کد مطلب: ۳۷۴۹۵۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آخرین پیش‌بینی‌ها از میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش‌رو

آخرین پیش‌بینی‌ها از میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش‌رو

پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم نوامبر 2018، ایران به‌طور متوسط روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. با پایان معافیت‌ها اما بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که صادرات نفت ایران به حدود 400 تا 700 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. در این گزارش، پیش‌بینی کارشناسان خارجی و ایران از صادرات نفت ایران طی ماه‌های آینده را مطالعه می‌کنید.

معافیت‌ از تحریم‌های نفتی ایران در دوم ماه می (12 اردیبهشت) رسما منقضی شد و در حال حاضر پیش‌بینی‌های متفاوتی در مورد میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش رو وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم نوامبر 2018، ایران به‌طور متوسط روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرده است. این میزان پس از اعمال تحریم‌ها و در دوره معافیت‌ها به 1.5 تا 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

نمودار زیر میزان صادرات نفت ایران قبل و بعد از تحریم‌های ایران را نشان می‌دهد. این آمار از سوی موسسه کپلر جمع‌آوری شده است.

صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران قبل و بعد از تحریم‌ها

سایمِن واتکینس، معامله‌گر و کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با تجارت‌نیوز در این زمینه گفت: آمریکا اعلام کرده که هدفش از تمدید نکردن معافیت‌ها برای هشت مشتری کلیدی نفت ایران، به صفر رساندن صادرات نفت این کشور است. در دوره شش ماهه معافیت‌ها صادرات نفت ایران روزانه 500 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. از چنین روندی می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که ایالات متحده در نظر دارد به مروز زمان فشارها را افزایش دهد.

او در ادامه افزود: انتظار من این است که با پایان معافیت‌ها، به سرعت صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه دیگر کاهش یابد و پس از آن طی 12 ماه آینده، حدود 250 تا 500 هزار بشکه دیگر و شاید هم بیشتر از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد.

واتکینس همچنین معتقد است: چین که سابقه‌ای طولانی در دور زدن تحریم‌های آمریکا دارد، همچنان خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد.

اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند خریداری نفت ایران از سوی بزرگ‌ترین مشتری این کشور، یعنی چین ادامه می‌یابد اما ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوران بازار نفت اف‌جی‌ای (FGE) در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: انتظار می‌رود طی 12 تا 18 ماه آینده، روزانه 260 هزار بشکه نفت به چین صادر شود که 200 هزار بشکه آن به شرکت ژنرونگ و 60 هزار بشکه دیگر به شرکت ساینوپک فروخته شود.

او ادامه داد: مجموعه نیمه‌نظامی ژنرونگ سال‌ها پیش و در زمان تحریم‌های پیشین تاسیس شد. این مجموعه از آنجا که فعالیت بین‌المللی ندارد، می‌تواند بدون نگرانی از تحریم‌ها نفت ایران را خریداری کند. 60 هزار بشکه ارسالی به شرکت ساینوپک هم در ازای هزینه‌های مربوط به توسعه میدان یادآوران است که ایران در ازای آن مبلغی دریافت نمی‌کند.

به گفته او، تا پایان سال جاری میلادی ایران تنها می‌تواند 400 تا 500 هزار بشکه نفت در روز صادر کند. بخش دیگری از این صادرات نفتی است که ایران در سایزهای کوچک‌تر به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، هند و ترکیه می‌فروشد.

ناصری اما تاکید کرد: البته درآمد عایده از این ارسال بسیار کمتر از 500 هزار بشکه در شرایط عادی خواهد بود. چرا که فروش این محصولات تحت تحریم‌های آمریکاست و انتظار می‌رود تخفیف‌های قابل توجهی به خریداران داده شود. همچنین بخشی از این درآمد هیچ‌گاه یا دست‌کم طی دوره‌ تحریم‌ها به دست ایران نخواهد رسید.

همایون فلکشاهی، تحلیلگر موسسه کپلر (Kpler) در مورد کشورهایی که صادرات نفت از ایران را ادامه خواهند داد به تجارت‌نیوز گفت: با پایان معافیت‌ها انتظار من این است که دو کشور کره جنوبی و ژاپن که از نظر سیاسی به آمریکا نزدیک هستند، خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. ترکیه اگرچه روابطی قوی با ایالات متحده دارد هم خریداری نفت از ایران را کاهش می‌دهد اما به صفر نخواهد رساند.

او در مورد دو خریدار مهم نفت ایران یعنی هند و چین گفت: پیش‌بینی می‌کنم چین به‌هیچ‌وجه واردات نفت از ایران را به صفر نرساند. بخشی از واردات نفت این کشور از ایران بابت بازپرداخت و دستمزد هزینه‌های شرکت‌های چینی در صنعت بالادستی نفت ایران است.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها در صنعت نفت ایران افزود: هر دو شرکت ملی نفت چین (CNPC) و ساینوپک در میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران حدود 3.5 میلیاد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین نزدیک به یک‌چهارم تا یک‌سوم واردات نفتشان از ایران بابت بازپرداخت و هزینه‌ها در این میادین است.

فلکشاهی ادامه داد: هند هم در بندر چابهار سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده و این بندر از نظر استراتژیک برای این کشور مهم است. اما در مقایسه با چین، هند روابط نزدیکی با آمریکا دارد از این رو احتمالا شاهد کاهش قابل توجه واردات هند از ایران باشیم. در مجموع و با در نظر گرفتن کاهش واردات سه کشور هند، چین و ترکیه و همچنین به صفر رسیدن واردات ژاپن و کره جنوبی پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده صادرات نفت ایران به نصف یعنی حدود 650 هزار تا 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.