کد مطلب: ۵۱۲۹۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس، فعلا دژپسند را نجات داد / نقش وزیر اقتصاد در ریزش شاخص چیست؟

بورس، فعلا دژپسند را نجات داد / نقش وزیر اقتصاد در ریزش شاخص چیست؟

در حالی که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد امضا جمع کرده‌اند، به نظر می‌رسد که این موضوع فعلا در دستور کار پارلمان نیست و حمایت دستوری از بورس موقتا دژپسند را نجات داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که برای بار چندم زمزمه‌های استیضاح وزیر اقتصاد در این هفته شنیده می‌شود یک نماینده مجلس می‌گوید این موضوع فعلا صحت ندارد.

یکشنبه گذشته نماینده خمینی شهر از امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. به گفته او محورهای عمده این استیضاح شامل تخلفات در روند خصوصی‌سازی، اوضاع نابسامان بازار سرمایه و بازار ارز است.

دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گویند که موضوع استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس در این هفته فعلا جدی نیست. امروز بورس رشد ۳۵ هزار واحدی داشت که به نظر می‌رسد حمایت دستوری از بازار سرمایه فعلا دژپسند را از استیضاح نجارت داد.

وزیر اقتصاد در ریزش بورس چقدر نقش داشت؟

اما آعث شده که مجلس بخواهد دژپسند را استیضاح کند، سهم او در ریزش بازار سرمایه است. اما نقش او چیست؟

وزیر اقتصاد برای بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه وعده‌هایی داده که به مرحله اجرا نرسیده است.

فرهاد دژپسند در هفته اول بهمن در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بورس گفت: بازار سرمایه فقط برای دولت، وزارت اقتصاد یا ارگان‌های دیگر نیست بلکه برای کشور است، اتفاق خوب این است که یک شرکت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی قرار است تا میلاد حضرت زهرا پذیره‌نویسی‌اش رخ دهد.

وعده پذیره‌نویسی بزرگ بدون این که اجرایی شود جای خود را به وعده دیگری داد. چشم سهامداران بازار سرمایه به وعده دیگر دژپسند درباره عرضه اولیه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بود.

فرهاد دژپسند در دی با بیان اینکه دهه فجر تیم‌های سرخابی در بورس عرضه اولیه می‌شود، گفت: علت اعلام نکردن زمان عرضه سهام دو باشگاه به بورس، فراهم شدن اطمینان خاطر به خریداران و سهامداران در بورس است.

وزیر برای این عرضه اولیه به فعالان بورس اطمینان خاطر داده بود؛ تنها دو روز به پایان دهه فجر باقی مانده اما خبری از این عرضه اولیه نیست.

در خصوص سهام عدالت نیز از ابتدا وزیر اقتصاد به همراه رئیس جمهور مسیر سبزی را پیش روی صاحبان سهام عدالت ترسیم کردند. آنها به سهامداران گفتند که سهام عدالت با ارزش است و نباید بفروشند. اما ارزش برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومانی که تا ۴۰ میلیون تومان پیش رفت حالا کمتر از ۲۰ میلیون تومان است.

همچنین وعده داده بودند که در روز ۲۲ بهمن ۳۰ درصد سوم سهام عدالت آزاد می‌شود اما به تازگی وزیر اقتصاد اعلام کرده که برنامه‌ای برای آزادسازی مابقی سهام عدالت نداریم.

در اوج ریزش‌ها نیز وزیر دو بار تاکید کرد که تضمینی برای سهامداران بازار سرمایه نیست. او اولین بار در اواخر آبان ماه گفت: همه ما باید در جهت صیانت از حقوق سهامداران بازار سرمایه حرکت کنیم، اما این به معنای تضمین نیست.

دژپسند به تازگی نیز این موضوع را تکرار کرده و گفته است: چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد.

نبود ضمانت برای فعالیت در بازار سرمایه در شرایطی قابل قبول است که مسئولان مردم را برای ورود به این بازار تشویق نکنند.

اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد ، معاون اول رئیس‌جمهور طی دو سال اخیر بارها مردم را دعوت کرده‌اند که سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند ولی حالا که شاخص دچار ریزش شده از عدم ضمانت در این بازار می‌گویند.

اسحاق جهانگیری در یک اظهار متناقض گفته که بورس نهادی مستقل است ولی دولت همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند.

علاوه بر وعده‌ها و دعوت‌های مکرر مسئولان، فعالان بازار نسبت به دستکاری و تغییر چند باره قوانین بازار سرمایه توسط مسئولان گله‌مند هستند.

حالا که موضوع استیضاح به صورت موقت از دستور کار خارج شده باید دید حمایت دستوری از بورس ادامه‌دار خواهد بود یا بالاخره پای وزیر اقتصاد به میز استیضاح کشیده می‌شود.

