کد مطلب: ۵۲۲۶۲۱

گزارش تجارت‌نیوز از وضعیت سه فاکتور کلان اقتصادی

امسال وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟

امسال وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟

برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به آینده نرخ رشد اقتصادی در سال پیش‌رو خوش‌بین هستند و معتقدند که اقتصاد رشد مثبتی را تجربه می‌کند. در خصوص تورم پیش‌بینی‌ها روی نرخ‌های ۳۰ درصد می‌چرخد و برای بیکاری نرخ دو رقمی را ترسیم می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه فاکتور اقتصادی که می‌توان براساس آنها وضعیت اقتصاد یک کشور و مردم آن را بررسی کرد نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و نرخ تورم است.

در این گزارش وضعیت این سه فاکتور را نظر اقتصاددانان مورد بررسی قرار گرفته است. آنها نسبت به آینده نرخ رشد اقتصادی در سال پیش‌رو خوش‌بین هستند و معتقدند که اقتصاد رشد مثبتی را تجربه می‌کند. در خصوص تورم پیش‌بینی‌ها روی نرخ‌های ۳۰ درصد می‌چرخد و برای بیکاری نرخ دو رقمی را ترسیم می‌کنند.

بهبود نرخ رشد

پیش‌بینی‌ها برای آینده نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری مثبت است، بانک جهانی نرخ رشد ۱٫۵ درصدی، صندوق بین‌المللی پول رشد سه درصدی و اکونومیست پیش‌بنی رشد دو درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ کرده است.

گزارش‌های داخلی نیز از بهبود این شاخص در ماه‌های اخیر خبر می‌دهند، برخی از اقتصاددانان کشور نیز نسبت به آینده این شاخص خوش‌بین هستند.

علی سرزعیم نسبت به آینده نرخ رشد اقتصادی اظهار خوش‌بینی می‌کند و می‌گوید: تصورها بر این است که اقتصاد ایران شروع به احیا کرده و علی‌القاعده سال آینده نباید یک سال رکودی باشد. به گفته او اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبتی دارد که رونق اندکی را به همراه خواهد داشت.

فرشاد فاطمی نیز در خصوص نرخ رشد اقتصادی در سال آینده معتقد است: از یک سو در سال گذشته اقتصاد کشور ضعیف شده است و از سوی دیگر به خاطر این که در دولت بایدن محدودیت‌ها روی فروش نفت تا حدی برداشته و مبادلات بانکی ساده‌تر می‌شود، احتمال وقوع گشایش‌هایی در نرخ رشد وجود دارد.

کمیل طیبی اما بهبود فاکتورهای اقتصادی از جمله نرخ رشد را به انتخابات وابسته می‌داند.

بیکاری دو رقمی

نظر اقتصاددانان از استمرار آمارهای بیکاری در سال آینده حکایت دارد، آنها می‌گویند که وضعیت نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ بهبود قابل توجهی پیدا نمی‌کند چرا که کاهش بیکاری به زمان بیشتری نیاز دارد و بیکاری واقعی دو رقمی را پیش‌بینی می‌کنند.

به اعتقاد سرزعیم با توجه به وضعیت ویروس کرونا و زمان‌بر بودن بهبود نرخ بیکاری نمی‌توان انتظار تحول عجیب و غریب داشت. اشتغال دیر راه می‌افتد و برای این که تغییر جدی در آن ببینیم زمان‌بر است.

فرشاد فاطمی نرخ تورم را دو رقمی پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: حداقل تورم در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و به واسطه رکودی که کشور به آن گرفتار شده نرخ بیکاری دو رقمی حدود ۱۵ تا ۲۰ را می‌توان در نظر داشت.

طیبی معتقد است انتخابات می‌تواند روی اقتصاد، جامعه و رفتار سیاسی تاثیرگذار باشد. با اثرگذاری روی سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی را متاثر می‌کند به واسطه همبستگی بین سرمایه‌گذاری با اشتغال، نرخ بیکاری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع با تغییر شاخص‌های کلان اقتصاد در نهایت روی روابط و اقتصاد رفتار در قلمرو خرد از جمله اشتغالزایی و فرصت‌های شغلی نیز تغییر ایجاد کند.

تورم ۳۰ درصدی

به گفته سرزعیم انتخاب بایدن تا حدی انتظارات تورمی را مهار و کمک کرد تا ایران از مسیر خطرناکی که قرار داشت کمی دور شود. اما اگر کسری بودجه شدید باشد دوباره انتظارات تورمی تشدید می‌شود.

آنطور که او استدلال می‌کند اگر در بودجه اتفاقات بدی رخ ندهد، نباید تورم بالایی داشته باشیم که احتمالا روی نرخ ۳۷ درصد باشد.

فرشاد فاطمی معتقد است که سال آینده سال درخشانی از نظر متغیر‌های اقتصادی نیست و حداقل تورم در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

به گفته طیبی اگر تنش‌های جدید ایجاد نشود و این نگرش ایجاد شود که سیستم به دنبال تعدیل تحریم‌هاست می‌توانیم بگویم که ثبات نسبی اقتصادی داریم ولی کاهش شارپی در نرخ تورم اتفاق نمی‌افتد و ممکن است تورم در دامنه ۳۰ تا ۴۰ درصد را داشته باشیم اما حداقل جهش تورمی نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.