خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۶۵۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال ذوب آهن ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / فاز صعودی ذوب آغاز خواهد شد؟

تحلیل تکنیکال ذوب آهن 12 بهمن 1401 / فاز صعودی ذوب آغاز خواهد شد؟

سهام شرکت ذوب آهن اصفهان که با نماد «ذوب» در بورس تهران معامله‌ می‌شود، طی سه ماه گذشته 92 درصد رشد را تجربه کرده است. با این وجود آینده پیش روی این نماد چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه توليد محصولات فولادی، با راه اندازی بخش فولادسازی و مهندسی‌ نورد در دی ماه 1351 فعالیت ذوب عملا با ظرفيت 550 هزار تن در سال شروع شد. سرانجام شركت ذوب آهن اصفهان شهریورماه سال 53 ثبت رسيد.

موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل انجام عمليات ذوب و ريخته‌گری و نورد فلزات آهنی و فولادهای آلياژی جهت توليد انواع مقاطع مهندسی استاندارد و توليد ورق است.

ذوب آهن اصفهان، بزرگترين شركت فولاد در ايران از لحاظ تنوع محصولات است كه با ظرفيتی بالغ بر سه میلیون 600 هزار تن محصولاتی از قبیل مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

سهام این شرکت در اسفند ماه سال 1390 با قیمت 130 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در حال حاضر ذوب با ارزش بازاری 19 هزار و 307 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی معامله می‌شود.

ریزش ذوب از سال 99

بررسی نمودار تاریخی قیمت ذوب نشان می‌دهد، قیمت سهام ذوب‌آهن در مهرماه 97 تا دی 98 در یک فشردگی به شکل مثلث، انرژی جمع کرده است. پس از شکستن سقف مثلث در دی ماه 98، قیمت در فاز اسپایک قرار گرفته و موفق به ثبت سقف تاریخی خود در قیمت هزار و 13 تومان شده است.

تحلیل تکنیکال ذوب

بررسی چارت قیمتی نماد ذوب

در ریزش تاریخی بورس در سال 99، قیمت سهام ذوب نیز از این فروپاشی در امان نماند. ذوب طی یک روند نزولی فرسایشی که تا آبان ماه امسال نیز ادامه داشت بالغ بر 83 درصد ریزش را از سقف تاریخی خود تجربه کرد.

این ریزش، ذوب را تا محدوده سقف مثلثی یاد شده رساند. بازگشت سهم به این محدوده زمینه ساز شروع روند جدیدی بود که در حال حاضر این نماد در آن قرار دارد.

تحلیل تکنیکال ذوب

در روند صعودی بازار سرمایه که از آبان سال جاری آغاز شد، نماد «ذوب» توانست طی سه ماه، 92 درصد افزایش ارتفاع را تجربه کند.

در بررسی چارت قیمت ذوب در تایم فریم هفتگی، این نماد با عبور از آخرین سقف نزولی خود که در محدوده قیمت 260 تا 265 تومان بود، اعلام کرد فاز جدیدی در چشم‌انداز قیمت سهم آغاز شده است.

تحلیل تکنیکال ذوب

نمودار قیمتی ذوب نشان می‌دهد آخرین سقف روند نزولی شکسته و روند صعودی سهم آغاز شده است

در حال حاضر با رسم یک فیبوناچی اصلاحی روی آخرین لگ صعودی سهم، مشهود است که اولین حمایت ذوب، تراز 38.2 ابزار فیبوناچی اصلاحی است. این حمایت برای ذوب از این جهت معتبر است که با محدوده آخرین سقف نزولی سهم، همپوشانی دارد.

بنابراین هم‌پوشانی این دو حمایت که در نهایت محدوده 250 تا 265 تومان را برای تحلیل‌گران مشخص می‌سازد، حمایت مهمی برای سهم به شمار می‌آید.

در صورت از دست رفتن این محدوده معتبر، تراز 50 و 61.8 درصدی فیبوناچی اصلاحی، سنگرهای بعدی برای حمایت از ذوب هستند که باید رفتار قیمت در این محدوده‌ها را به دقت زیر نظر داشت.

طی روند صعودی اخیر نماد ذوب توانسته از یک کنج نزولی خارج شود.

رسم یک چنگال اندروز، نشان می‌دهد، ذوب طی روند صعودی اخیر توانسته تا خط میانی چنگال پیش رود. رشد تا این محدوده به این معنا است که خریداران موفق شده‌اند قیمت را درست به اندازه لگ صعودی که نماد ذوب در خرداد تا شهریور سال 1400 داشت افزایش دهند.

در صورتی که قدرت تقاضا در نماد ذوب، توانایی عبور قیمت را از خط میانی چنگال داشته باشد، راه نماد ذوب در رسیدن به محدوده 410 تا 420 تومانی که سقف مهمی در روند نزولی پیشین بوده است، هموار خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.