کد مطلب: ۵۰۹۴۱۶

خبر خوب برای سهامداران / وضعیت شرکت‌ها واقعا بهتر شد

خبر خوب برای سهامداران / وضعیت شرکت‌ها واقعا بهتر شد

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آشکارا وضعیت شرکت‌های بورسی به چند دلیل قطعا بهتر شده است چرا که هم نتیجه انتخابات آمریکا به بهبود وضعیت بازارهای جهانی کمک کرد و هم نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت شرکت‌های بورسی در فصل پاییز و مقایسه آن با فصل تابستان گفت: آشکارا وضعیت شرکت‌های بورسی به چند دلیل قطعا بهتر شده است چرا که هم نتیجه انتخابات آمریکا به بهبود وضعیت بازارهای جهانی کمک کرد و هم نرخ دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیک شد. در همین حال اما رکود در بازار داخلی همچنان سبب شده است بازار همچنان بحث صادرات به جلو ببرد و در بازار داخلی همچنان شرکت‌ها با رکود نسبی همراه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ آمارها نشان می‌دهد میزان فروش شرکت‌های بورسی در فصل پاییز به ۲۵۱هزار میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به ۱۹۳هزار میلیارد تومان فصل تابستان ۵/ ۳۰درصد بیشتر بود. همین رشد را در مورد سود عملیاتی و سود خالص هم می‌بینیم که نرخ رشد سود عملیاتی شرکت‌ها در فصل پاییز به تابستان ۷۹/ ۳۴درصد و سود خالص ۷۹/ ۳۱درصد بوده است. این ارقام البته در فصل تابستان به بهار امسال بیشتر بود. در فصل تابستان به فصل بهار میزان فروش ۹۷/ ۴۸درصد، سود عملیاتی ۵/ ۸۶درصد و سود خالص ۶/ ۹۵درصد رشد را نشان می‌دهد.

دارابی با بیان اینکه «در همین حال بهترین رشدها در بازار را گروه‌های وابسته به بازار جهانی رخ داده است» گفت: به‌عنوان نمونه گروه آهن و فولاد متشکل از ۱۶نماد در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان هم در فروش و هم در سود محقق شده به ترتیب ۴۱و ۴۰درصد بهتر عمل کردند. در گروه تولید کود اوره از زیر مجموعه‌های پتروشیمی هم ما شاهد رشد فروش به میزان ۷۴درصد و رشد سود خالص به میزان ۲۴درصد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فلزات غیر آهنی نیز در این مدت ۲۰درصد در سود بالاتر رفتند در همین حال برخی از گروه‌ها نیز هر چند بیشتر فروختند نظیر گروه خودرویی که ۴۰درصد بیشتر فروش کرد اما به سود نرسیده ولی زیان آنها در این فصل ۵۶درصد کمتر شد.

او گفت: در این میان گروه حفاری با افت ۵۰درصدی فروش کارنامه خوبی به جای نگذاشت و گروه سیمانی نیز حتی با رشد ۱۰درصدی فروش با افت ۹درصدی سود خالص همراه شد.در گروه ساختمانی نیز هرچند فروش در فصل پاییز با ۳۲درصد رشد فروش مواجه شد اما در سود خالص راه به جای نبرده و ۷۰درصد سود این گروه نسبت به فصل تابستان افت کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مشاور

