کد مطلب: ۵۸۷۴۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص ۱٫۶ میلیون واحدی منتفی شد / چرا شاخص رشد نمی‌کند؟

شاخص ۱٫۶ میلیون واحدی منتفی شد / چرا شاخص رشد نمی‌کند؟

به نظر می‌رسد فعلا رسیدن شاخص به مقاومت ۱٫۶ میلیون واحد منتفی شده است. در روزهای گذشته کارشناسان بازار سرمایه از روند بازار این هفته ابراز امیدواری می‌کردند و احتمال می‌دادند شاخص به سطح مقاومت قبلی خود برسد اما  در سه روز گذشته شاخص با افت شدیدی مواجه شد. روزهای آینده بازار سهام با چه روندی حرکت خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد فعلا رسیدن شاخص به مقاومت ۱٫۶ میلیون واحد منتفی شده است. در روزهای گذشته کارشناسان بازار سرمایه از روند بازار این هفته ابراز امیدواری می‌کردند و احتمال می‌دادند شاخص به سطح مقاومت قبلی خود برسد اما در سه روز گذشته شاخص با افت شدیدی مواجه شد. رشد شاخص در حالی بود که شاخص هم‌وزن منفی بود و وضعیت گروه‌های کوچک بازار هم خوب نبود.
در شرایط فعلی که گزارش‌های شرکت ها معقول هستند و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند رو به رشدی دارند، ریزش بورس دور از انتظار بود و مهمترین علتی که برای افت شاخص می‌توان حدس زد ترس سهامداران از تاثیرگذاری کاهش دلار روی شاخص بورس است حالا چرا دلار روند ریزشی گرفته است؟

سیگنال‌های زیادی برای کنترل نرخ ارز از بانک مرکزی به دلار داده شده اما این مهم‌ترین دلیل نیست و به نظر می‌رسد احتمال آغاز شدن مذاکرات برجام و رفع برخی از تحریم‌ها عامل اصلی ریزش قیمت و بعد از آن شاخص کل بورس است.

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند بازار تا نیمه اول آبان و تا زمان منتشر شدن کامل گزارش شرکت‌ها تغییری نمی‌کند و به همین شکل نوسانی باقی خواهد بود.

محمد خبری‌زاد در این باره به تجارت‌نیوز گفت: هفته آینده با انتشار گزارش‌های شش ماهه روند بازار تا حدی متعادل‌تر شود. وی همچنین افزود: در کنار گزارش شرکت‌ها، گزارش شرکت‌های پالایشی‌ هم منتشر می‌شوند و می‌توانند به بازار کمک کنند حالا اینکه جرا هنوز کمکی نکرده‌اند به این دلیل است که هنوز نرخ‌ها در صورت سود و زیانی مشخص نشده‌اند و شفاف‌سازی این شرکت‌ها در هفته‌های گذشته بیشتر مبهم‌سازی بود.

عده دیگری هستند که روند بازار را بسته به مشخص شدن سیاست‌های دولت در زمینه نرخ بهره بانکی و سیاست دولت در زمینه انتشار اوراق می‌دانند.

پیش‌بینی سومی هم از بورس وجود دارد و کارشناسان نسبت به روزهای آینده خوش‌بینند. به این دلیل که حتی با احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات و افت قیمت دلار تا کانال ۲۳ هزار تومان باز هم قیمت سهام شرکت‌ها برای خرید ارزنده هستند.

اما نگاه بدبینانه‌‌تری هم به آینده بازار سهام وجود دارد. نیما جوادیان، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام در روزهای آینده به تجارت‌نیوز گفت: دولت سال آینده به واسطه کسری بودجه خود دست در جیب صنایع می‌کند و برای جبران کسری خود مالیات بیشتری از شرکت‌ها می‌گیرد بنابراین با توجه به این سیگنال‌ها بازار سهام هم با اصلاح رو به رو می‌شود.

جوادیان همچنین افزود: زمزمه‌هایی درباره گران شدن انرژی شنیده می‌شود. این مساله با حذف یارانه پنهان از صنایع همراه شده است و ضربه محکم‌تری را به صنایع می‌زند.

وی در بخش دیگری گفت: هزینه نیروی کار، انرژی و مواد اولیه روند افزایشی خواهند داشت و این مساله در حالی است که قیمت‌های فروش با قیمت‌های فعلی تفاوتی ندارند و این موضوع حاشیه سود شرکت‌ها را کم می‌کند. بر این اساس اگر رشدی هم داشته باشیم بر روی بازار تاثیری نخواهد داشت و در قیمت‌های بالاتر ریسک‌های بازار خودشان را نشان می‌دهند.

آخرین پیش‌بینی‌های بورس را هر روز ساعت ۱۷ در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ریس جمهور محترم ..حمایتت این بود!! بدترین عملکرد را وزیران و تیم اقتصادیتو ن دارن.ـاین فرمون برید .ودستوری و دست در جیب مردم…خیلی خطرناکه…لطفا طبق قولی که دارید..سرمایگذاران پارسال تا کنون را در یابید…امید به شما بستیم..و وعدهایتان…من الله توفیق

  • غلامرضا

    مهمترین عامل هیجانی عمل کردن امثال من تازه وارد در بورس میباشد که فریب حقوقی های زرنگی را میخوریم که دقیقا مثل چند شکارچی که وقتی میخواهند به گله عظیم گاومیش ها حمله کنند، فرار و رفتارهای هیجانی همراه ترس باعث تلفات شدید به بچه گاومیش هایی میشوند که زیر پای همنوع خودشان رفته اند.در این مورد حقوقی ها و نوسانگیرها از ترس سهامداران استفاده می کنند و سهام را ارزان میخرند.
    بهترین تصمیم در این مواقع، به سبد سهام دست نزنید و داده اینترنت گوشی خود را خاموش کنید.