برای پیگیری اخبار کانال تلگرام تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شاهنامه آخرش خوشه

  • ...

    چند ماهه بورس داره ریپ میزنه و سقوووط کرده و هر روز خدا منفیه یه روز مثبت شده اونم هزارتا حرف و حدیث داره اونوقت یه طوری تیتر زدید فعلااااا دژپسند رو نجات داد یه لحظه فکر کردم بورس برگشت به شاخص ۳میلیون واحد!!!

  • ....

    سواد پرستیژ و جذبه یک وزیر رو نمیشه در این شخص دید متاسفانه درد مملکت ما رابطه بازیه که این اشخاص به این پست ومقام ها میرسن نه توانمندی وسواد.کی میخواد این دور باطل تموم بشه

  • ناشناس

    #دارا_یکم. قابل توجه سم پاشها ونقدیون هیجانی که میخواستن دارایکم رو تو 10 هزار بخرن وجاموندن .این تغییر نوسان برای صندوقها پالایش و دارایکم عالی میشه یعنی ناوشون سریع بالا میره و در صورت منفی ناوش ناچیز کم میشه.دارایکم تا عید قیمت 30به بالا رو میبینه.وبا جذاب شدن قیمت صندوقها دولت باقیمانده صندوق دارا سوم عرضه میکنه.فرداصبح بهترین فرصت سرخطی خرید تو این قیمتها هستش و فروشندگان هیجانی سخت پشیمان خواهند شد.فعلا 30درصد زیر ناوش معامله میشه مفت ترین سهم بازاره

  • حبیب

    بسیار عالی

  • ناشناس

    اوراق تبعی که نون دونی جدیدی بود برای سهامدار عمده .پترول وقتی اوراق تبعی 1ریالی رو 400 تومان فروخت و پولش رو گرفت دیگه کاری به سهم نداشت تازه اون پول فروش اوراق تبعی رو هم گرفت و باهاش نوسانگیری کرد و در اخر همان پول را به سهامداران که اوراق خریده بودند پرداخت کرد یا میکنه .اگر دولت و سازمان بورس نظارت میکردند و اجازه نمیدادن که سهامدار عمده اوراق تبعی رو بالاتر از 1ریال بفروشه ان زمان تلاش میکرد برای زیان نکردن از سهم حمایت کنه .شما اینطور حساب کن که رفتی پژو 206 رو بیمه کنی شرکت بیمه بجای 5م تومان از شما 100میلیون تومان پول برای بیمه ماشین بگیره بعد هم که تصادف کردی پول خودت رو بهت برگردونه سهم ابادا زیر 1800 تومان هست اوراق تبعی داره میفروشه 1100تومان .اگر این دزدی و کلاهبرداری نیست چی میتونه باشه . با تشکر از تجارت نیوز که نظرات رو تایید نمیکنه

  • سامان

    تجارت نیوز شما بجز کوبیدن دولت کار دیگه ای نداری فکر کردی اگر روحانی نبود با این همه تحریم و کرونا وضعیت بهتری داشتیم
    قبلا مثلا درسال 91 با سالی 170 میلیارد دلار درامد نفتی 40 درصد تورم داشتیم و ازادی بیان به مراتب بدتر بود ونرخ بیکاری نیز بدتر از الان بود 8 سال دولت قبلی فقط 900 میلیارد دلار درامد نفتی داشتیم (اندازه کل درامد 50 سال پیش ان) کجا رفتند ان همه پول

    • ناشناس

      قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم روباه رو همه چی ده برابر شده میگی اوضاع خوبه؟ ماشین ۲۰ میلیونی شده ۱۲۰ میلیون لباسشویی ۲ میلیونی شده ۳۰ میلیون ۲ سال پیش کل جهیزیه میشد ۲۰ میلیون حالا یک قلمش ۲۰ میلیون خونه ۱۰ برابر شده اگه حالا اوضاع خوبه اوضاع بد به چی میگن؟

  • ناشناس

    وقتی که میگویید جلوی رشد شاخص را میگیرند میفهمیم که چقدرررررررررر کار بلد هستید

  • ناشناس

    اگه دژپسند میگه تضمین با ذات بورس متضاده پس چرا روحانی به مردم گفت همه چیزتون رو به بورس بسپارید؟! خدا ازتون نگذره که دار و ندار مردم رو دزدیدید.

  • ناشناس

    نماینده ها باید فکری به حاله حقوقی ها بورس بکنند
    حقیقی ها را بیچاره کردند مانند حقوقی بزرگ‌ترین سهم روغنی کشور بنام غبشهر