کد مطلب: ۶۱۱۱۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از سهمیه جدید بنزین چقدر «گیرتان» می‌آید؟

از سهمیه جدید بنزین چقدر «گیرتان» می‌آید؟

سامانه‌ای به نام انرژی‌یار طراحی شده که بررسی می‌کند با تغییر سهمیه‌ بنزین، وضعیت مالی خانوارها چه تغییری می‌کند اما آیا این سامانه ارزیابی درستی از تغییرات مالی خانواده‌ها ارائه داده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی روز پیش در جمع خبرنگاران وعده داده بود تمام افرادی که بیش از یک سال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

بنا بر گفته‌های هیئت دولت و نمایندگان مجلس، قرار است طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو ابتدا در کیش و قشم و سپس در کل کشور اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره این طرح به فارس گفته بود: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود و این سهمیه قابل فروش است.

مدتی است سامانه‌ای طراحی شده که می‌گوید مردم می‌توانند مازاد بنزین مصرفی خود را در بازاری آنلاین و بسیار شبیه به بورس کالا به فروش برسانند. این سامانه از کاربران درخواست می‌کرد که به چند سوال پاسخ دهند و بعد به آنان اعلام می‌کرد با اجرای این طرح ماهانه چقدر «گیرشان می‌آید».

بعد این سامانه می‌گوید که هر خانوار با این پول، چند وعده می‌توانند چلومرغ بخورند. یا چند شانه تخم مرغ بیشتر بخرند. جدای از انتقاداتی که به چنین مساله‌ای وارد است، سوالی که وجود دارد این است که آیا حتی با پول بنزین می‌توان چلومرغ خورد؟

س 2

براساس این سامانه، اگر یک خانواده ۲ نفره، خودرویی نداشته باشند، ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند. به عبارتی ماهانه ۹۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

این در حالی است که ارزان‌ترین چلومرغ در رستوران‌ها، حداقل ۵۰ هزار تومان است و هزینه چلومرغ این خانواده دو نفره ۱۰۰ هزار تومان است. پس یک خانواده دو نفره نمی‌تواند با پول بنزین حتی یک وعده چلومرغ بخورد!

بک خانواده ۵ نفره هم ماهانه ۷۵ لیتر بنزین و مجموعا ماهانه، ۱۱۳هزار تومان دریافت می‌کنند. هزینه چلومرغ خوردن در کم‌ترین حالت حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

مشکل دیگر این طرح این است که مشخص نشده افراد سهمیه بنزین خود را باید به چه کسانی بفروشند. اگر قرار باشد همه بتوانند سهمیه بنزین مازاد خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی بفروشند، احتمالا همان‌گونه که کارشناسانی همچون دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران هشدار داده‌اند بازار سیاه بنزین وضعیت نابسامان‌تری تجربه می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با این همه متفکر و اندیشمند در طراحی این طرح چه کنیم؟

  • ناشناس

    واقعا پشت این ابتکار، فکر هم بوده…؟؟؟!!!

  • مهدی

    دولت ول خرجی میکنه

  • ناشناس

    بعد میگین مردم چرا بددهنی میکنن!!!!واقعا با یک عده دروغ گو و دزد چطور میشه با زبون خوش صحبت کرد؟؟خداییش اکه کسی اموالتون رو ببره و همه جوره اذیت کنه میتونین با زبون خوش صحبت کنین؟؟ اکه ذره ای شرافت تو وجود مسیولین بود همچین تصمیمی نمیگرفتن.

  • ناشناس

    چرا دو نفره رو نوشتی ۶۰ لیتر ۵ نفره رو نوشتی ۷۵ لیتر
    چجوری حساب کردی عمو

  • مرتضی

    دسته بیل سهم ملت میشه
    ملت رو گداپرور کردید

  • مرتضی

    دسته بیل

  • ناشناس

    بابا شما چرا لقمه نان رو میچرخونید دور سرت تون بعد بکنید به دهان .شما مبینید پول قبضا توی چند سال صد برابر شده خوب یارانه رو زیاد کنید.

  • ناشناس

    به امید خواب های بهتر برای فردا

  • هستی

    واقعا چجوری حساب کردن جور در نمی آید با قیمتا اینجوری ک باید از جیبمون هم یه چیزی بزاریم روش ی چیزی بخریم