کد مطلب: ۷۵۷۱۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مولدسازی؛ ابهامات و پتانسیل بورس برای واگذاری شفاف

مولدسازی؛ ابهامات و پتانسیل بورس برای واگذاری شفاف

این روزها نام طرحی با عنوان مولدسازی دارایی‌های دولت زیاد به گوش می‌رسد. طرحی که برخی با عنوان جراحی اقتصادی ایران از آن یاد می‌کنند. اما ایرادات مهم این طرح که هنوز به آن‌ها توجهی نشده چیست؟ این طرح چه پتانسیلی دارد و چگونه می‌تواند موتور محرکه چرخ اقتصاد شود؟ سوال دیگر اینکه بورس تهران چگونه می‌تواند به اجرای این طرح کمک کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روز‌ها کلمه «مولدسازی» در میان گفته‌های کارشناسان و رسانه‌ها، پرتکرار به گوش می‌رسد. در 67امین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیماتی گرفته شد که نتیجه آن تصویب طرح مولد‌سازی دارایی‌های دولت بود.

بر اساس این مصوبه هیات عالی مولدسازی با ترکیبی از هفت عضو معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده‌ای از سوی رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه تشکیل خواهد شد.

در متن مصوبه آمده است که اعضای هیات نسبت به تصمیمات خود در موضوع این مصوبه از هر گونه تعقیب و پیگرد قانونی قضایی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیات نیز از مصونیت برخوردارند.

ابهامات مصوبه مولدسازی

بندهای موجود در این مصوبه موج نگرانی فعالان اقتصادی را نسبت به اجرای طرح مولدسازی برانگیخته است چرا که همچنان ابهامات پی‌پاسخ زیادی در این خصوص باقی مانده است.

تشکیل یک هیات جدید که تمام تصمیم‌گیری‌های آن بدون هیچ‌گونه نیاز به پاسخگویی انجام می‌شود و مصونیت قضایی برای این هیات به ارمغان آورده است انتقادات جدی را از سوی کارشناسان و رسانه‌ها به سوی این مصوبه روانه ساخته است.

پرسش اصلی اینجاست که اگر قرار است دادوستد‌ها شفاف و قانونی باشد چه نیازی به وجود مصونیت قضایی در قبال تصمیمات این هفت نفر وجود دارد؟

دیگر موضوعی که می‌توان به دید انتقاد مورد بحث قرار داد به حاشیه راندن نقش مجلسی است که قرار بود در راس امور قرار داشته باشد. با این مصوبه تصمیمات کلان اقتصادی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا سپرده شده است.

از سوی دیگر مجلس در بحث نظارت نیز با وجود هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام عملا نقش خاصی بر عهده نخواهد داشت.

پتانسیل طرح مولدسازی در تحول چرخ اقتصاد

ابعاد دارایی‌هایی که قرار است مورد بررسی هیات هفت نفره قرار گیرد به قدری عظیم است که می‌توان جلب شدن این میزان از توجه عمومی به این موضوع را بهتر درک کرد.

اگر نرخ دلار روز بازار آزاد که عدد 45 هزار تومان را در روز جاری ثبت کرده‌ است، برای ارزش‌گذاری مدنظر قرار دهیم، ارز دلاری این دارایی‌ها به عدد 112 میلیارد دلار خواهد رسید که می‌تواند تحولی شگرفت در اقتصاد ایجاد کند.

از سوی دیگر با عرضه املاک مازاد در شهرهای بزرگ کشور می‌توان پیش‌بینی کرد بار سرمایه‌گذاری ملک کاهش یافته و علاوه بر کاهش حباب این حوزه، ماهیت املاک به کالای مصرفی تبدیل شود.

اجرای شفاف لازمه موفقیت طرح مولدسازی

چنانکه بیان شد طرح مولدسازی با پتانسیل‌هایی که در خود دارد می‌تواند کمک شگرفی به حال این‌ روزهای اقتصاد بیمار ایران کند اما لازمه آن اجرای شفاف این طرح است. چرا که با وجود ظرفیت بالای این طرح در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد، به همان میزان نیز پتانسیل رانت‌زایی و در نتیجه از دست رفتن سرمایه‌های عمومی وجود دارد.

موضوعاتی مانند ارزش‌گذاری درست و چوب حراج نزدن به دارایی‌ها، همچنین واگذاری به خریداران متخصص از جمله پارامترهایی است که باید به آن توجه شود. در غیر این صورت اشتغال در شرکت‌های واگذار شده با خطر جدی نابودی مواجه است.

ایجاد سازوکار مشخص برای کاهش ریسک عدم پرداخت تعهدات از سوی خریداران از نکات مهم دیگری است که عدم توجه به هر کدام طرح مولدسازی را بی‌فایده خواهد کرد.

در این میان بازار سرمایه‌ می‌تواند به عنوان بستر مناسب و شفاف در جهت واگذاری شرکت‌ها، املاک و حتی پروژه‌های نیمه‌کاره دولت نقش ایفا کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجمع تحلیلگران

    بسم الله. و اما ادامه داستان. اول بحث مولد سازی. جتاب مخبر و تیمشون باید بدونن هیچ بخش اقتصادی ایران از بازار طلا گرفته تا دلار و مسککن و بورس و حتی مواد غذایی قابلیت جذب نقدینگی دو ندارن. به عبارتی اصولا نقدینگی در گردش بحدی پایینه تو بازارها که هر پروژه ای که هدفش جذب نقدینگی باشه با شکست مواحه خواهد شد. جناب مخبر نگین مولد سازی بگین تامین کسری بودجه. . دیدین ادم ورشکسته وقتی بی پول میشه چوب حراج میزنه به مالش .شده حکایت اقتصاد. ایران. یه جمعه بازار ملک کم داشتیم که اونم الحمد لله داره کامل میشه‌ . حقیقت اینه که خریدار واقعی تو هیچکدوم. از بازارها وجود نداره که بخواد اسیر این بازی پروژها بشه. اما بورس. بورس الان تو نقطه ایه که دو راه پای پیش حقوقیا و بازارگردانا بیشتر نگذلشته اول یا توو همین قیمتا معاملات رو واقعی کنن و ااز دخالت و ایجاد صفهای کاذب دست بردارن یا دوباره قیمتا رو کاذب کنن و بکشن بالا.اما در هر دو حالت پولی به بورس ورود نخواهد کرد . چه تو همین قیمت سهاما چه با دو برابر شدن قیمتشون. هر بازاری از خریدار واقعی تهی بشه محکوم به شکسته. تو بورس اتفاق افتاد تو سکه و دلار هم همینجور و بزودی بازار خودرو نیز همین خواهد شد میمونه فقط بخش مواد غذایی که اونم به علت جبر خرید نیم نفسی خواهد کشید. چرا اقتصاد ایران این حالته؟ چون قرار نیست اقتصاد رشد کنه بلکه قرار بوده و هست که جیب عده ای خاص پر بشه حتی با ایجاد و بقای تحریم. موفق در پناه حق