کد مطلب: ۲۶۲۱۷۴

پیش‌بینی میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن در تابستان

پیش‌بینی میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن در تابستان

یک کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: در ماه اردیبهشت سال 97 قیمت مسکن در تهران نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 35 درصد رشد داشته و تورم عمومی هم بین هشت تا 9 درصد افزایش یافته است. نرخ رشد اجاره عددی بین این دو متغیر است. پس امسال حدود 20 تا 25 درصد باید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم.

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت بازار مسکن و اجاره بهاء مسکن در تابستان امسال عنوان کرد: جو هیجانی که در بازارهای مختلف حاکم است پیش‌بینی‌ها را دشوار می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم به عوامل بنیادی نرخ اجاره توجه کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که نرخ اجاره از دو متغیر عمده تاثیر می‌گیرد. یکی تورم عمومی و دیگری قیمت مسکن است.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: براساس گزارش‌ها در ماه اردیبهشت سال 97 قیمت مسکن در تهران نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 35 درصد رشد داشته و تورم عمومی هم بین هشت تا 9 درصد افزایش یافته است. بنابراین نرخ رشد اجاره عددی بین این دو متغیر است. پس امسال حدود 20 تا 25 درصد باید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم.

وی ادامه داد: این بررسی مربوط به بازار مسکن در ماه اردیبهشت است و تغییرات تورم عمومی و قیمت مسکن و اینکه آیا قیمت‌ها به ثبات می‌رسند یا رشد می‌کنند تعیین کننده نرخ اجاره‌بها در تابستان هستند.

وی بیان کرد: با توجه به عوامل بنیادی شیب افزایش قیمت بیش از انتظار بوده است. در بازار مسکن نباید دچار چنین تغییری می‌شدیم و پیش‌بینی نمی‌شود که این شیب در تابستان تداوم داشته باشد.

وی افزود: اگر به وضعیت هیجانی بازار دقت کنیم می‌بینیم در حال حاضرعوامل هیجانی و سیاسی بیش از عوامل اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: با کاهش عوامل هیجانی می‌توان وضعیت بازار مسکن را کنترل کرد. متاسفانه مسؤلان تا این لحظه نتوانستند انتظارات بازار را تامین و فضای تبلیغاتی و روانی حاکم را کنترل کنند.

سلطان‌محمدی در پایان عنوان کرد: اگر این جو هیجانی ادامه پیدا کند یعنی دیگر منطقی بر شرایط حکمفرما نیست و این آشفتگی و بحران به بازارهای دیگر هم سرایت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.