کد مطلب: ۶۱۲۹۵۶

تفاوت‌های ویدئو کنفرانس‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

تفاوت‌های ویدئو کنفرانس‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

یکی از سوالات متداول بین کاربران ویدئو کنفرانس، تفاوت بین ویدئو کنفرانس‌ نرم افزاری و سخت افزاری است. برای پاسخ به این سوال ابتدا تعریف مختصری راجع به این دو راهکار ویدئو کنفرانسی خواهیم داشت.

ویدئو کنفرانس سخت افزاری

ویدئو کنفرانس سخت افزاری به دستگاهی اطلاق می‌شود که دارای یک کدک، دوربین، میکروفن، ریموت کنترل و کابل‌های ارتباطی است. دوربین و میکروفن به عنوان منابع ورودی تصویر و صوت به کدک متصل خواهند شد و اطلاعات حاصل شده از محیط را تحت یک پروتکل خاص که معمولا H323 یا SIP می‌باشد به داخل کدک هدایت می‌کنند. این کدک اطلاعات را بصورت کد‌گزاری شده و بصورت پکت‌های دیتا به طرف یا طرفین مقابل خود ارسال می‌نماید و به عکس، اطلاعات صوتی و تصویری طرف یا طرفین مقابل را دریافت و پس از کدگشایی روی اسپیکر و نمایشگر پخش خواهد کرد. در این میان اطلاعات کاملا امن، به سرعت و همچنین در کمترین پهنای باند ممکن منتقل خواهند شد.

ویدئو کنفرانس نرم افزاری

ویدئو کنفرانس‌ نرم افزاری نیز یک راهکار ارتباطی مستقیم بین دو یا چند نقطه است که کدک آن در واقع یک نرم افزار می‌باشد، بدین معنی که یک نرم افزار به کمک یک سیستم عامل ویندوزی یا اندرویدی یا iOS با طرف مقابل خود، که او نیز می‌بایست همین نرم افزار را داشته باشد ارتباط برقرار می‌کند. در این راهکار طبیعتا دوربین، میکروفن و … سخت افزاری هستند اما کدک نرم افزار می‌باشد.

لازم به ذکر است که خود نرم افزارها نیز چند دسته هستند. مثلا بعضی نرم افزار‌ها لزوما باید روی یک سرور نصب شوند و سورس نرم افزار در دست کاربر هست، اما برخی دیگر بصورت سرویسی ارائه می‌گردند و سرور آنها شاید در کشور دیگری باشد و ما فقط می‌توانیم یک کاربر ساده باشیم و هیچ دسترسی خاصی جهت حذف و اضافه نمودن افراد دیگر را نداریم.

پس از این مقدمه، می‌توان گفت که تفاوت عمده در کدک ویدئو کنفرانس‌هاست. در نرم افزارها، کدک یک نرم افزار و در سخت افزاری‌ها کدک یک سخت افزار است. تفاوت بعدی نوع اتصال به شبکه است. به صورتی که سخت افزارها عمدتا با کابل RJ45 داخل شبکه وارد می‌شوند، در صورتی که در راهکارهای نرم افزاری، دوربین ویدئو کنفرانس، میکروفن و اسپیکر با یک کابل USB به لپ تاپ یا PC وصل شده و در نهایت لپ تاپ یا PC، بصورت بیسیم یا سیمی به شبکه وصل خواهند شد.

آیا دستگاهی هست که در هر دو حالت ویدئو کنفرانس سخت افزاری و نرم افزاری به کار سازمان ما بیاید؟

پاسخ به این سوال تا سال گذشته به صراحت ((خیر)) بود. اما اخیرا می‌توان گفت بله و به راحتی می‌توان دستگاهی خرید که هر دو نیاز سازمان شما را مرتفع سازد. در ادامه به معرفی یکی از محصولات پر فروش بازار که هم توان کار کردن به صورت یک ویدئو کنفرانس سخت افزاری را دارد و هم می‌تواند در جلسات نرم افزاری، به PC یا لپ تاپ شما با اتصال USB وصل شود، می پردازیم.