  • طاهری سرمور

    بادرود.درمملکت هیچ قانون،ملاک،ارزش،ثبات وآنچه که نظم وحق وحقوق رامعین کندوجودنداردشمافرض کنیدحق وحقوقی مسلم داریدمراجعه می کنیدبرای اعاده آن می بینیدبه راحتی آن رانقض وشمارامحروم ازاین حقوق می کنندواین است که بااینکه می دانیدحق شماست ولی به دنبال رابطه می گردیدکه به آن حقوق برسیدواین برمی گرددبه ضعف قانون،آگاه نبودن به قانون چه مجری چه مردم،چندقانونی،دخالت ایده واعتقادات درحقوق،موردبازخواست نبودن مسئول درقبال ناکارآمدی وازبین بردن حقوق ومنافع مردم وکشور،حاکم نبودن علم ودانش وخردوشایستگان برامور،استفاده ازحکایات،روایات،احادیث،سخنان چندین صدساله بهجای علوم تجربی وآزمایشگاهی پیشرفته جهان وجلوگیری ازعلوم روزدنیاواجباردرعلوم تراوش شده داخلی افرادخاص،وایجادرعب ووحشت ازسرپیچی ازاین رفتارهاوتقدس کردن افرادوافکارآنهاواینشده که هیچ کس حتی ازدانسته های واقعی هم پیروی نمی کندوحاصربه تفکرهم نیست چون درست هم که فکرکنی مجبورهستی آنچه هست بپذیری هرچندکه مربوط به صدهاسال پیش وصددرصداشتباه ونادرست باشددرهمین بورس خیلی ازاین مسائل ورفتارهایی که گفته شدقابل مشاهده هستندبه فرض هیچ دلیلی برای ریزش نیست یکمرتبه قیمت سهام پایین می آیندیاهیچ دلیلی برای بارارفتن قیمتهانیست یکمرتبه قیمت بالامی رودبه عنوان مثال ومدیرسودمجمع ۲۰۰ وخرده تومان است عرضه اولیه شده می بینیدتا۷صدمی رسدیکمرتبه به قیمت عرضه برمی گرددولی عرضه دیگری مثلاسودمجمع ۵۰یا۱۰۰تومان است عرضه اولیه اش بالای هزاروچهارصدتومان است ویکمرتبه به نزدیک نصف عرضه سقوط می کند،ویاوقتی می خواهندقیمتهارابالاببرندصبح اردرقیمت بالامی گذارندحتی به اندازه نصف فروشنده خریدارنیست ولی قیمت پایین نمی آیدوبرعکس وقتی می خواهندقیمت سهام رابریزنداردراول صبح باقیمت کف می گذارندوخریدارشایدده برابریابیشتر،فروشنده هست ولی قیمت بالانمی رودنمی گذارند.واین موضع درکل حامعه وقوانین آن قابل بسط است.باسپاس

  • چنگیز

    سلام حاج اقاروحانی گمرسهامدارای خردخم کرده بودحاج اقارییسی تواین ۱ماه گمرسهامداراراگاملاشگوندخدایاتواین مملگت به کی اعتمادکنیم

  • ناشناس

    سهامداران عزیزتر چرا دارایی های خودتون را مفت میفروشید مگه شما با بقیه‌ی اموالتان هم همین کار رو میکنید و پول تو جیب نوسانگیر ها میکنید یک هفته فقط یک هفته بورس را بگذارید کنار و چیزی نفروشید ببینید چی میشه

    • ناشناس

      دمت گرم گل گفتی

  • ناشناس

    تو رو خدا یک یه ماهی بورس رو رها کنید بحال خودش خود به خود درست میشه،هر کی از هر جا رسید میاد یه چیزی میپرونه و خودشو کارشناس بورس معرفی میکنه

  • ناشناس

    چرا فکر میکنید همه سهامدارهای خرد میعزوشن..ـخیر.ـحدود یک سوم سهامداران متضرر و گول خورده پارسال کماکان در سهمهای خودشون به دلیل نداشتن سرمایه دیگر .بی حرکت به وعدهای دولت جدید دل بستن..ـیک سوم دیگر هم فقط مثل بازی کامپیوتری هر روز میخرن و میفروشن… و گروه سوم حقوقی نامرد که از این نوسانات سود میبرد..سازمان بورس و دولت و مجلس محترم. هم ساکت .ومعدب سر صندلیشون نشسن

  • ناشناس

    اقای عشقی سهم حآسا را بررسی و متخلفینش محاکمه کنید..سهم قیمتش دیگر از کف کف تابلو سوراخ شده ریخته…اونها که سه تا چهار برابر فروختن کاملا قابل رصد هستن…حآسا مفت شده .ما که پول نداریم بخریم…اونا که دارن بخرن…

  • ناشناس

    یهامداران بورس بسیار خشمگینن..وعدها بر باد رفته..سازمان بورس باید نگاه دستوری را بر نتابد..و قدرت قوی دولت را لازم دارد..ایا این جراحی اقتصادی انجام میشود؟؟؟

  • محمدی ...

    شب عید سال ۱۳۹۹ قرار بود شاخص به ۱۶۰۰ برسد الان عید ۱۴۰۱ دارد می رسد هنوز شاخص روی ۱۴۰۰ هست آن هم به اسم نه به عمل …چون تمام سهام روی قیمت شاخص ۱۱۰۰ جولان میدهند…دلیل پشت دلیل که هنوز زود هست رشد بکنند