کد مطلب: ۴۷۲۵۰۷

یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

هشدار درباره صورت‌های مالی خودروسازان / آینده گروه‌های خودرویی در بورس چه می‌شود؟

هشدار درباره صورت‌های مالی خودروسازان / آینده گروه‌های خودرویی در بورس چه می‌شود؟

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: یکی از دلایلی که سبب شده خودروسازان در بازار سهام وضعیت مطلوبی داشته باشند این است که دولت در سال گذشته به تجدید ارزیابی این شرکت‌ها اقدام کرد و همین مسئله باعث شد قیمت سهام این گروه به خودی خود افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان بزرگ کشور، سال‌جاری را نیز با زیان به پایان می‌رسانند، چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بهای تمام شده تولیدات آنها از درآمد فروششان بیشتر خواهد بود.

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و پارس‌خودرو به‌عنوان سومین شرکت بزرگ خودروسازی، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند برد.

بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، پیش‌بینی می‌شود ایران‌خودرو در سال‌جاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان هزینه تولید داشته باشد و در مقابل درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان باشد.

هرچند سایپایی‌ها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سال‌جاری پیش‌بینی‌ای ارائه نداده‌اند، اما با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ همانند سال گذشته برای سایپا هم زیان‌ده باشد.

اما سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا علی‌رغم زیان‌ده بودن شرکت‌های خودرویی، وضعیت آنها در بورس خوب است؟

سهامداران خودرویی، مراقب باشید

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو درباره روند فعالیت خودروسازان در بورس به تجارت‌نیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان در بازار سهام روند مناسبی دارند این است که دولت در یک سال گذشته به تجدید ارزیابی این گروه اقدام کرده و همین مسئله باعث شد قیمت سهام آنها به خودی خود افزایش یابد. این اقدام در حالی انجام شد که با کاهش شاخص بورس، سهام خودروسازان منفی نشد. دستکاری و اقدامات دستوری دولت از یک سو و خرید سهام این گروه توسط حقوقی‌ها عملا باعث شد که سهام این شرکت‌ها به طور مصنوعی افزایش یابد.

امیرحسین کاکایی افزود: من معتقدیم این افزایش شاخص خودروسازان به معنای ارزش‌آفرینی یا مطلوب بودن کارنامه آنها نیست. با توجه به مدیریت دولتی و شیوه غلط قیمت‌گذاری خودروسازان، انتظار می‌رود وضعیت این شرکت‌ها در آینده ضعیف‌تر شود. در این شرایط تنها صنعتی که همچنان با مشکل قیمت‌گذاری رو به رو است، خودروسازان هستند.

کاکایی خطاب به سهامداران خودرویی گفت: روند کنونی خودروسازان در بازار سهام خوشایند نیست؛ چرا که خودروسازان هر روز با چالش‌های جدیدی رو به رو می‌‌شوند که از جمله آن می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. چنانچه در آینده بازار سهام روند ریزشی داشته باشد وضعیت خودروسازان نیز نسبت به گذشته بدتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با کاهش شاخص سهمی که منفی زیاد خورد خودروئی بودند

  • ناشناس

    الان بعد از افت ۴۰ درصدی خودرو و خساپا تازه یادتون افتاده. در صورتیکه درست بگین که جای شک و شبهه هست این دو سهم الان در کف قیمتی خودشون هستند

  • ناشناس

    خودرویی ها نزدیک به ۵۰ درصد اصلاح کردن . کف قیمتی هستن و فقط خرید

  • ناشناس

    وقتی دولت برای کسری بودجه مجبور سهام گرون بفروشه و ارزان بخره و سود خوبی و مفتی برای دولت است و الان هم دوباره این قضیه داره تکرار می شود قطع به یقین یک و دو هفته اینده بورس مثبت است ولی بعد از آن تازه ریزش سنگین شاخص شروع خواهد شد و سود خوبی حاصل از نوسان گیری برای دولت ایجاد میکند ولی متاسفانه بعضی حیله دولت و نقشه ای دولت برای پول مردم کشیده نمی خواهند باور کند

  • ناشناس

    جالبه امروز نهم شهریوره
    و این تحلیل برای سومین بار طی هفته گذشته و بدون کوچکترین تغییری در متن تحلیل ،در صدر اخبار بورسی سایت قرار میگیره.
    امیدوارم که قصد ،فقط اطلاع رسانی به سهامداران باشه و نه خدایی نکرده تلاش برای …

  • ناشناس

    باسلام وعرض ادب امید دارم این دست نوشته مرا یکی ازاین مسؤلین عوسلام دتبه بخوانند هنگامیکه خواندم که دولت تصمیم به واگذاری خودرو به اقشار ضعیف وبی درآمد چه بصورت اقساط چه رایگان فقط خدا راشکر کردم. گفتم خدایا حالا اگر کسی برای ۴دخترم خواستگار پیداشد قبول میکنم حداقل میتونم چند تیکه اثاثیه به دخترام بدم وقسط مردمم پرداخت میکنم …خیلی سخته یک پرومادر ببینند بچه هاشون هروز قد میکشند وماهی آب میشویم از خجالت …نمیدانم کدام یک از مسؤلین کشورم این طرح را مطرح کرده ..امابگذارید بگویم اگر این مسله هم اجرایی نشود حداقل یکی دوروزی مثل یک خواب رویایی بودبرای منه پدر ۴دختر دم بخت ..که نه بیمه دارم نه کاردارم نه کسی رو دارم که کمکم کنه تا حالا فقط روی ماشین های مردم کارمیکردم فقط شکم بچه هامو با غذاهای سرد سیر میکردم …تمام کرایه خانه هامو دادم امسال نتوانستم خانه ایی بگیرم ده روزه از قرادادم تمام شده قاضی محترم حکم تخلیه برام نوشته ای کاش لااقل یک زمین برای مدتی گیرم میآمد تا یک چادر میزدم تاببینم خدا چی میخواد اما اگر بعداز عاشورا رفتم وقاضی راتوانستم قانع کنم خانه نیست حتی نمگذارند خانه را ببینی که هیچ اگرقاضی هم گوش به حرفم نداد تا شب خودم را حلقه آویز میکنم حداقل شاید به بچه هام رحم کردن که پدرندارند…وسلام دادگاه بهارستان روز دوشنبه

  • کامبیز

    کجا سهام خودرو سازان منفی نشد؟!!! در اصلاح اخیر بیش از ۴۰ درصد منفی شدن.اگه سهام خودرو و خساپا منفی بشه کل بورس منفی میشه!

  • ناشناس

    فهمیده چه اشتباهی کرده

  • ناشناس

    کاملا واضح تجارت نیوز سهام خودرویی شو از دست داده الان نمیتونه ورود کنه داره سمپاشی میکنه
    عزیز دل خودرویی معلومه قراره هر 3 ماه یکبار افزایش نرخ بدن

  • ناشناس

    خاک دو عالم تو سرشون که فقط به جیب خودشون فکر میکنن و منفعت بیشتر خودشون.قیمتا سرسام آور میره بالا بازم میگن خودروساز ضرر میده؟؟دیگه بیان سر ما رو ببرن بلکه ضرر ندن