8

ویدئو کنفرانس Aver EVC 150 Pro - دستگاهی مناسب برای جلسات ویدئو کنفرانس نرم افزاری و سخت افزاری (۲ in 1)

اخیرا همزمان با به وجود آمدن نیاز به ارتباطات تصویری و آشنایی اکثر کاربران شخصی و سازمانی با راهکار‌های ویدئو کنفرانسی، شرکت‌های مدعی و قوی در حوزه طراحی و تولید محصولات ویدئو کنفرانس اقدام به نوآوری و طراحی دستگاه‌های جدیدتر و منطبق‌تر بر نیاز مشتریان نموده‌اند. طبیعتا در این بازار رقابتی و پر کاربر، مشتریان به سمت و سوی محصولات و شرکت‌هایی متمایل می‌شوند که بهترین محصولات و بهترین خدمات را در کمترین زمان ارائه دهند.

در این میان شرکت مهندسی نوآوران تحقیق به عنوان نماینده رسمی شرکت Aver در ایران و با همکاری همین کمپانی، اقدام به طراحی یک محصول پر کاربرد به نام Aver EVC 150 Pro نموده است. این محصول منحصر به فرد به صورت هم زمان قابلیت کار کردن در جلسات سخت افزاری و نرم افزاری را دارد. در جلسات ویدئو کنفرانس سخت افزاری طبق روال عادی دوربین و میکروفن به کدک وصل شده و کدک دستگاه به وسیله یک کابل شبکه به واسطه ارتباط شبکه‌ای و تحت یک پروتکل خاص با فرد یا افراد مقابل خود ارتباط برقرار می‌کند و در جلسات نرم افزاری نیز دوربین و میکروفن دستگاه با اتصال به کامپیوتر یا لپ تاپ کاربر، نقش یک وبکم حرفه‌ای را در جلسه بازی می‌کنند و تمام این امکانات با خرید ویدئو کنفرانس Aver EVC 150 میسر می‌شود، در حالی که در گذشته کابران یک هزینه بابت خرید ویدئو کنفرانس و یک هزینه بابت خرید یک پک وبکم حرفه‌ای پرداخت می‌کردند.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های برجسته ویدئو کنفرانس Aver EVC 150 Pro اشاره خواهیم کرد:

  • دارای دوربین با قابلیت بزرگنمایی ۱۸X
  • دارای میکروفن قوی با قابلیت گسترش تا ۴ عدد
  • قابلیت ضبط و آرشیو جلسات با کیفیت Full HD
  • دارای ۲ پورت خروجی و یک پورت ورودی تصویر
  • دارای قابلیت تعریف ۱۰۰ نقطه پیش فرض بر روی دوربین
  • کیفیت Full HD 1080P
  • پشتیبانی از پروتکل‌های SIP TLS و H323 و SIP
  • امکان ارائه فایل‌های پرزنتیشن
  • امکان برگزاری جلسات نرم افزاری با تمام نرم افزارهای موجود در بازار
  • دارای ماژول انتقال صوت و تصویر به پورت USB بر روی PC و لپ تاپ
  • کیفیت ساخت بالا

برای کسب اطمینان بیشتر از انتخاب مناسب‌ترین ویدئو کنفرانس، استفاده از مشاوره متخصصین این حوزه از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است . شرکت مهندسی نوآوران تحقیق با بیش از ۲۷ سال سابقه، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز در زمینه مشاوره، فروش و خدمات در زمینه ویدئو کنفرانس‌هاست.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مند شدن از مشاوره رایگان در خصوص مشخصات و قیمت ویدئو کنفرانس ها با کارشناسان ما از طریق آدرس https://www.noavaran-eng.com/ و یا سایر راه‌های ارتباطی مندرج در وب سایت استفاده نمایید. همچنین کافیست برای مشاهده محصولات در موتور جستجو گوگل کلمه ویدئو کنفرانس یا دوربین کنفرانس نوآوران تحقیق را جستجو کنید تا به طور مستقیم وارد صفحه مربوط به ویدیو کنفرانس شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمدی

    متن بسیار کامل و عالی ای بود .