کد مطلب: ۵۴۹۳۹۶

پیش‌بینی بورس امروز ۱۸ خرداد

پیش‌بینی بورس امروز ۱۸ خرداد

کارشناس بازار سزمایه درباره پیش‌بینی فردا ۱۸ خرداد بازار گفت:در روزهای آینده و به خصوص بازار فردا روند متعادل به سمت مثبتی را شاهد خواهیم بود و تعداد بیشتری از نمادهایی که در صف فروش قفل هستند تا پایان این هفته با تقاضا رو به رو می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز بورس روند متعادل و مثبتی را داشت به طوری که بیشتر نمادهای شاخص‌ساز گروه‌های پتروشیمی و فولادی با تاثیر مثبت در شاخص کل بودند و در نهایت شاخص با روندی صعودی به کار خود پایان داد.

سلمان بابایی‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره پیش‌بینی بازار فردا ۱۸ خرداد گفت: در روزهای آینده و به خصوص بازار فردا روند متعادل به سمت مثبتی را در بازار مشاهده خواهیم کرد و تعداد بیشتری از نمادهایی که در صف فروش قفل هستند تا پایان این هفته با تقاضا رو به رو می‌شوند.

وی درباره تاثیر برجام بر روی بازار گفت:برجام بر تغییرات نرخ دلار موثر خواهد بود اما به نظر می‌رسد دلار در نقطه ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان به تعادل برسد.

دنیای اقتصاد نوشت:

هراس از تداوم ریزش سهام پایان یافت؟ سوالی که این روزها پاسخ مثبت گفتن به آن شاید از ماه‌های قبل بسیار راحت‌تر باشد؛ جایی که پس از دو ماه تماما منفی، بازده شاخص کل در میانه خرداد مثبت شد. با این حال سهولت پاسخ به این سوال، لزوما به معنی ورود بازار سهام به چرخه رونق نیست.

آنچه روز گذشته در قالب رشد نسبت خالص خرید حقیقی روی داد و با افزایش ارزش معاملات خرد و خروج پول‌های ریسک‌گریز از پناهگاه صندوق‌های معامله‌پذیر توامان شد، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به معاملات بورسی و پایان هراس از ریزش را پیش روی فعالان آن قرار داد. با این حال اگر بخواهیم روندی متعادل با تغییرات پایدار را در این بازار شاهد باشیم، شکی نخواهد بود که این بخش از اقتصاد کشور نیازمند تغییرات ساختاری و تشخیص درست علت و معلول است. کارشناسان بازار سهام معتقدند سیاستگذاران بعدی لازم است به جای کلی‌گویی و شعارهای پوپولیستی همچون حمایت از بازار یا جبران ضرر سرمایه‌گذاران، درصدد ریشه‌یابی مشکلات برآیند.

از این جیب به آن جیب بورس

اما از آمار صفوف خرید و فروش که بگذریم در بخش خالص خرید حقوقی و مقایسه آن با آمار ورود و خروج پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری حکایت از آن دارد که در این بخش از بازار سهام نیز اوضاع امیدوار‌کننده است.

در روزهای گذشته به موازات اینکه خالص خرید حقوقی به طور آهسته و تقریبا پیوسته کاهش یافته در برخی روزها نیز با افزایش تقاضا در بازار سهام بعضا منفی شده و توانسته گواهی از ورود پول سرمایه‌گذاران خرد را به بازار ارائه دهد. بر این اساس روز گذشته یکی از معدود روزهایی که در آن ورود پول حقیقی به بازار سهام ثبت شد. این مهم در شرایطی به ثبت می‌رسد که در طول روزهای گذشته خروج پول حقیقی از صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETFها افزایش داشته است. مقایسه این دو رقم حکایت از آن دارد که پول پارک شده این صندوق‌ها که در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته و به دلیل افت قابل‌توجه قیمت سهام به طور تقریبی در روزهای منفی تشدید شده، حالا با افزایش توجه سرمایه‌گذاران حقیقی به معاملات سهام تغییر روند داده است.

بر این اساس معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که همسو با رشد خالص خرید حقیقی به محدوده ۱۸۰ میلیارد تومان در معاملات سهام، ۱۴۱ میلیارد تومان از دارایی سهامداران خرد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است. این نیز عامل دیگری است که نشان می‌دهد صندوق‌های ETF نه تنها در طول این مدت توانسته‌اند به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک مورد توجه فعالان بازار سهام قرار بگیرند، بلکه در طول همین مدت مانع از خروج کامل نقدینگی حقیقی از بازار سهام شده‌اند. بررسی نمودار مربوطه به وضوح نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون آمار ورود و خروج پول حقیقی در بخش معاملات سهام و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هم همبستگی منفی داشته است. از این رو می‌توان نتیجه گرفته که با افزایش اقبال به بازار سرمایه و نزدیک شدن به فصل مجامع به هر میزان که از قیمت سهام استقبال شود ممکن است شاهد افزایش فروش در این صندوق‌ها باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اون سهمهایی که در صف فروش قفل هستن دلیلش اینه که هنوز مردم دلال نتونستن گند بزنن تو قیمت اون سهمها و به مفت ترین قیمت برسوننشون.اینه که هنوز دارن صف فروش قهرمانانه وایمیستن

  • مجمع تحلیلگران بورس

    در عجبم که هنوز ملت دارن میفروشن. توی این قیمتها

  • رضا

    با سلام و ضمن تشکر از رسانه ارزشمندتان ؛
    میخواستم خواهش کنم گزارشی تهیه کنید از اینکه کارگزاری مفید، دسترسی فعالان بازار به نسخه ی دموی نرم افزار تحلیل تکنیکال “متاتریدر” (که برای نمادهای داخل ایران، انحصاری شده و با عنوان “مفیدتریدر” قابل استفاده است) را مسدود کرده و شرط استفاده از آن را الزام کاربر به عقد قرارداد با کارگزاری مفید اعلام می نماید. یعنی اینهمه مشتریان کارگزاری های دیگر که تاکنون از نسخه ی دموی این نرم افزار استفاده میکردند، از این به بعد مجبورند با کارگزاری مفید کار کنند و مشتری آنها باشند تا بتوانند نسخه ی دمو را کماکان استفاده نمایند..!!
    این کار اصلا منصفانه و منطقی نیست و بهتر بود کارگزاری مفید، با ارتقای قابلیتهای نسخه ی فول(کامل) نرم افزار برای مشتریان کارگزاری مذکور، عملا این جذابیت را تبلیغ میکرد که در صورت عقد قرارداد مشتری با آن کارگزاری، امکاناتی در اختیارش قرار میگیرد که نسبت به سایر کارگزاری ها دارای مزیت رقابتی و ویژه ای است ؛ نه اینکه نسخه ی دمو ی نرم افزار را گروگان بگیرند تا کاربران مجبور شوند با آن کارگزاری کار کنند.
    ممنون میشم اگر موضوع را پیگیری و گزارشی مفصل درج بفرمایید.

  • ناشناس

    دوستان اون هفته هم عرض کردم..سهمهای خودروی و بانکی وحمل ونقلی اگر پرقدرت مثبت شوند قفل سهمهای کوچیک هم باز خواهند شد…بررسی کنید خودتون…پیشرو ترین سهمها بدلیل افت بسیار سهم وارزنده بودن .سهمهایی مثل.خودرو .خساپا..تجارت ملت .حاسا..حکشتی.صادرات…بخرید و اصلا نترسید .کف کفه