کد مطلب: ۵۴۸۲۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین وعده‌های بورسی کاندیداها / بورس در دولت آینده به کدام سمت می‌رود؟

مهم‌ترین وعده‌های بورسی کاندیداها / بورس در دولت آینده به کدام سمت می‌رود؟

حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر سهامدار بورس در ایرانند و نگاه دولت آینده به بورس بر دارایی و سرمایه این عده اثر مستقیم می‌گذارد. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چه وعده‌هایی درباره بورس داده‌اند و نگاهشان به آینده بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری راهکارهای مختلفی برای حل مشکل بورس دارند. خروج دولت از بورس، تشکیل صندوق جبران ضرر مالباختگان بورسی و جلوگیری از فساد بورس.

اما این راهکارها دقیقا کدامند؟ راهکار محسن رضایی و ابراهیم رئیسی در این باره یکسان است و هر دوی این کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بر جبران ضرر سهامداران از طریق ایجاد صندوق مالباختگان بورس تاکید کرده‌اند.

تشکیل صندوق مالباختگان بورس

محسن رضایی چندی پیش گفته بود دست‌هایی در کار بوده که بورس را به اینجا کشانده است. ما صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس را تشکیل می‌دهیم و آرامش را به بورس بر می‌گردانیم.

ابراهیم رئیسی هم کاندیدای دیگری است که معتقد است مشکل بورس این بود که «در این حوزه به مردم آگاهی داده نشد و مردم به بورس هجوم آوردند و پس از این کار اقداماتی که باید صورت می‌گرفت اجرایی نشدند.» او گفته بود: سامانه‌های نظارتی در بورس وجود داشت؛ اما انجام نشد.‌

مردم با اعتماد به دولت مبنی بر آنکه او در حال کنترل است وارد بورس شدند اما سوال این است که آیا کسری بودجه دولت باید از بورس تامین شود؟ یکی از منابع مهم تامین پول در کشور بورس‌ها هستند اما اگر این پول‌ها وارد تولید می‌شد ما این مشکلات را نداشتیم و نباید اجازه داد بورس دچار چنین نوساناتی شود.‌

اما راهکار او هم مانند محسن رضایی است. او گفته ما به دنبال صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت هستیم. دولت باید برای جبران خسارت مردم عزیزی که به شرکت در بورس دل بسته بودند وارد عمل شود و ما این کار را انجام می‌دهیم و مردم باید در این زمینه اعتماد کنند.

بورس ماکروفر است؟

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر کاندیدای ۱۴۰۰ هم گفته بود سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد. من در مورد بورس شکایت کردم و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام مشکل بورس حل شود.

اما این گفته قاضی‌زاده هاشمی با واکنش عبدالناصر همتی مواجه شد. عبدالناصر همتی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفته وقتی نایب رییس مجلس می‌گوید می‌خواهیم بگیر و ببند راه بیاندازیم این گونه بورس را امنیتی می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم، مگر ماکروفر است؟ سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.

از نظر همتی مشکل بازار سرمایه این بوده که بسیاری از شرکت‌های ضررداده وارد آن شده‌اند. او گفته بود: اینکه هر شرکت تولیدی تعطیل شد به زور آن را بازگشایی کنیم درست نیست و باید دقیق و علمی مشکل آن را بررسی کنیم. این روش ها و کارهای نمایشی را قبول ندارم.

مشکل بورس فساد است؟

برخی دیگر بر مساله فساد در بورس تاکید کرده‌اند و احتمالا نگاهشان این بوده که دلیل ضرر سهامداران خرد، سودجویی و فساد برخی از سهامداران کلان است.

از آن جمله می‌تواند به علیرضا زاکانی اشاره کرد. کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود: برای ساماندهی بازار سرمایه تلاش می‌کنم. با آموزش صحیح و جلوگیری از منفعت‌طلبی و سودجویی حقوقی‌ها در بورس این امکان را فراهم کنم که مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهند، در بازار سرمایه نیز با ارائه درست امکانات در بازار اولیه امکان مولد شدن سرمایه‌ها را فراهم می‌کنم.

زاکانی همچنین گفته بود: در سال ۹۸ در بورس افراد حقیقی بالای هزار میلیارد تومان نداشتیم، اما در سال ۹۹ با زدن جیب مردم برخی از حقوقی‌ها شرایط جدیدی پیدا کردند. آن‌ها باید پاسخگو باشند. در ابتدای سال۹۹، ۱۷ نفر بالای هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کردند.

