خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۷۳۳۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتاق مشترک ایران و امارات:

پیش‌بینی آینده روابط تجاری ایران و امارات/نقشی که در حال دگرگونی است

پیش‌بینی آینده روابط تجاری ایران و امارات/نقشی که در حال دگرگونی است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات می‌گوید: میزان تراز تجاری ما با امارت در حال کاهش است؛ چرا که در این شرایط دولتمردان و تجار ایرانی در تلاشند تا در حوزه تجارت خارجی ارتباط مستقیمی را با کشورهای اروپایی برقرار کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در پاسخ به این پرسش که آیا کماکان تجار ایرانی رابطه خوبی را با امارت دارند یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: این بازار ایران است که دلار در بخش مبادلاتی ارزش چشمگیری یافته و میزان تراز تجاری را تحت تاثیر قرار داده است. اما امروز شرایط تغییر کرده و حجم مبادلات تجاری ما با امارات نیز در حال کاهش است.

مسعود دانشمند درباره دلیل کاهش حجم تراز تجاری با امارات پاسخ‌ داد: دولت درصدد این است که در حوزه تجارت‌خارجی ارتباط مستقیمی را با سایر کشورها مهیا کند. در زمان تحریم امارات دومین مقصد شریک تجاری ایران بود؛ این درحالی است که دراین بازه زمانی تجار ایرانی با همراهی دولتمردان در تلاشند تا با کشورهای اروپایی و آسیایی به‌طور مستقیم وارد گود مذاکراتی شود تا کالاها بدون واسطه و هزینه‌های جاری وارد ایران شود.

او تصریح‌کرد:در تحریم‌های گذشته امارات پایگاه تجاری کالاهای سرمایه، واسطه‌ای و مصرفی ایرانی‌ها بود یعنی اگر کالایی توسط تجار ایرانی از کشورهای اروپایی و آسیایی سفارش داده می‌شد افراد کالاها را با هزینه‌های گزاف‌تری ترخیص می‌کردند و در نهایت قیمت تمام شده کالاها افزایش می‌یافت. امروز تجار ایرانی به دنبال تعدیل قیمت‌ها هستند و کالاها را به طور مستقیم از اروپا سفارش می‌دهند تا بتوانند با کاهش قیمت تمام شده بازار داخلی را حفظ و ثابت نگه دارند.

دانشمند در پاسخ به این پرسش که وضعیت تجارت خارجی ایران با عمان را چطور برآورد می‌کنید؟ گفت: همه کشورهای منطقه درصدد این هستند تا بتوانند رابطه تجاری مستقیمی را با ایران داشته باشند و عمان هم جز این کشورهاست. در حقیقت هر کشوری قصد دارد تا تجارت با ایران را افزایش دهد. چرا که این موضوع توسعه فضای کسب و کار کشورها را به همراه دارد.

او در ادامه عنوان‌کرد: عمانی‌ها باید امکانات لازم را در اختیار تجار قرار دهند و قوانین خود را در خصوص راه‌اندازی و ثبت شرکت‌های ایرانی روان‌سازی کنند. در این شرایط همه کشورهای حوزه خلیج فارس سعی دارند تا با جذب سرمایه‌های ایرانی در این فضا سودی عایدشان شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.