کد مطلب: ۵۱۸۵۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۴ برابری درآمد دولت در سال آینده / آیا شرایط اقتصادی مردم هم بهتر می‌شود؟

افزایش ۴ برابری درآمد دولت در سال آینده / آیا شرایط اقتصادی مردم هم بهتر می‌شود؟

در حالی که قرار است در سال ۱۴۰۰ درآمدهای نفتی دولت چهار برابر شود، اما این افزایش درآمدها روی معیشت مردم بی‌تاثیر است چرا که مالیات بر درآمد و ثروت، قیمت ارز و تورم بیشتر می‌شود و در مقابل یارانه‌ها ثابت می‌مانند و حقوق‌ها تنها نصف تورم افزایش می‌یابند که در نتیجه این اتفاقات احتمالا فقر بیشتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق مصوبه مجلس میزان درآمد نفتی دولت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که چهار برابر درآمد نفتی دولت در سال جاری است، یعنی وضعیت دولت از نظر درآمدها بهتر می‌شود. آیا با این افزایش درآمد‌ها برای معیشت مردم نیز وضعیت بهتری پیش‌بینی شده است؟

افزایش درآمدهای مالیاتی

یکی از شاخص‌هایی که فشار را بر مردم بیشتر می‌کند افزایش بیش از ۲۸ درصدی درآمدهای مالیاتی است. در بودجه سال گذشته ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده بود اما برای سال ۱۴۰۰ میزان این درآمد‌ها ۲۵۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این افزایش درآمد مالیاتی از طریق مالیات‌های خردی تامین می‌شود که مردم باید بپردازند.

افزایش تورم

با توجه به این که دولت در سال‌های اخیر با کسری بودجه شدیدی مواجه بوده و این کسری بودجه خودش را در قالب تورم بر سبد معیشت خانوار به مردم نشان داده است، برای سال آینده نیز کسری بودجه پیش‌بینی می‌شود که طبیعتا تورم نیز افزایش می‌یابد.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، خانوارهای کشور تورم ۴۸٫۲ درصدی را در بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال تحمل می‌کنند.

اقتصاددانان نیز تورم بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.

افزایش حقوق نصف تورم

با این که تورم نقطه‌ای در آستانه ۵۰ درصدی و تورم سالانه بیش از ۳۴ درصد است. اما به حقوق کارمندان در سال آینده نصف تورم نقطه‌ای یعنی ۲۵ درصد اضافه می‌شود.

در خصوص کارگران نیز وضعیت درآمدی بدتر از کارمندان است و افزایش حقوق بیش از ۳۰ درصدی احتمال ضعیفی به نظر می‌رسد. بنابراین از نظر درآمدی نیز خانوارها وضعیت خوبی در سال آینده ندارند و اگر تورم با همین فرمان پیش برود، افزایش حقوق‌ها از تورم بیشتر جا می‌ماند.

یارانه‌ها ثابت باقی ماند

پرداخت یارانه‌ها در سال آینده یکی از موضوعاتی است که دولت و مجلس بر سر آن اختلاف دارند. در حالی که مجلس قصد داشت یارانه‌ها را دو برابر کند اما دولت می‌گوید بودجه ندارد و افزایش یارانه‌ها تورم را بیشتر می‌کند.

طبق لایحه بودجه سال آینده مبلغ یارانه معیشتی و یارانه نقدی که در روزهای دهم و بیستم هر ماه واریز می‌شود، چه از نظر تعداد یارانه‌بگیران و چه از نظر مبلغ ثابت است.

افزایش قیمت ارز

نرخ ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در محدوده ۱۱ هزار تومان است که نسبت به امسال افزایش دو برابری داشته. رئیس‌جمهور نیز در آذر اعلام کرد که مبنای ارز را ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار دادیم تا ارزش پول ملی ما بالا برود.

در این لایحه همچنین نرخ ارز حاصل از صادرات فرآورده حدود ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما تجربه بحران‌های ارزی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که افزایش نرخ ارز تاثیر خود را روی افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم می‌گذارد.

در مجموع در حالی که برای درآمدهای دولت در سال آینده افزایش چهار برابری در نظر گرفته شده اما خانوارها از یک سو با افزایش مالیات‌ها، افزایش نرخ ارز و افزایش تورم در سال آینده مواجه هستند و از سوی دیگر به یارانه‌هایشان اضافه نمی‌شود و درآمدشان معادل نصف تورم افزایش می‌یابد. این گزاره‌ها از وضعیت مناسبی برای معیشت مردم در سال آینده خبر نمی‌دهد و احتمالا فقر بیشتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هی برادر، آب که از سر گذشت چه یه وجب چه 1400 وجب و نصفی!

  • ناشناس

    نه به مردم ربطی نداره ،جیب خودشون پر تر میشه،خدا لعنت کند ظالم را….امین

  • ناشناس

    تاحالا دیدی حتی یکروز تاکیدموأکدمیکنم حتی یک روزم فرداش بهتر از روز گذشته باشه؟متأسفانه ۴۱سال است که روز بروز از لحاظ معیشتی باسرعتی سرسام آور نزول میکنیم نزولی بسیار بسیار مرگبار وقسم میخورم شدت وتخریب جامعه هزاران هزار برابر بمب اتم است

  • ناشناس

    مگه نمیگین ازادی هست ،چه دروغ بزرگی….

  • ناشناس

    ….افزایش ۴ برابری درآمد دولت برابر است با تورم ۴۰۰ درصدی برای مردم….

  • ناشناس

    افزایش 4برابری دولت باید مشکلات گرانی را بطور کامل ریشه کن کند و یارانه ها را چندین برابر که جبران سال‌های قبل هم باشد در غیر این صورت هیچ بهانه ای برای مردم قابل قبول نیست