محسن مهرعلیزاده هم دیگر کاندیدایی است که درباره بورس گفته: در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم. هرگاه دولت کوچکترین مداخله‌ای در بورس کند، ضرر و زیان وحشتناکی وارد خواهد شد. مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد، غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، در آن دخالت کند؛ اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهام‌داران حقوقی بزرگ نباید اجازه دخالت در آن را داشته باشند.

آخرین گزارش‌ها و تحلیل‌های انتخابات ایران را در صفحه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی مردم بصورت آبشاری میفروشن و باعث کاهش قیمت میشن دیگه چه ربطی به دولت داره؟؟ مردم ایران مثل کبک هستن. ولی جالبه که فکر میکنن عقل کل هستن

    • ناشناس

      بابا تو خوبی تو قل کل……دهن ما رو صاف کردی تو همه خبرها همین جمله رو تکرار میکنی… باشه مردم مقصرن تو امشب راحت بخواب خوبه؟؟

  • ناشناس

    دولت مگه قانونگذار بورس هست که ربط داشته باشه؟؟ مردم ببینید چطور دارن میفروشن. این فروش قیمت کاهش داد

  • ناشناس

    بازارس بورس در اینده بیشترین سود داره

    • ناشناس

      به همین خیال باش، یا تو باغ نیستی یا از حقوقیها هستی

  • ناشناس

    تجارت نیوز؛
    به نظر می رسد که اگر کاندیدای محترم ریاست جمهوری، فکر و ذهن خود را بر روی مسائلی که باعث افزایش رشد اقتصادی می شود، بگذارند، بهتر باشد.
    مسائلی از قبیل رونق تولید، گسترش مبادلات مالی و تجاری شرکت ها و صنایع سهامی (چه در داخل و چه در خارج) و کاهش هزینه های دلاری آنها و … .
    زیرا در این صورت سوددهی شرکت ها، افزایش می یابد و افزایش سوددهی شرکت ها خود محرکی برای ورود پول های هوشمند خواهد شد و ارزندگی سهام خود به خود افزایش می یابد.
    مهمترین ملاک ارزندگی ذاتی و پایدار سهام، عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی است.
    تزریق پول و هدایت نقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس مسکن های موقتی هستند و ارزش سهام را حبابکی رشد می دهند و هر آن احتمال دارد با خروج نقدینگی، حباب سهام تخلیه شود و عده ای متضرر شوند.
    التماس دعا.

  • فیروزنیا

    دست‌هایی در کار بوده که بورس را به اینجا کشانده است.
    دلیل ضرر سهامداران خرد، سودجویی و فساد برخی از سهامداران کلان است.
    در سال ۹۸ در بورس افراد حقیقی بالای هزار میلیارد تومان نداشتیم، اما در سال ۹۹ با زدن جیب مردم برخی از حقوقی‌ها شرایط جدیدی پیدا کردند. آن‌ها باید پاسخگو باشند. در ابتدای سال۹۹، ۱۷ نفر بالای هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کردند.
    سامانه‌های نظارتی در بورس وجود داشت؛ اما نظارت انجام نشد.‌
    مردم با اعتماد به دولت مبنی بر آنکه او در حال کنترل است وارد بورس شدند.هرگاه دولت کوچکترین مداخله‌ای در بورس کند، ضرر و زیان وحشتناکی وارد خواهد شد.
    مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد، غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، در آن دخالت کند ؛ اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد.
    بورس بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهام‌داران حقوقی بزرگ نباید اجازه دخالت در آن را داشته باشند.
    دولت باید برای جبران خسارت مردم عزیزی که به شرکت در بورس دل بسته بودند وارد عمل شود.
    سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.آقای حسن آقا روحانی ، رئیس جمهور عزیز ؛
    از قدیم گفتن که از نصف ضرر برگشتن سود کامل است شما هم تا دیر نشده از ضرر زدن به مردم برگرد ، آقای همتی رئیس بانک جنابعالی صراحتا” میگه شرکت زیان ده وارد بورس کردی ، همه ء کاندیداها هم همشون متفق القول این عرایضی را که در بالا اشاره کردم را تایید می نمایند ، والا به خدا این پولها خوردن نداره ، بیا و از نصف ضرر برگرد ضرر مردم را برگردون ، پات لب گوره

  • ناشناس

    فقط پول اولم جبران بشه من غلط بکنم دیگه به کشورم وطنم اعتمادکنم

  • ناشناس

    قطعا همه اینا فقط حرف میزنن . والا آیا رئیس قوه قضاییه ، رئیس بانک مرکزی ، نماینده مجلس و … از تخلفات خبر نداشتن ؟ اگر میخواستن اقدامی انجام بدن که همون موقع انجام میدادن .