خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۲۱۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سفر به شهرهای دیگر برای تزریق آسترازنکا / به دانش‌آموزان واکسن اسپوتنیک می‌زنند

سفر به شهرهای دیگر برای تزریق آسترازنکا / به دانش‌آموزان واکسن اسپوتنیک می‌زنند

همه جا سینوفارم هست. اما مردم آسترازنکا می‌خواهند و حتی حاضرند برای تزریق آسترازنکا به شهر دیگری بروند. برخی می‌گویند سفر خارجی دارند اما بقیه دلیل خاصی ندارند. فقط آسترازنکا را ترجیح می‌دهند. در این میان واکسیناسیون زیر ۱۸ سال هم شروع شده. در برخی از مراکز برای دانش‌آموزان واکسن اسپوتنیک می‌زنند. اگرچه قرار بود به دانش‌آموزان سینوفارم بزنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرعت واکسیناسیون بالا رفته اما هنوز برخی از مردم در مراکز واکسیناسیون با تردید واکسن می‌زنند. یکی به دنبال استرازنکا می‌گردد و آن یکی می‌گوید ۱۸ سال دارد ولی اسپوتنیک تزریق کرده و نمی‌داند این واکسن تاییدیه سن او را دارد یا نه. یا مهم‌تر اینکه دز دوم هم می‌تواند اسپوتنیک بزند؟

واکسیناسیون ۱۷ ساله‌ها با اسپوتنیک

چند روزی است که واکسیناسیون متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳ نیز آغاز شده است. عین‌اللهی وزیر بهداشت گفته بود واکسن خاصی برای واکسیناسیون ۱۷ ساله‌هایی که می‌خواند کنکور بدهند، وارد شده اما طولی نکشید که گفت دانش‌آموزان نیز سینوفارم تزریق می‌کنند.

حالا اما برخی از مراکز به دانش‌آموزان واکسن اسپوتنیک روسیه تزریق می‌کنند. این در حالی است که تاکنون مقامات رسمی از مجوز مصرف این واکسن برای دانش‌آموزان حرفی نزده‌اند. گفتنی است از میان واکسن‌های موجود، «گروه مشاوره‌ای متخصصان» سازمان بهداشت جهانی تاکنون مجوز مصرف واکسن «فایزر-بیون‌تک» را برای افراد بالاتر از ۱۲ سال اثربخش دانسته است.

علیرضا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «چیزی نمانده تا ۱۸ ساله شوم. واکسنی که به من تزریق شد اسپوتنیک بود. نمی‌دانم اصلا این واکسن برای سن ما خوب است یا نه، فقط تزریق کردند.»

امیر هم ۱۸ سال دارد و می‌گوید: «اجازه حرف زدن را هم نداند! پیش از آنکه حرفی بزنم واکسن اسپوتنیک تزریق کردند. حتی از سابقه بیماری یا حساسیت هم نپرسیدند. من تپش قلب دارم باید مراقب باشم.» سعید هم که تازه وارد ۱۸ سالگی شده، می‌گوید اسپوتنیک تزریق کرده است.

1 27

برای دز دوم اسپوتنیک هست؟

مرکز واکسیناسیون بوستان ولایت به دز اولی‌ها فقط اسپوتنیک تزریق می‌کند. شلوغ است و برخی جلوی در مرکز جمع شده‌اند. برخی هم سایه‌ایی پیدا کرده‌اند و منتظر هستند تا شماره نوبت آنها هم خوانده شود. اما برخی با تردید و شک از واکسن حرف می‌زنند. «اگر دز اول را اسپوتنیک می‌زنند برای دز دوم چه کنیم اگر وارد نشد؟»، «چرا سینوفارم نمی‌دهند؟» و سوال‌هایی از این دست که نشان از نگرانی آنها می‌دهد.

یکی از مسئولان آنجا می‌گوید: «فعلا دز اول را اسپوتنیک می‌زنیم، تا ببینیم برای دز دوم چه پیش می‌آید! حالا اگر دز دوم هم اسپوتنیک نداشتیم واکسن دیگری به جای آن می‌دهیم. نگران نباشید از این واکسن قبلا به کادر درمان هم تزریق شد.»

