کد مطلب: ۴۰۴۵۶۷

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

پیش‌بینی وضعیت خودرو پس از آزادسازی واردات / سایپا و ایران‌خودرو چه می‌شوند؟

پیش‌بینی وضعیت خودرو پس از آزادسازی واردات / سایپا و ایران‌خودرو چه می‌شوند؟

در حالی که مدتیست واردات خودرو به کشور ممنوع است اما از نگاه برخی کارشناسان و فعالان بازار آزادسازی واردات خودرو چه بسا بتواند به وضعیت این صنعت کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از مشکلات مربوط به پیش فروش خودرو گرفته تا قیمت بالای انواع خودرو مدت‌هاست گریبانگیر اقتصاد ایران است. با این حال خودروسازان بزرگ کشور هم از وضعیت موجود رضایتی ندارند و دخالت‌های دستوری را یکی از موانع کار خود عنوان می‌کنند. علاوه بر این، دولتمردان نیز انتقادهایی را نسبت به صنعت خودرو بیان می‌کنند.

در این وضعیتی که هم مصرف‌کننده، هم تولیدکننده و هم سیاست‌گذار ناراضی هستند، گزینه‌ای مانند آزادسازی واردات خودرو چه کمکی می‌تواند به بهبود شرایط کند؟

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در این مورد می‌گوید: اقتصاد کشور باید با دو قید به سمت آزادسازی برود، اول این که نباید یک شبه انجام شود چون من با شوک درمانی در اقتصاد مخالف هستم. کارشناسی که پیشنهاد شوک درمانی می‌دهد یا کارشناس نیست یا به لحاظ سیاسی ریگی به کفش دارد و دنبال حل مساله نیست. دوم این که باید اقتصاد به صورت همگن آزادسازی صورت بگیرد، نباید تکه تکه شود؛ چون این کار انجام شد، اول نساجی و بعد کامپیوتر را به خاک سیاه نشاند.

وی وضعیت خودروسازی را پس از آزادسازی این گونه تشریح می‌کند: اگر کل اقتصاد به سمت آزادسازی پیش رود و در خصوص خودروسازی تعرفه‌ها برداشته شود، این صنعت بعد از یک شوک خود را پیدا می‌کنند. مهم‌ترین اتفاق بعد از آزادسازی در خودروسازی این است که جابه‌جایی در منابع اتفاق می‌افتد و مالکیت این صنعت عوض می‌شود، مثلا ایران خودرو را رنو می‌خرد. هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از صادرات، واردات داشته باشد. تمام تولید کشور که صفر نمی‌شود اولویت‌های تولید جابه‌جا می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان می‌کند: وظیفه تولیدکننده این است که از تولید حمایت کند، با واردات مشکل دارد و به دنبال انحصار است. از آن طرف هم واردکننده‌ها دوست دارند که تولیدکننده‌ها فعالیت نکنند. اگر سیاست‌گذارها بتوانند سیاست‌های خود را برای آزادسازی واردات تنظیم کنند، صنعت خودروسازی اول صف قرار می‌گیرد.

اما آیا سیاستگذار چنین استدلال‌هایی را برای بهبود شرایط می‌پذیرد؟ در آخرین اظهار نظر از مقامات دولت، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی به صراحت اعلام کرده که همچنان واردات خودرو ممنوع است. باید دید این ممنوعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و سیاستگذار چه زمانی می‌پذیرد که با آزادسازی می‌توان به بهبود اوضاع فعلی کمک کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قشم کیش ابادان منطقه ازاد.ایران هم ازاد کنند تولید کننده داخلی هم فعالیت کنه و رقابت.مردم حق انتخاب داشته باشن.اینقد تعرفه نبندن ک مردم عادی نتونن بخرن مجبور بشن خودرو بی کیفیت داخلی رو ب قیمت گزاف سوار بشن.به بهانه حمایت تولید ملی مردمو نچاپونند.ازاد که بشه تولید کننده مجبور با کیفیت تولید کنه.مجبور قیمت مناسب بده.از انحصاری باید صنعت خودرو در بیاد.البته اگه مافیای خودرو بذارن

