کد مطلب: ۵۵۶۷۶۴

پیش‌بینی بورس امروز ۵ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بورس امروز ۵ تیر ۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: واژه اعتماد به بازار سرمایه واژه صحیحی نیست بلکه اعتماد باید به اقتصاد و رونق در سرمایه‌گذاری شکل بگیرد تا مردم سرمایه‌گذاری کنند در واقع بهبود شرایط اقتصادی اعتمادسازی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سرمایه هفته گذشته روند صعودی را داشت و شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحد رسید. کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی بلند مدت از بازار را امکان‌پذیر نمی‌دانند و معتقدند برجام و مذاکرات به عنوان اصلی‌ترین ریسک سیاسی می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هفته آینده بعید است در بازار اتفاق خاصی بیفتد و روند بازار تغییرات زیادی داشته باشد. در حال حاضر بازار باید منتظر نتایج مذاکرات برجام باشیم.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: واژه اعتماد به بازار سرمایه واژه صحیحی نیست بلکه اعتماد باید به اقتصاد و رونق در سرمایه‌گذاری شکل بگیرد تا مردم سرمایه‌گذاری کنند. در واقع بهبود شرایط اقتصادی اعتمادسازی می‌کند.

دنیای اقتصاد نوشت:

شروین شهریاری: بازار سهام در هفته گذشته مقارن با آغاز فصل تابستان، پرنشاط‌ترین دوره خود را به لحاظ رونق معاملاتی سپری کرد تا جایی که با رشد ۷/ ۵ درصدی شاخص کل و افزایش ارزش معاملات به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در روز چهارشنبه، به عنوان بالاترین رقم در سال جاری، نشانه‌هایی از بهبود جدی را به نمایش گذاشت. همزمان، تعداد نمادهای دارای صف فروش انباشته به حدود ۱۷۰ رسید که از اوج بیش از ۵۰۰ نماد در اوایل اسفند فاصله زیادی دارد. همزمان، ارزش صف‌های خرید در پایان روز معاملاتی چهارشنبه بیش از هزار میلیارد تومان بود که بالاترین سطح برای این متغیر در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

از نظر نموداری نیز شاخص کل پس از یک دوره کف‌سازی در کانال مهم ۱/ ۱ میلیون واحدی، حالا به کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی وارد شده است. با وجود این‌، با توجه به تجربیات تلخ سهامداران در ۱۰ ماه گذشته ناشی از سقوط قیمت‌ها و درگیر شدن در صف‌های فروش احتمالا هر نوع موج افزایشی در بازار با خودنمایی فروشندگان توام خواهد بود که موجب می‌شود آهنگ رشد بازار پرشتاب نباشد.

پیش به سوی میانگین ارزش‌گذاری؟

تحلیلگران در بازارهای مالی براساس مفروضات مختلف سودآوری شرکت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و از این رو، ارزش‌گذاری و مطلوبیت سهام نزد آنها، براساس تفاوت در مفروضات یکسان نیست. یک مطالعه اولیه نشان می‌دهد با فرض ثبات کنونی قیمت‌های جهانی و نیز تحقق نرخ موثر دلار ۲۱ هزار تومانی در فروش شرکت‌ها و افزایش متوسط ۳۵ درصدی هزینه‌های تورمی بنگاه‌ها، میانگین نسبت قیمت بر درآمد موزون کل بازار براساس پیش‌بینی سود ۱۴۰۰ در محدوده ۹واحد قرار دارد. این در حالی است که بخش مهمی از شرکت‌ها، در ماه جاری تقسیم سود در پیش دارند که آن هم موجب تعدیل نسبت مزبور تا نزدیک به ۵/ ۸ واحد می‌شود. این رقم که کمتر از نصف ارزش‌گذاری بازار در تابستان گذشته (با مفروضات تحلیلی آن زمان) است هنوز هم از متوسط بلندمدت این نسبت (محدوده ۷ واحد) بالاتر است؛ با وجود این‌، دو نکته احتمالا موجب شده سطوح ارزش‌گذاری فعلی برای سرمایه‌گذاران جذاب به نظر برسد.

عامل نخست به پراکندگی بالای نسبت‌های ارزش‌گذاری در صنایع مختلف باز‌می‌گردد. در همین راستا، در حالی که سهام کوچک‌تر بازار در خوش‌بینانه‌ترین سناریوها نیز نسبت P/ E تحلیلی دو‌رقمی دارند، این نسبت برای سهام بزرگ کالایی عمدتا در کانال ۶ واحد قرار دارد. نکته دیگر این است که با توجه به عدم قطعیت احیای برجام و کسری بودجه مزمن، فعالان بازار هنوز نسبت به امکان تثبیت نرخ ارز اطمینان مطلق ندارند و از این رو احتمالاتی با درجات مختلف از امکان رشد نرخ موثر ارز نسبت به سطوح فعلی را در محاسبات لحاظ می‌کنند. از این منظر، رویکرد دولت آتی در سیاست خارجی و نیز نحوه مدیریت منابع ارزی در صورت احیای برجام از کلیدی‌ترین مواردی است که معادله ارزش‌گذاری در بورس تهران در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما در تحلیل امروزتان نوشته اید که برخی از شرکت ها P/E دو رقمی یا بالای ۱۰ دارند که از P/E بنیادین که ۵ است فاصله زیادی دارد.
    P/E بالا بیانگر آن است که در حال حاضر سهام شرکت ها بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و خرید سهام چنین شرکت هایی تنها در صورتی برای سهام دار نفع دارد که احتمال آن برود که در آینده نزدیک عملکرد این شرکت ها گسترش چشمگیری پیدا می کند و سوددهی آنها افزایش می یابد ( یعنی EPS پیش بینی شده آنها در طی سال جاری افزایش می یابد) در غیر این صورت خرید سهام این شرکت ها برای سهام دار نفعی نخواهد داشت، برای رسیدن به این مهم باید فروش شرکت های داخلی افزایش یابد و راه های واردات و صادرات آنها به کشورهای منطقه را نیز فراهم آوریم تا سوددهی آنها را بالا ببریم و P/E آنها را به P/E بنیادین نزدیک کنیم.

  • ناشناس

    سهامداران متضرر که تا حالا بیش از ۷۰% ضرر داددند..دیگر مشتاق فروش نیستن…و با صبر مجبور به برگشت هستن…و منتڟر خربدارانن…سازمان بورس متخلفان بورسیو معرفی وبرخورد نکرد..تزریق و مصوبات انجام نشد..و این یعنی اقای دهنوی ودژپسند از منفورترینهای بورسن…شرم بر شما که سرمای وروح وروانمان را داغون کردید..ـمردم شما را فراموش نخواهند کرد..نه به فروش