشد، الان می‌تواند حدود ۶۰ میلیون تومان وام مسکن جوانان بگیرد. وامی که الان با آن می‌تواند دو متر از یک واحد مسکونی را بخرد.

این در حالی است که سال ۸۵ متوسط قیمت هر متر خانه در تهران یک میلیون تومان بود و با این وام حداقل می‌شد یک واحد مسکونی ۵۰ تا ۶۰ متری خرید. اما الان روایت مردم از قدرت خرید وام خرید مسکن، عجیب است. برخی می‌گویند با این وام لپ‌تاپ خریده‌اند. برخی می‌گویند پول یکی دو متر خانه بوده و از خیر آن گذشته‌اند.

آنچه در ادامه می‌آید روایت عیجب مردمی است که سال‌ها قبل برای دریافت وام مسکن جوانان حساب باز کرده‌اند.

با وام مسکن لپ‌تاب خریدم!

«سال ۸۷ حساب پس‌انداز باز کردیم. مدام خانه گران و گرانتر شد. دیدیم فقط ارزش پولمان کمتر می‌شود. صبر نکردیم ۱۵ سال تمام شود. زودتر پول را برداشتم و به جای خانه با آن لپ‌تاب خریدم.»

«۲ سال است که وام مسکن جوانان ما آماده است. مبلغ آن ۵۰ میلیون تومان است. اما با این پول که نمی‌شود خانه خرید. فعلا دست نگه داشته‌ایم.»

«من برای پسرم ۱۵ سال پیش حساب مسکن جوانان باز کردم. امسال که رفتم بگیرم دیدم فقط با آن می‌توانیم دو متر خونه بخریم. بی خیال دریافت وام شدیم.»

«من در شهرستان زندگی می‌کنم. سال ۸۵ برای فرزندم حساب باز کردم. امسال که نوبت وام من شد گفتند ۳۸ میلیون تومان می‌دهند. ما از خیر آن گذشتیم. شما هم بگذربد.»

«من سال ۸۷ این وام را گرفتم و با آن یک خانه ۵۰ متری خریدم که ۲۰ متر آن پول وام مسکن جوانان بود. آن زمان می‌شد با این وام خانه خرید. الان پول یکی دو متر است.»

برای خرید خانه یک میلیاردی ۹۵۰ میلیون کم دارم!

«یک ساله وام من آماده است. ۵۰ میلیون تومان. حداقل خانه‌ای که در تهران پیدا کردم برای خرید حدود یک میلیارد تومان است. یعنی باید ۹۵۰ میلیون تومان دیگر داشته باشم که با این وام بتوانم یک خانه ۴۰متری بخرم.»

«ما ثبت نام کردیم و وام ما آماده است. ۴۰ میلیون. حداقل مبلغ خرید خانه در شهر ما ۸۰۰ میلیون است. منتظرم ۷۶۰ میلیون دیگر آن جور شود که خانه‌دار شوم.»

«ما ثبت‌نام کردیم. ۱۰ سال ماهانه پول واریز کردیم. اما وقتی دیدیم ارزش پول در حال کم شدن است آن را گرفتیم و شد بخشی از پول پیش خانه.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر همون پول رو اون موقع طلا خریده بودند ارزش پولشان حفظ شده بود

  • مهدی

    مادر ما برای هر چهار نفرمون حساب مسکن باز کرد بیست سال قبل با سختی پرداختش کردیم، وقتی موعدش رسید دیدم پول کابینت خونمون هم نمیشه رفتیم پولمون رو کشیدیم و چند تا … فرستادیم

  • ناشناس

    من سال ۸۰برای هردو فرزندم این حساب رو باز کردم با هر سختی ک بود ۱۵سال قسط رو پرداخت کردم سال ۹۵ موعد برداشت وام بود اما هر کدوم ۴۰تومان حتی در خواست کردم ک وام هر دو را تلفیق کرده و۸۰ تومان یک جا و بر روی یک سند پرداخت کنند چون مبلغ خیلی زیادی بود گفتند نمیشه برای هر وام چهل میلیونی یک سند لازم است ،??

    • انسان

      آخی ناراحت شدم

  • ناشناس

    من فتم بانک اینا منکر وام ودیعه مستاجران شدن حالا بیان بعد15سااااال یه میلیارد وام بدن؟؟؟؟
    الکی دنبال این وام نرید آخرش می‌فهمید ک سر کیسه شدین

  • مصطفی

    مردم رو مسخره نکنید خواهشاً

  • ناشناس

    کسانی که این طرح ها رو میدن ساکن مریخ هستند
    از هیچی خبر ندارن نمیدونن خانه متری چند ؟؟و چقدر تورم
    با این پول فقط میشه خانه ی آخرت خرید اون هم انشالله

  • said.n

    من5سال قبل45ت از بانک مسکن وام با خرید اوراق گرفتم.حدود55ت سود45ت میباشد.خودتان بقیه اش بخونید

  • ناشناس

    کار بانک ها شده بدبخت تر کردن فقرا و ثروتمند تر کردن پولدارها

  • ناشناس

    من برای پسرم 15 سال پیش گذاشتم که الان وام بگیرم
    رفتم بانک گفتند طرح عوض شده
    به همین راحتی
    بیچاره ما مردم