کد مطلب: ۵۴۱۱۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهام در واکسیناسیون سالمندان / بالاخره چه کسانی واکسینه می‌شوند؟

ابهام در واکسیناسیون سالمندان / بالاخره چه کسانی واکسینه می‌شوند؟

چند روزی است که واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال آغاز شده است. اما سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا هنوز به روز رسانی نشده و فقط افراد ۸۰ سال به بالا امکان ثبت‌نام در این سامانه را دارد. نتیجه این شده که افراد بدون صف به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و با صف‌های طولانی مواجه می‌‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال سه هفته است که آغاز شده اما هنوز روند منظمی به خود نگرفته است. برخی افراد ۸۰ سال به بالا از دریافت واکسن جا ماندند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته این افراد می‌توانند به مراکز بهداشت مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

از طرف دیگر سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال به بالا از دیروز (۲۵ اردیبهشت) شروع شده اما سایت ثبت‌نام واکسن کرونا (salamat.gov.ir ‌) فقط متولدین ۱۳۲۰ و قبل از آن را ثبت‌نام می‌کند و هنوز امکان ثبت‌نام برای افراد جدید وجود ندارد.

Untitled 3

حالا امروز رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا گفته: «تا آخر هفته افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت واکسینه می‌شوند و احتمالا پایان هفته برای جاماندگان، سامانه ثبت‌نام بازگشایی می‌شود.»

۷۰ ساله‌ها یا ۷۵ ساله‌ها؟

برخی می‌گویند الان فقط افراد بالای ۷۵ ساله می‌توانند واکسن بزنند و برخی دیگر می‌گویند افراد ۷۰ ساله هم اگر به مراکز بهداشت بروند واکسینه می‌شوند. همین ابهام، سبب شلوغی و طولانی شدن صف تزریق واکسن شده است.

برخی می‌گویند به مراکز بهداشت مراجعه کرده و واکسن زده‌اند برخی می‌گویند با آنها تماس گرفته‌اند. مشخص نیست ساز و کار این اطلاع‌رسانی چگونه است و بر چه مبنایی انجام می‌شود که برخی تلفنی باخبر می‌شوند و برخی نه.

در کنار اطلاع‌رسانی، صف‌های شلوغی که این روزها در برخی مراکز بهداشت تشکیل شده موجب نگرانی مراجعه‌کنندگان شده است. حمید می‌گوید: «امروز برای واکسیناسیون مادرم به مرکز بهداشتی در پاسداران رفتیم ولی صف طولانی بود.»

مریم نیز از تجربه امروز خود در صف واکسن کرونا برای پدر و مادرش می‌گوید: « شلوغ بود و همهمه، ساعت‌ها در صف ماندیم تا پدر و مادرم واکسن تزریق کنند.» پیش‌تر هم تجارت‌نیوز در گزارشی میدانی از شلوغی برخی مراکز واکسیناسیون کرونا نوشته بود.

در کنار این مشکلات برخی هم می‌گویند روند واکسیناسیون پدر و مادرشان به راحتی انجام شده است. آنها می‌گویند مرکز بهداشت منطقه با آنها تماس گرفتند و در زمان مشخص بدون ماندن در صف واکسن را دریافت کردند.

جز مراکز بهداشت هر منطقه، هفته پیش نیز در واکسیناسیون کرونا در پارک سرخه حصار شروع شد. از سوی دیگر ایران مال نیز به عنوان بزرگترین مرکز واکسیناسیون کرونای کشور راه اندازی شد. اگرچه برخی از روند واکسیناسیون در ایران مال هم ابراز نارضایتی می‌کنند. آنها می‌گویند این مرکز هم شلوغ است و سالمندان ساعت‌ها در فضای باز و زیر آفتاب سرگردان شده‌اند.

یکی از کاربران توییتر گفته که وضعیت واکسیناسیون در این مرکز افتضاح بوده و بعد از چند ساعت انتظار دست خالی برگشته است. اما کاربر دیگری گفته که نوبت‌دهی منظم است.

نکته جالب این است که سیستم بهداشت و درمان هنوز نتوانسته جمعیت اندک سالمندان ۷۰ سال به بالا را نظم بدهد. حالا نگرانی این است که اگر نوبت به جمعیت ۲۱ میلیون نفری متولدین ۵۸ تا ۶۷ سال برسد چه می‌شود؟!

ضمن اینکه براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۵۳ دُز رسید، همچنین تاکنون مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واقعا کشور مدیر نداره
    الان جمعیت میانسال چیزی حدود 10 درصد جمعیت هستند را اینطوری مدیریت می کنند وای به حال دهه شسصتی و هفتادی ها