    باسلام جهت اطلاع دوستان سهامدار؛دست بالا ییها یک عده از همکاران واجیر شده های خود را ریختن به اینستاگرام برای مردم نوسانگیری رو تبلیغ و آموزش میدن وبه ظاهر از راه دوستی ودلسوزی وارد صحنه شدن خواهشا گول حرفها ی اینها رو نخورید، چرا که با همین ورود وخروج مکرر به سهم ، آقایون رابه هدفشون می رسانید و پول و سهم خودتونو با این تکرار هردفعه مقداری ازدست میدید واگه یک بار سود کرده باشید باز مغبو نید بخاطر اینکه کلیت بازار رو با این رفتار مکشید پایین که بازهم به نفع دست بالاییها میشه و هر روز راحت به هدفشان میرسند و دراین میان یکی از اهداف مهم دولت هم که دریافت مالیات هرچه بیشتر از تکرر معاملات است برآورده میشه ؛به عنوان مثال باید عرض کنم اینکه فکر کنید مثلا فلان سهم را امروز میفروشم وبا ۵ درصد منفی دوباره میگیرم این غلط ترین راهکار هستش باید بدونید اون فکری که شما میکنید بقیه هم همون فکر میکنند واین افکار باعث افت کلیت بازار میشه وهمه متضرر میشن وهمه این افکار غلط را مبلغان اینستا گرامی به اذهان سهامداران خرد القا نموده اند ،برای خلاصی از ضرر ها این افکار نوسانگیری را دور برریزید ؛سهم رو تو کف بخرید نگهداری کنید تو قله بفروشید سود کنید

    • مرتضی

      احسنت, دورود بر شما

  • مشاور

    افکار نوسانگیری راه انداختند تا مردم رارفته رفته بدبخت تر ازقبل کنند

  • ناشناس

    بورس منفی شد، فردا سهم بانک دی رو بدون نوسان باز میکنند که چند روز هم دوباره منفی بشه. بازار مثبت شد میبندنش.

  • ناشناس

    چرا ذوب و امین و ثامید دیروز که اوج بود بدون نوسان باز شد، ولی دی همچنان بسته بود.

  • ناشناس

    مگه مهمه. اگر وضعیت یه شرکت مهم بود سهامش یه ماه نصف نمی شد ماه بعد دو برابر. اونی که مهمه تصمیم حقوقیهاست.

  • ناشناس

    بپیوند هنوز به کف نرسیده دوباره منفی شد. فکر کنم با این وضعیت که یه هفته منفی میخوره دو روز مثبت. چند وقت دیگه اگه بخوای سهم رو بفروشی باید یه ساندیس هم به خریدار بدی.

  • ناشناس

    اگه شرکتی وضعیتش بهتره وضع سهدمش این همه افت نمیکنه .حکشتی ۸۰ درصد.شستا ۷۵در صد ثشاهد ۸۰درصد.فولاد ۵۰درصد.لطفا کم دروغبه مردم بگید

  • کامبیز

    دوستان عزیز لطفا صبر کنید ما بازی خوردیم ولی با این قیمتها فروش اشتباه است الانم بفروشید هیچ بازاری نیست که پولتونو ببرید رشد کنه فکر کنید یه ملک خریدید انداختید یه گوشه هر روز نمیرید قیمتشو بگیرید که اگر این شکلی به قضیه نگاه کنید از لحاظ روانی آرومتر میشید و دولت دقیقا همینو میخواد بالا پایین کردن سهم به نفع دولته چون خریدو فروش بیشتر میشه و کمیسیون دولت چند برابر وقطعا دولت نمیاد کف بورس تحویل دولت دیگه ای بده یقین داشته باشید تا انتخابات ۱۴۰۰ بورس بالا میکشن

  • داود

    من سهامدار ناشی از بورس هم هیچی سرم نمیشه وزیر اقتصاد که میدونست بازار نیاز به اصلاح داره چرا برج چهار باعث شد من پول و سرمایه ام رو بیارم و 80 درصد برم تو ضرر 2 چرا وقتی میخواستم خارج بشم میگفت سهام ارزنده هستش مواظب باشید از دستتون در نیارن فکر کنم شاخص کل 1700 بود ولی حالا میبینیم چی شد اگر من ناشی هستم و سواد بورسی ندارم میخواستم خیلی بالاتر از بورس خارج بشم شما دولتی ها وعده وعید دادید حالا من مقصرم یا شما ی با سواد.سرمایه که با روزی 18 ساعت کار بدست اوردم از بین رفت.حوالتان به خدا

  • ناشناس

    تا گردن وزیر اقتصاد را نزنند ارام نمی گیریم