زهرا یکی از کسانی است که در این مرکز واکسینه شده است. او می‌گوید: «۳۶ سال دارم و دز اول را تزریق کردم. واکسنی که تزریق کردند اسپوتنیک بود. امیدوارم برای دز دوم مشکلی پیش نیاید.»

اخیرا محموله‌هایی از واکسن اسپوتنیک روسیه وارد کشور شده. اما پیش از این بارها مقامات رسمی اعلام کردند که روسیه در دادن واکسن بدعهدی کرده. حالا سوال اینجاست آیا این اطمینان وجود دارد که باز هم روسیه در دادن واکسن کرونا به ایران بدعهدی نکند؟ همین موضوع برخی از مردم را نگران کرده است که شاید برای دز دوم نتوانند از این نوع واکسن بزنند.

2 3

دز اولی‌ها به دنبال استرازنکا

غالب واکسن‌های وارداتی به ایران از چین است. تمام مراکز واکسیناسیون در کشور را بگردید، از هر نوعی پیدا نکنید حتما سینوفارم را خواهید دید. به عبارتی چین در ایران بازار واکسن را در اختیار خود گرفته و آن را قبضه کرده است!

بسیاری از مراکز آسترازنکا ندارند، واکسنی که برخی به دلایل مختلف دنبال تزریق آن هستند. یکی دز اولش را استرازنکا زده و یکی می‌خواهد به اروپا سفر کند. اما به سختی پیدا می‌شود. برخی برای آن راهی شهرهای دیگر هم می‌شوند. از تهران به کرج مثلا یا شهری دورتر!

مسئول یک مرکز واکسیناسیون خودرویی می‌گوید: «راستش را بخواهید باید تا می‌توانید بگردید تا مرکزی که استرازنکا دارد، پیدا کنید. کم پیدا می‌شود.»

مسئول پذیرش یکی دیگر از مراکز نیز می‌گوید: «استرازنکا نیست، به جایش تا بخواهید سینوفارم چینی داریم. منتظر استرازنکا نباشید، اینقدر چینی وارد کرده‌اند که نوبت استرازنکا نمی‌شود!»

یکی از کسانی که واکسن دریافت کرده است، می‌گوید: «دز اولی هستم اما توانستم مسئول تزریق واکسن را راضی کنم به من هم آسترازنکا تزریق کنند.»

کسانی هستند که دز اول استرازنکا را تزریق کرده‌اند اما حالا باید از این مرکز به آن مرکز بروند تا آسترازنکا پیدا کنند. اما برخی از دز اولی‌ها هم به دنبال استرازنکا هستند. از آنجا که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز سینوفارم را تائید نکرده‌اند، مسافران این کشورها به دنبال تزریق استرازنکا هستند. اما برخی هم نه قصد مهاجرت دارند و نه سفر کاری اما می‌گویند ترجیح می‌دهیم استرازنکا تزریق کنیم.

از طریق آشنا آسترازنکا زدیم

اگرچه تعداد کمی از مراکز استرازنکا دارند اما آنها توانسته‌اند مسئولان تزریق واکسن را با دلایل مختلف توجیه کنند و واکسن استرازنکا بزنند. شهاب به تجارت‌نیوز می‌گوید چند مرکز را گشتم تا توانستم جایی را پیدا کنم که آسترازنکا تزریق می‌کنند. استرازنکا را بیشتر قبول دارم چون کشورهای بیشتری آن را تائید کرده‌اند. اول راضی نمی‌شدند چون دز اولی بودم اما بالاخره آنها را راضی کردم.»

سعید هم می‌گوید: «چون می‌دانستم ممکن است سفرهای خارجی در پیش داشته باشم، مرکزی را پیدا کردم که استرازنکا داشته باشد. دوستانم هم در مراکزی که دوست و آشنا داشتند توانستند آسترازنکا تزریق کنند.»

مسئول یکی از مراکز به برخی از کسانی که دنبال استرازنکا هستند، می‌گوید: اگر خیلی دنبال واکسن دیگری جز سینوفارم هستید، تحمل کنید تا یکی دو ماه دیگر فایزر وارد می‌شود. شاید بتوانید فایزر بزنید.»

