کد مطلب: ۵۸۰۱۳۷

اثرگذاری عرضه‌های اولیه در بازار امروز / پیش‌بینی بورس امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اثرگذاری عرضه‌های اولیه در بازار امروز / پیش‌بینی بورس امروز ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

کارشناسان بازار سهام ارزیابی می‌کنند روند اصلاحی در بازار ممکن است ادامه‌دار باشد. دلایل ریزش شاخص بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیروز شاخص کل بورس در شروع کار بازار با روندی مثبت آغاز به کار کرد و در پایان بازار هم با ۲۱ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد بسته شد. امروز افت شاخص در روز دوشنبه جبران شد و برخی از نماهای شاخص‌ساز در محدوده مثبت به کار خودشان پایان دادند.

علی عصاری، کارشناس بازار سهام درباره بازار امروز چهارشنبه به تجارت‌نیوز گفت: بازار سهام روز گذشته مثبت‌های خوبی را از خود نشان نداد و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد بسته شد.

وی افزود: دو عرضه اولیه جدید که فردا به بازار وارد می‌شوند تاثیر مهمی را در معاملات می‌گذارند. همچنین دو گروه خودرو و فلزات اساسی هم می‌‌توانند پیشتازان بازار باشند.

عصاری در بخش دیگری گفت: شاخص مقداری حرکت می‌کند اما در مجموع شاخص نزولی خواهد بود و افت شاخص به نظر می‌رسد هفته‌ها ادامه‌دار باشد. در حال حاضر احتیاط مهم‌ترین شرط سرمایه‌گذاری است و خرید یا فروش بدون آگاهی و توجه به شرایط بازار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دنیای اقتصاد نوشت:

پیشروی شاخص

جریان سنگین عرضه شکل گرفته در بازار سهام، در خلال معاملات روز سه‌شنبه بالاخره فروکش کرد و ‌این بازار توانست پس از سه روز ریزش سنگین مجددا با افزایش قیمت‌ها همراه شود. در این روز بورس تهران شاهد رشد ۴۷/ ۱درصدی میانگین قیمت‎‌ سهام بود و نمادهایی همچون «پارسان»، «نوری»، «فولاد» و «شستا» بیشترین اثر را بر شاخص بورس داشتند.

در این روز به‌لطف رونق مجدد بانکی‌ها و دلاری‌ها شاهد صعود ۲۱‌هزار و ۷۳۰ واحدی شاخص یادشده بودیم. با این حال نکته قابل‌توجه در بازار روز سه‌شنبه این بود که ارزش بازار بار دیگر به۶‌هزار هزار میلیارد تومان رسید. در این روز ارزش کل معاملات بورس از ۶ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان فراتر رفت. با این حال ارزش معاملات خرد حتی از روز گذشته هم کمتر بود. در این روز ارزش معاملات خرد سهام نهایتا به‌۴۴۶۵ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ۴۹۸۴ میلیارد تومان روز دوشنبه، ۵۱۹ میلیارد تومان کاهش را نشان می‌دهد. اگرچه افت چنین متغیری تنها در یک روز را نمی‌توان به‌حساب ضعف بازار گذاشت اما نباید از این نکته غافل ماند که ارزش معاملات خرد یکی از متغیرهای مهم در بازار سرمایه است که در صورت رشد پایدار آن می‌توان به‌صعود ادامه‌دارتر قیمت‌ها در بازار سهام امیدوار بود.

سنجه دیگری که در تحلیل روند جاری بر بازار سرمایه از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است، نسب تعداد و ارزش صف‌های خرید موجود در بازار سهام نسبت به‌صف‌های فروش است. از این بابت می‌توان گفت که روز‌گذشته روزی امیدوار‌کننده برای بورس تهران بوده است. در این روز از مجموع ۳۴۴نماد معامله‌شده در این بازار، قیمت پایانی ۲۸۱ سهم معادل ۸۲‌درصد از کل نمادهای معامله‌شده در محدوده مثبت معامله شدند و در مقابل ۵۸ سهم که سهمی حدود ۱۷‌درصد از کل نمادها را شامل می‌شوند، در سطوح منفی به‌معاملات خود ادامه دادند. در پایان داد و ستدهای این روز بازار یاد‌شده ۲۴‌درصد از کل نمادها صف خریدی به‌ارزش ۸۸۹ میلیارد تومان داشتند. تعداد تعداد نمادهای اشاره شده در این روز از ۸۱ نماد فراتر نرفت. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۵ نماد بورسی (یک‌درصد) به‌ارزش ۴ میلیارد تومان بودیم.