  • ناشناس

    دیگه همه یه یکی پراید دم خونشونه مثل چند سال پیش نی که معلمو کارگر عشق ماشین داشته باشن چقدم شوفر نبودنو خانوادهای خودشونو دیگران رو داغدار کردن دیگه خسه شدن تو کشور عراق تویه روستاهاش همه سانتافه سوار میشن بااین کشور عقب اوفتاده ولی امکانا تشون از ایران بهتره

    • ناشناس

      دقیقاااا من تیبا خریدم مثل دوست عزیزمون همش همش تعمیرگاه هستم با اینکه گارانتی داره وقت کارمو همه گرفته خدا نگذره ازشون.

  • ناشناس

    اونایی که طی 5سال گذشته هزاران ماشین با رانت وارد کردند وبعدش قیمت‌ها سرسام‌آور بالا بردن هنوز ماشین‌ها را نفروختن که اجازه بدن واردات دوباره از سر گرفته بشه

  • ناشناس

    سلام.خصوصی.سازی.در.صورتی.موفق.است.که…۱.ادامه.تولید.با.کیفیت.و.استاندارد.را.ادامه.دهد…۲.وبمرور.با.ایجاد.مکان.و.گرفتن.امتیازات.دانش….فنی.با.تکنیک.و استاندارد.روز.دنیا.خودرو.بسازیم..و صادر.کنیم…..و قطع.وابستگی.واز.وارد.کردن.خودروهای.لوکس.جلوگیری.نماییم.ازادسازی.باید.با.برنامه.ریزی.انجام.بشه.واز.وارد.کردن.خودروهای.نامرغوب.اجتناب.کنیم.به.اقشار.مردم.کم.در.آمد.مثل.کارمندان.کارگران.هر.خانواده.یک.خودرو.با.شرایط.اقتصادی.ویا.هر.سازمانی.به.نسبت.نفرات.بتدریج.یک.خودرو.بفروشیم.و.اقساط.از.فیش.حقوق.کم.و سازمان.به.حساب.خودرو.ساز.واریز.نماید.و.هدف..قطع.وابستگی.به.خارج.باشد.و پیشنهادات.دیگه..وسلام

  • ناشناس

    خب دیگه

  • عباس

    باسلام واقعا جملات زیبا ی گفتید من متوجه شدم

  • ناشناس

    سلام خدمت دوستان. علت آزاد نشدن واردات ماشین اینه که گمرک بابت هرماشین که وارد بشه 120 درصد گمرکی خودشو میگیره البته بعدش هم هزینه پلاک و غیره..

    • ناشناس

      دمت گرم حرف حساب زدی بخدا

  • ناشناس

    وقتی ایران خودرو و سایپا این همه ماشین تولید میکنن در سال دیگه نیازی به واردات نیست.

    • ناشناس

      نه خیلی هم ماشینای خوبی میزن ایران خودرو و سایپا من خریدم پژو همش خرابه !!

    • ناشناس

      همین شماهایید که ما الان تو وضعیتیم

  • مرادی

    به نظر بنده صنعت خصوصاً خودرو سازان ایران تک قطبی شده اند به دلیل عدم واردات خودرو های خارجی بنابراین با آزاد کردن واردات خودرو سازان ایران خودشون رو جمع و جور میکنند چنین قیمت های غیر واقعی را از روز این خودروها بر میدارند خودرو هایی که طی چندین دهه هیچ تغییری نداشته اند

  • قادر قادری

    با سلام :
    تا مادامی که سایه دست دولت بالای سر این دو شرکت باشد به همین منوال خواهد بود، یا باید این دو شرکت تولید کننده خودرو به بخش خصوصی واگذار شود یا به استدلال شما واردات خودرو آزاد شود، تا در تولید انبوه و قیمت و کیفیت رقابت ایجاد شود.