کد مطلب: ۶۵۸۰۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج جدید گرد و غبار کشور را می‌گیرد / گرد و خاک در تابستان بیشتر می‌شود

موج جدید گرد و غبار کشور را می‌گیرد / گرد و خاک در تابستان بیشتر می‌شود

امروز و فردا ۲۱ استان درگیر گرد و خاک می‌شوند. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: سامانه‌ای در شمال عربستان، عراق و سوریه در حال شکل‌گیری است که امروز به کشور نفوذ می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر موجی از گرد و غبار و آلودگی هوا برخی از استان‌های کشور را فراگرفت. آلودگی هوا تا جایی پیش رفت که بیش از ۶۰۰ نفر در استان خوزستان راهی بیمارستان شدند.

دیروز هم برخی مناطق شرقی و جنوب شرقی شاهد پدیده گرد و خاک بودند. سازمان هواشناسی نیز هشدار زرد برای وزش باد و گرد و خاک در کشور صادر کرد.

آلودگی هوا در برخی از شهرها به اندازه‌ای شدت گرفت که کار به تعطیلی مدارس کشید و برخی از پروازها نیز لغو شد. اما پدیده گرد و غبار تا چه زمانی ادامه دارد؟

امروز گرد و خاک ۲۱ استان را می‌گیرد

آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید ۲۱ استان روز دوشنبه و سه‌شنبه با گرد و خاک شدید مواجه می‌شوند.

صادق ضیاییان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «سامانه‌ای در شمال عربستان، عراق و سوریه در حال شکل‌گیری است. پیش‌بینی می‌کنیم این سامانه امروز تقویت شود و میزان گرد و خاک افزایش پیدا کند.»

ضیاییان ادامه می‌دهد: «این سامانه امروز به تدریج به سمت ایران نفوذ پیدا می‌کند. ابتدا نوار غربی کشور را فرامی‌گیرد. سامانه گرد و غبار تا اواخر امروز به مناطق مرکزی کشور کشیده می‌شود. بنابراین فردا و پس‌فردا کشور با درگیر گرد و غبار است.»

موج جدید گرد و غبار کدام استان‌ها را می‌گیرد؟

ضیاییان درباره استان‌های درگیر با گرد و خاک می‌گوید: «استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، قم، البرز و تهران امروز شاهد گرد و غبار شدید خواهند بود.»

او ادامه می‌دهد: «روز سه‌شنبه نیز استان‌های اصفهان، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، کرمان، تهران، البرز، قم، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان و قزوین درگیر گرد و غبار شدید می‌شوند.»

پدیده گرد و غبار در تابستان بیشتر می‌شود

خشکسالی از عوامل موثر بر پدیده گرد و خاک عنوان می‌شود. در همین حال بارندگی در اسفند سال گذشته، فروردین و اردیبهشت کمتر از حد نرمال بود. بنابراین سال آبی جاری نیز با خشکسالی شدید تمام می‌شود. اما با توجه به این وضعیت، آیا این تابستان شدت گرد و خاک‌ها در کشور بیشتر می‌شود؟

ضیاییان در این مورد می‌گوید: «سامانه‌های مختلف، شدت و ضعف متفاوتی دارند. اما می‌توان اینطور گفت به دفعات زیادی شاهد گرد و خاک خواهیم بود.»

او درباره منشأ گرد و غبار کشور می‌گوید: «خشکسالی و پدیده گرد و غبار مرز سیاسی نمی‌شناسد. گرد و خاکی که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم منشا داخلی دارد و هم منشا خارجی.»

آنطور که ضیاییان می‌گوید همه کانون‌های گرد و خاک در اطراف کشور فعال شدند. همچنین عمده کانون‌های خارجی گرد و خاک در عربستان، عراق و سوریه است.

او ادامه می‌دهد: «پدیده گرد و خاک به نوع سامانه و منطقه‌ای که این سامانه قرار دارد، بستگی دارد. برای مثال گرد و خاکی که دیروز سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان و استان کرمان را گرفت، صددرصد منشأ داخلی دارد.»

ضیاییان می‌گوید: «اما گرد و غبار در برخی مناطق مانند نوار غربی کشور منشا داخلی و خارجی همراه با هم دارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    امروز ۲خرداد درخوزستان ( ابادان)حادثه ی تلخی اتفاق افتاد،حادثه ی پلاسکو ی تهران در آبادان دوباره تکرار شد و عزیزانی را داغ دار کرد،،الان هم ساعت ۶و۴۵ دقیقه ی بعد از ظهر هست وهوا جوری گردو خاکه که چشم چشمو نمی بینه و آسمون نارنجی شده،،به خدا حق ما خوزستانیا این نیست که اینطوری زندگی کنیم ،،فقط به خدا شکایت می کنیم وبس

  • ناشناس

    تهران که گرد و خاک میشه یکم وجدانم آروم میشه که لااقل یک کم درد هممیهنان تو خوزستان را درک کنیم

  • ناشناس

    خدایا وحشتناکه درایلام گردوغبار

  • حامد

    اهواز بقدری گردخاک شدیده ک چشم چشمو نمیبینه هیچ موجود زنده ای تو خیابونا نیست حتی پرنده ها و مورچه ..
    خوزستان جای زندگی نیست مخصوصا اهواز و آبادان

  • ناشناس

    همش حرف میزنیدچاره ای برای این خاک پیدا کنید حرف زدن آسان است شما چه خبر بدید چه ندید خاک می آید فکر چاره باشید ما رو در خوزستان زنده به گور نکنید

  • ناشناس

    این سامانه های که الان دیگه کل کشور را نه فقط خوزستان هدف قراردادن هر یک روز در میان مهمان ما هستن ومتاسفانه ظاهرا فقط به اعلام واخطار آن اکتفا میکنیم وهیچ برنامه ای وراه حلی برای آن نداریم حالا علت هر چی میخواد باشه چه گرم شدن زمین وخشکسالی وچه بستن آب از طریق سدهای ترکیه و…
    تکلیف چیست؟

  • ناشناس

    تا تونستن بودجه هارو بالا کشیدن مردم موند با این وضعیت بد زندگی

  • ناشناس

    اصلاحیههمکاران محترم
    کاهش ساعت کاری امروز (سه‌شنبه 3 خردادماه) شامل همکاران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌باشد / ساعت کاری امروز طبق روال معمول استدانشگاه آزاد اسلامی ریه های ما جنسش از فولاد هستش

  • محمد

    از کدوم بدبختی نگم؟ کرونا آلودگی گرد و غبار کمبود آب کملود برق قطعی برق سیل خداییش چجوری ما زنده اییم هنوز؟