بر این اساس می‌توان گفت که اگرچه کاهش ارزش معاملات در روز گذشته ‌اندکی از اطمینان تحلیل‌ها نسبت به‌رونق معاملات در روزهای آتی کاسته است، با این حال نسبت بالای صف‌های خرید و فروش به‌ویژه تشکیل صف‌فروش تنها در ۵ نماد می‌تواند به‌تنهایی گواهی بر این واقعیت باشد که در حال‌حاضر بازار دیگر دلیل قابل‌اتکایی برای افزودن بر حجم ‌و تعداد ‌صف‌های فروش در این بازار ندارد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس

  • ناشناس

    بورس ایران

  • ناشناس

    وعده های دروغ برای بورس

    • مال باخته بورس

      جالبه فعالیت بورس شروع میشه دلارمیادپایین ازساعت۱۳:۰۰به بعدمیره بالا.واقعا سیستم مافیاهمه جای ایران نفوذکرده

  • ناشناس

    هنوز هم بورس ایران نا امن ترین جا برای سرمایه گذاری است

  • طاهری سرمور

    بادرود.بورس رافقط ملت خراب می کنندبرای ۲تاعرضه اولیه درکمترین قیمت می فروشندشماکه می خواستیدبفروشیدوبرای امروزنقدینگی داشته باشیددیروزمی فروختیدبعدفریادشان بلندمی شودکه حقوقی چکارکردوتقلب کردوفلان،فلانش،شمانگاه کنیدهمان حقوقی هم دیروزکه قیمتهابالارفتندبازهم می خرید.اینطوراست که ماپول به جیب حقوقی می کنیم وبقیه ملت راهم بدبخت.درقیمت بالامی خرندودرقیمت پایین می فروشند.حقوقی هم که قدرت نقدینگی داردبهترین بهره رامی برد.بیاییدواقعامنطقی معامله کنیم ،وبه خودودیگران ضررنرسانیم.وفقط خودمان رانبینیم.این شده که ایرانی به اینجارسیده.

    • ناشناس

      این خرید و فروش مردم عادی نیست که یک سهم یا کل بورس ایران رو سبز یا قرمز می کنه. بلکه حقوقی هایی هستند که کد حقیقی هم دارند و با فروش حجم های بالا بازار رو قرمز و با خرید حجم های زیاد بازار ر سبز می کنند. مردم هیچ کاره اند. همش بازی اونها است.

    • ناشناس

      فعلا که بورس از دوران پایانی رییس جهمور قبلی بهتر نشده. همون اوضاع. فقط اون موقع سهمها در قیمت بالا منفی می خوردند، حالا در قیمت پایین منفی میخورند.

    • ناشناس

      قرار بود رییسی بورس رو درست کنه، این که بدتر هم شده.

    • ناشناس

      آره. قبلنا سهمها از قیمت بالا ریزش داشتند، حالا در قیمت پایین ریزش دارند. فقط برای حقوقی ها و وابستگانشون خوبه

  • امیر

    مسولین محترم چیو میخاین ثابت کنین ما مردم دیگه برامون چیزی نمونده بدیم شما تموم پول مردم بیچاره رو این اوضاع گند زدین توش …خیلی ممنون آقای ریسی از شمام سیر شدیم

  • ناشناس

    این چ وضعیه وقتی قرمز میشه مثل جت میره منفی میخوره ولی وقتی سبزه سوار بر لاکپشت .ما الان سرمایه از دست رفتمونو چیکار کنیم .

  • بورس باز

    هیچ کس باورش نمیشه اما حقیقت اینه .شاخص رو تا محدوده ۱/۶۰۰میبرن وسهامدار رو امیدوارمیکنن . اونا هم تو ضرر.بعضا مثل من ۵۰تومن پولشون شده یه سوم . حالا دوباره برمیگردن سمت ۱/۴۰۰ . این وسط یه سود ۱۵درصدی میکنن وحالشو میبرن .ز اونجاییکه میلیاردی پول میزارن هریه هفته درمیون هم چندصد میلیونی ور میدارن ازش .اینا همش کارحقوقیه . خبر رانتی هم واسشون مثل وحی از اسمون میرسه .تا پس فردا یه سهمی افشا داره امروز میلیاردی میخرن و سه روز بعد تو اوج میفروشن . از این دولت هم نمیشه امیدداشت . ای واقعیت بورس ایرانه. جز اینکه پیرهن تنشون باشی ویه درصد اون اخبارو بهت بگن تو هم پندرغاز سود کنی .وگرنه شما هم مثل من به امید واهی اینجایی

  • مال باخته بورس

    دراین شرایط بی انگیزگی بازار عرضه اولیه تزریق سم به بورسه.رییسی فقط درحد شعاربه سازمان ورودکرده وهیچ حرکتی بابت حمایت مال باختگان انجام نداده.این روش کاری یعنی دلالی وسودجویی ازسرمایه ملت

  • ناشناس

    بورس از قبل بدتر هم شد.