این در حالی است که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو روز گذشته گفت که واکس‌های جانسون اند جانسون و فایزر وارداتی، به عنوان دز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده می‌شود. بنابراین همچنان خبری از واکسن فایزر برای مردم نیست و همچنان سینوفارم حرف اول را در واکسیناسیون عمومی می‌زند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جالبه که شعار سازمان بهداشت جهانی اینه که:
    «بهترین واکسن، دردسترس‌ترین واکسن هست»…و ما تو ایران انقدر سر برند واکسن بحث می‌کنیم!! بحث‌هایی که گاهی 180درجه هم باهم فرق می‌کنن!
    در این گزارش ذکر شده که خیلی‌ها به‌دنبال آسترزنکا هستن… و من اتفاقاً با افرادی مواجهم که از آسترزنکا فراری‌ان؛ چون سوابق لخته خونی داشته و حتی الان هم که از دستورکار برای تزریق به کودکان خارج شده به‌خاطر همین مشاهده لخته خونی در سنین پایین بوده!!

  • ناشناس

    تجارت نیوز عزیز استدعا دارم این مسله واردات فایزر و مادرنا برای عموم مردم را به شدت پیگیری کنید….مسله بسیار حیاتی است و پای سلامتی و جان مردم در میان است….بخاطر بی تدبیری ها و تولید واکسن برکت و نگاه سیاسی به شرق و چین و روسیه و نگاه ضد غرب در کشور صدها هزار نفر جانشان را از دست داده اند و اگر تغییری در این نگاه به وجود نیاید باز هم بدون تردید صدها هزار نفر جانشان را از دست خواهد داد…واکسن چینی بسیار در مقابل جهش دلتا و جهش های بعدی ضعیف است و دیگر هیچ کشوری استفاده نمی کند و برای سنین پایین هم بهداشت جهانی تایید نکرده است…استرازنکا هم برای سنین زیر 60 سال ریسک خطرناک لخته خون دارد که باعث مرگ می شود برای همین در دنیا هم دیگر به سنین پایین تزریق نمی شود و فقط فایزر و مادرنا تزریق می شود…اینکه در ایران به سنین پایین سینوفارم بسیار ضعیف و استرازنکا تزریق می شود بی توجهی محض وزیر بهداشت به جان مردم است…مردم ایران هم مثل بقیه مردم دنیا حق دارند با خیال راحت واکسن فایزر و مادرنا مطمن تر و موثر تر بزنن…این حق مسلم مردم است….صحبت جان و سلامتی مردم است…لطفا پیگیری کنید تا مجبور شوند برای همه مردم فایزر و ماردنا وارد کنند و به واردات اشتباه واکسن ضعیف و بی نتیجه چینی پایان دهند.

  • ناشناس

    واکسن استرازنکا به شدت خطرناکه اونوقت ملت ایران براش سفر می کنن به شهرهای دیگه

  • محمد

    بایدتاسف خورد اینقدر مردم راباتبلیغات وزارت بهداشت وابسته به واکسنی کرده‌اند که هنوز عوارضش مشخص نیست درحالی که همین کرونا درطب سنتی درمان های ساده ای دارد. خداوند این مافیای واکسن را ریشه کن کند انشاءالله وبحق پنج تن آل عبا (س)

  • ناشناس

    برو بابا مگرازجونمون سیرشدیم آسترازنکا چیه دیگه. اون روز خانومی اومده بودبیمارستان حدود 60 ساله آسترازنکا تزریق کرده بود یک پاش می لنگید می گفت از قتی این واکسن را ده اینجورشده. آسترازنکا اصلا مناسب زنان یائسه ومردان که غلظت خون دارند نیست
    همون سینو فارم خوبه البته اگر دوز سومش تزریق بشه
    دودوز کافی نیست بادوز سوم سینو فارم ازهمه واکسن‌ها بهتر. نه خطری داره نه چیزی. واکسن برکت هم همینطور بهتراز بقیه واکسنهاست

    • ناشناس

      اتفاقا آسترازنکا برای زنان زیر 40 ساله به شدت خطرناکه

  • حسن روحاني فريدون سابق

    الان که برکت نایاب شده!!!

  • ناشناس

    بابا آخه تکلیف دانشجویان و افرادی که باید برای کار سفر کنند به خارج چیه آخه؟ این همه بی نظمی آخه چرا وافعا؟ خواهشا فعلا فقط به افرادی که قصد قطعی خروج از کشور (با مدرک) را دارند آسترازنکا و فایزر بزنید.