کد مطلب: ۵۱۲۸۴۶

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

پیش‌بینی بورس فردا ۲۰ بهمن ۹۹ / تغییر دامنه نوسان، بورس را مثبت می‌کند؟

پیش‌بینی بورس فردا ۲۰ بهمن ۹۹ / تغییر دامنه نوسان، بورس را مثبت می‌کند؟

تصمیم جدید سازمان بورس در رابطه با کم کردن دامنه نوسان منفی از ۵ درصد به ۲ درصد باعث تغییر روند بازار سهام شد، اما این تصمیم چقدر بر بازار سهام تاثیر دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سهام به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود اما در جریان معاملات امروز تصمیم کم کردن دامنه نوسان منفی و توقف فروش سهم از سمت بازارگردان‌ها باعث روند صعودی بورس شد، اما سوال اینجاست که روند صعودی چقدر پایدار است؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه تغییر دامنه نوسان گفت: واقعیت این است که این تصمیم به صورت مقطعی روند بورس را دستخوش تغییر می‌کند اما در بلندمدت تصمیم درست و قابل دفاعی نیست، این تصمیم در سال ۸۴ نیز در بازار سهام گرفته شد و دامنه نوسان منفی سهم‌ها از منفی ۵ درصد به منفی ۲/۵ درصد و دامنه نوسان مثبت به ۱۲/۵ درصد رسید اما تاثیر چندانی نداشت. البته ما باید قبول کنیم شرایط حال حاضر بورس تغییر کرده است و بازار می‌خواهد به ارزش واقعی خود برسد و رشد شارپی امسال نیز با وجود تمام ابزارهای کنترلی صورت گرفت.

این کارشناس در ادامه گفت: این تصمیم می‌تواند مانند مسکنی برای بازار سهام باشد و در کوتاه‌مدت تاثیرات مثبتی ایجاد کند.

این کارشناس در رابطه با ادامه معاملات این هفته گفت: به نظر می‌رسد ادامه معاملات این هفته از بازار سهام با جو مثبت همراه باشد.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شاهین

    خردادماه یک کیسه ۲۵ کیلویی هویج اعلا ۱۰ هزارتومن تومن با التماس میفروختن دیروز ۱ کیلو خریدم ۳۰۰۰ تومن یعنی ۷۵۰ درصد رفته بالا .
    خیار ۲۰ موز ۶۰ و …
    فقط در بورس قیمتها از خردادماه تاالان کمتر شده اونم چقدر
    دلار و مسکن و ماشین و همه دوبله سوبله و چوبله رفتن بالا
    باورتون بشه یا نه تنها قیمت سهام در بورس ایرانه که حباب منفی داره و الان شاخص بایستی حوالی ۱،۸۰۰ تا ۲ باشه
    خیلی ها از بازار عقب موندن اومدن بازار رو به آتیش کشوندن که توی قیمت پایین بخرن
    یکم تفکر

  • شاهین

    ضمنا ما که باختیم توی قیمت بالا خریدیم و حالا حالا ها باید ببینیم چه میشه ولی الان هرکس بیاد سهام بخره واقعا برد کرده
    مخصوصا اونایی که زیاد رشد نکردن و جای رشد بالاتری دارن
    مفته به مولا

  • علی

    ب سلام سه شنبه نوسان منفی ب مثبت داریم
    بعدش نوسان بعدی میمونه تا یکشنبه هفته بعد
    موفق و پر سود باشید

  • علی

    باسلام خدمت دوستان عزیز
    سه شنبه بازار منفی ب مثبت داریم
    نوسان بعدی یکشنبه داریم
    سمت سهم های ریز نرین ک سقفن

    • بهزاد

      فعلا که تا اینجای کار مثبت به منفی بوده.

  • ساسان

    فقط برای آندسته از عزیزانی که از زوایای مختلف میخوان تحلیل های مختلف رو ببینن مینویسم ،فارغ از اینکه چنین کارهایی سال های قبل هم انجام شده ولی نتیجه نداده ، فرض کنید بازار از شنبه بخواد مثبت بشه و بخوای بخری چی میشه ،چون دامنه بالا هستش سهام راحت تر گیرت مییاد تا الانی که 5 هستش ، ولی روی دیگه سکه اینه که اگه جو منفی بشه و عرضه زیاد بشه و بخوای بفروشی چی میشه ، چون دامنه منفی کمه فروشت چی میشه :احتمالا سخت میشه چون قیمت جذاب نمیشه پس خریدار قوی وارد نمیشه به این راحتی ، دامنه نوسان باید یا نباشه ، یا اگرم باشه بالا باشه (10+/- یا 20-/+ یا بالاتر حتی ) در نهایت وجود دامنه نوسان اشتباهه باید بریم به سمتی که دامنه نوسان رو حذفش کنیم حتی اگه خیلی از سهام دار ها چه حقیقی و چه حقوقی ضرر کنن ، همینه بازار های مالی همونطور که پاداش بالایی دارن ریسک هم دارن این فقط یکی از هزار زاویه ای بود که میشه به این داستان نگاه کرد ،قطعا خودتون تحلیل کنید الان سهم های ارزنده زیاد هستن ولی حقیقت اینه که سهم های با قیمت بالا هم هنوز هستن شاد و موفق و سلامت باشید

    • بهزاد

      اینجا حرف منطقی بزنی میان فحش میدن. مدتهاست خیلی ها میگن دامنه نوسان باید حذف بشه ولی کو گوش شنوا ؟ حتی به خودشون زحمت نداند که یک بازار آزمایشی با تعداد محدودی از نمادها تشکیل بدن و برای فعالیت در اونجا از مردم تعهدنامه بگیرند که به مسئولیت خودشون خرید فروش کنند. ولی هیچی به هیچی.

  • ناشناس

    فقط دست خودمونه بخدا،وقتی فروشنده ای تو بازار نباشه خب مسلما میره بالا،نیازی به حمایت دولت هم نداریم،فقط چند هفته نفروشیم ببینیم چی میشه

  • مجمع تحلیلگران

    تغییر دامنه نوسان به دو علت صورت گرفت اول با کم شدن دامنه نوسان تو منفی . فشاری که تو منفی شدن بازار بالای حقیقی میاد کمتر میشه و فرسایشیتر یعنی یه نوع کاهش دهنده فشار روانی و مالی . و دوم بعلت کم شدن دامنه نوسان تو منفی حقیقی رو تشویق میکنه تا پولشو از بورس نکشه بیرون و به حقوقی فرصت میده تا تو یه روند فرسایشی تر اما با فشار روانی کمتر نوسان گیری کنه . چون خروج سرمایه از بورس زیاد بود این طرح ریخته شده تا جلو فرار نقدینگی گرفته و البته شکار نقدینگی تو روند فرسایشی تری صورت بگیره .

  • علی

    سلام وقت بخیر فردا سه شنبه منفی ب مثبت داریم سهام های شاخص ساز بیشتر اصلاح کردن توصیه ب خریدشان ب صورت پله ای و حد ضرر رعایت کردن را دارم پایدار باشید

  • ناشناس

    تصمیم در باره دستکاری دامنه نوسان بسیار اشتباه بوده و بیانگر ضعف در مدیریت میباشد و به وضوح میتوان دید که رئیس جدید سازمان بورس هیچ برنامه ای برای بهبود وضع موجود ندارد و فقط می خواهد جلوی ریزش شاخص را بگیرد.

  • حمید

    امروز منفی بود کجاش روند سعودی بود ..بیشتر روند نزولی شاهد بودیم ..به حق چیزهای نشنیده