کد مطلب: ۴۲۰۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین واکنش بازارها در روز جمعه / شهادت سردار سلیمانی معادلات را به هم ریخت

اولین واکنش بازارها در روز جمعه / شهادت سردار سلیمانی معادلات را به هم ریخت

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی حمله هوایی آمریکا در بغداد که در جریان آن سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به شهادت رسید و اعلام این خبر که نگرانی‌ها نسبت به التهاب بیشتر در خاورمیانه را برانگیخت، به بالاترین قیمت خود در چهار ماه اخیر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اتفاقات مربوط به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، بازارهای جهانی امروز چه واکنشی نشان دادند؟ بازار جهانی طلا، نفت و دلار هرکدام چه میزان تغییر را ثبت کردند؟

درباره وضعیت بازار جهانی طلا ایسنا گزارش داده که هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۷ درصد رشد کرد و به ۱۵۳۹ دلار و چهار سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۵۴۱ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود دو درصد رشد هفتگی داشته که چهارمین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.

در جریان حمله به کاروان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.

طلا در بحبوحه ابهامات سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می‌شود.

عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت ارزش دلار بود که برای دومین هفته متوالی کاهش داشته و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرده است.

به گفته برایان لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز، اخبار خاورمیانه به همراه خرید فنی و افت دلار در معاملات روز جمعه از قیمت طلا پشتیبانی کرد. اگر طلا بتواند سطح ۱۵۴۰ دلار را حفظ کند، حداقل در کوتاه مدت، سرمایه‌گذاران خوشبین خواهند بود اما با توجه به تحکیم رشد اقتصاد جهانی، ممکن است قیمت طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار جزییات نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا هستند. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.

اما در دیگر بازارها چه وضعتی حاکم است؟

واکنش بازار نفت

اولین و مهمترین واکنش نسبت به حادثه اخیر را می‌توان در بازار نفت ردگیری کرد.

خبرآنلاین در این مورد نوشته است: قیمت نفت با افزایشی قابل توجه به آستانه ۷۰ دلار، یعنی ۶۹ دلار و ۱۶ سنت، در هر بشکه رسید. این قیمت بالاترین قیمت از هفدهم سپتامبر تا امروز است، پیش از این در هفدهمین روز سپتامبر حمله به تاسیسات نفتی عربستان قیمت نفت را در بازار جهانی با افزایش روبرو کرد. ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا گفت:«ریسک بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه با توجه به تحولات اخیر همچنان بالاست و ممکن است شاهد افزایش بیشتر تنش‌ها بین ایران و آمریکا در عراق باشیم

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۶ سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش، به ۶۲ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که اوایل معاملات روز جمعه تا مرز ۶۳ دلار و ۸۴ سنت پیش رفته بود.

دلار ریخت

همچنین رویترز گزارش داد، پس از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و بالا رفتن قیمت نفت به خاطر حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد و شهادت یک مقام ارشد نظامی ایران، ارزش سایر سرمایه های ایمن به رهبری ین ژاپن در روز جمعه افزایش یافت.

ارزش دلار پس از این خبر ۰.۴ درصد در برابر ین ژاپن کاهش یافت و به ۱۰۸.۱۴ واحد رسید که پایین‌ترین حد از اول نوامبر بود. ارزش یورو هم به پایین ترین حد یه هفته گذشته، معادل ۱۲۰.۶۳ رسید.

با توجه به موقعیت ژاپن به عنوان بزرگترین کشور وام دهنده جهان، ین اغلب در زمان تنش های جهانی، مأمنی برای سرمایه گذاران است. ارزش دلار در برابر یک سبد از ارزهای جهان کاهش یافت و به ۹۶.۷۷۰ واحد رسید. خبرهای بد اقتصادی از اروپا و انگلستان هم بر ارزش یورو و پوند تاثیر گذاشته است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در آسیا پاسیفیک گفت: امروز تازه روز سوم از سال جدید است و یک بحران ژئوپلیتیکی بر سر راه سرمایه گذاران قرار گرفته است. چطور ممکن است ایرانی ها پاسخ این اقدام را ندهند؟ تاسیسات نفتی و نفتکش ها اولین چیزی بودند که به ذهن من رسیدند.

بورس‌های آسیایی ریختند

انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی همچنین سلل شد شاخص بازار سهام آسیا با افتی محسوس روبه‌رو شود. شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ در معاملات امروز هنگ کنگ ۰.۷ درصد سقوط کرد.

شاخص ام اس سی آی آسیا که به بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۱۸ رسیده بود در پی خبر ترور سردار سلیمانی ۰.۲۶ درصد کاهش یافت. شاخص سی اس آی ۳۰۰ چین نیز که بهترین عملکرد را در سال ۲۰۱۹ داشت در پی این خبر ۰.۲۵ درصد افت داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خونه چی؟

    • ناشناس

      در چنین شرایطی بد ترین سرمایه گذاری حوزه مسکن هستش.
      تاریخ این رو نشان داده در شرایط بحران مسکن افت شدیدی خواهد کرد