کد مطلب: ۵۲۸۳۱۳

وزیر بهداشت:

هفته‌ آتی نقشه کشور قرمزتر می‌شود/ وضعیت پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها

هفته‌ آتی نقشه کشور قرمزتر می‌شود/ وضعیت پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها

وزیر بهداشت با اشاره به روند صعودی کرونا در سراسر کشور گفت: منحنی شیوع بیماری در همه کشور نگران کننده است و از هفته آینده نقشه قرمزتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید نمکی نخستین گزارش بیماری کووید -۱۹ در سال ۱۴۰۰ را از رصدخانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد و گفت: آنچه امروز در زمینه بیماران بستری می‌بینیم ناشی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و…در شب عید است و بعد از آن دورهمی‌ها و شروع آثار سفرها و جایجایی است و ما هفته آینده منتظر یک خیز سنگین‌تر از موارد بستری کرونا در کشور هستیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: متاسفانه هنوز جا دارد تا شیب تندتر بیماری کرونا را ببینیم. تقریبا همه استان‌های ما متاسفانه در یک خیز شتابنده بی وقفه دارند جلو می روند و برای همکاران من که ۱۴ ماه است که شبانه روز تلاش کردند و خیزهای مختلفی را مهار کرند، بسیار روزهای سختی است. من پیش از نوروز اعلام کردم که تاب‌آوری مردم اهمیت دارد، اما تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در طول ۱۴ ماه نداشتند، بسیار مهم‌تر است و شاید دلایل بی توجهی این باشد که وقتی کودکی لباس خود را کثیف می‌کند می‌گوید مادر لباسم را می‌شورد و تمیز می‌شود یا فرزندی به نحوی رانندگی می‌کند که نگران آسیب به خودرو نیست چرا که پدرش همیشه آماده است تا خرابی‌ها را برطرف کند و هزینه‌ آن را بپردازد.

وی بیان کرد: این کادر سلامت بی صدا و آرام چند خیز پشت سر هم را با تمام مضایق مادی و تحریم‌هایی که این مدت به مملکت تحمیل شد، اداره کردند و نفس‌شان درنیامد و عده‌ای گفتند که اگر موج چهارمی هم آمد اینها این بار را خواهند کشید، اما متوجه نشدند که این موج چهارم خیز بسیار سنگین‌تری است.

نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به سمت سیاهی می‌رود

وزیر بهداشت با اشاره به تغییر سریع رنگ شهرها از ابتدای سال گفت: نقشه ایران در ۲۶ اسفند ماه، درست در پیش از التماس‌های بنده، نقشه‌ای سرشار از نقاط زرد و آبی و خوزستان قرمز می‌بینیم، اما در ۱۸ فروردین نقاط قرمز فراوان، نقاط آبی بسیار نایاب و لکه‌های نارنجی و زرد متناوب را می‌بینید و برآورد ما این است که هفته آتی و جاری این نقشه قرمزتر شده است و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

نمکی گفت: ۲۵۸ مرگ طی شبانه روزی گذشته در کشور داشتیم و برای من به عنوان متولی نظام سلامت این تعداد بسیار سهمگین بود که متاسفانه در طول کمتر از دو تا سه هفته به ۵ برابر مرگ‌ها نزدیک شدیم. بسیار ثقل و سنگین است. در کشور ۴۷ شهر قرمز ما به ۲۵۷ شهر و شهرهای پرخطرهای نارنجی‌ از ۱۲۶ به ۱۲۹ شهر افزایش پیدا کرد و همینطور شهرهای زرد و آبی کم شده است که با این وضعیت به سمت شرایط بدتری می‌رویم.

وی گفت: رعایت دستورالعمل‌ها به ۵۸ درصد رسیده است و این موضوع ارتباط مستقیم با‌ تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا دارد. بر این اساس هرچقدر که اجرای دستورالعمل‌ها و اعمال آن‌ها کمتر می‌شود، میزان ابتلا، بستری و مرگ ومیر کرونا بالا می‌رود.

خواهش وزیر بهداشت از مردم در موج چهارم کرونا

وی گفت: دوم اینکه از مردم می‌خواهم که در رعایت دستورالعمل‌ها همراهی بیشتری کنند. ما مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته را در کشور فعال کردیم. مردم به این مراکز مراجعه کنند. اگر علائمی دارند، بی توجهی نکنند. امروز باید قبول کنیم که هر عطسه و سرماخوردگی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. مردم اگر علائم داشتند به این مراکز مراجعه کنند.

وی گفت: به همکارانم در دانشگاه‌ها ابلاغ کردم که تخت‌های بیشتری را آماده کنند. مردم عزیز هم نگران نباشند، همانطور که در سه پیک قبلی با اینکه ارتفاع پیک و میزان گرفتاری به مراتب کمتر بود، اما بازهم نخواهیم گذاشت که بدون تخت رها شود و در هیچ گوشه‌ای از این مملکت بیماری بدون تخت نماند و خوشبختانه رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه و… پیگیر هستند که به ما کمک کنند تا بتوانیم در روزهای آینده تعداد قابل توجهی تخت که آماده کرده بودیم و منتظر تزریق منابع بودیم، اضافه شوند تا مردم از این امکانات هم استفاده کنند.

آخرین اخبار کرونا را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.