کد مطلب: ۷۴۹۹۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس فردا / راه صعود بازار سرمایه چگونه هموار می‌شود؟

پیش بینی بورس فردا / راه صعود بازار سرمایه چگونه هموار می‌شود؟

بورس تهران در روز جاری شاهد عملکرد متفاوت شاخص کل هم‌وزن و نماگر اصلی بود. با وجود ابهامات موجود در بازار، بورس تهران به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات روز شنبه 24 دی 1401، به واسطه جریان بهتر معاملاتی در سهام متوسط و کوچک بر خلاف شاخص کل بورس، شاخص کل هم‌وزن گام در سوی مثبت دامنه گذاشت.

جریان دادوستد‌های امروز به گونه‌ای پیش رفت که عرضه‌کنندگان از ابتدا پرقدرت ظاهر شدند. اخبار ضد و نقیض منتشر شده از سوی وزارت صمت در خصوص توقف یا عدم توقف عرضه خودرو در بورس کالا فعالان بازار سرمایه را در ابهام نگه داشته است.

در میانه بازار خریداران به مرور توانستند قدرت خود را بازیابی کنند و به تعداد نمادهای سبز بازار افزوده شد. در پایان، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.51 درصدی که معادل 8 هزار و 366 واحد کاهش ارتفاع است، در سطح یک میلیون 643 هزار و 721 واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما با سبقت از نماگر اصلی در حرکتی غیرهمسو موفق به ثبت رشد 0.14 درصدی شد. در روزی که حال عمومی سهام متوسط و کوچک بازار بهتر از نماد‌های شاخص‌ساز بود، نماگر هم‌وزن بورس تهران هفته چهارم دی ماه را با قرار گرفتن در محدوده 504 هزار و 905 واحد آغاز کرد.

ارزش معاملات خرد امروز

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری تا لحظه نگارش این گزارش در محدوده 6 هزار و 809 میلیارد تومانی قرار گرفت تا در کنار حجم معاملات 14 میلیارد و 790 میلیون برگه‌ سهمی بازار، امروز کاهش 50 درصدی نسبت به سطح ارزش و حجم معاملات روز چهارشنبه را شاهد باشیم.

تداوم جریان خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه افراد حقیقی از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج 184 میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور 382 نماد سبز و 246 نماد منفی نمایان‌گر تعادل نسبی میان قدرت خریداران و فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز شنبه به سطح 275 میلیارد دلاری کاهش یافت.

رشد کامودیتی‌ها

بازار سرمایه تهران همواره از قیمت‌های بازار جهانی تاثیر می‌گرفته است. از این رو بورس تهران با ماهیت کامودیتی‌محور خود در انتظار عملکرد مطلوب و رشد چشمگیر اقلامی نظیر مس و آلومینیم است که با رشد به ترتیب 10 و 8 درصدی در هفته‌ای که گذشت همراه شد.

روزهای سبز بازار سرمایه در راه است؟

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: شرایط بازار سرمایه در حال حاضر با کمی بلاتکلیفی همراه است. در همین حین اما خریدار قدرتمند هم در بازار موجود است. به نظر می‌رسد اگر اجازه بدهند بازار نفس بکشد و راه خودش را طی کند، اعداد خیلی بالاتر از اعداد فعلی را نیز روی تابلو بازار سهام شاهد خواهیم بود. اما کج‌سلیقگی در حوزه مدیریت کاملا مشهود است و این کج‌سلیقگی بازار را آزار می‌دهد.

وی افزود: در ابتدای بازار امروز، اکثریت نمادهای بازار با صف فروش مواجه شدند، اما در پایان بازار، تعداد صف‌های خرید نمادها بیش از نماد‌های صف فروشی بودند؛ این نشان‌ می‌دهد بازار، تورم را شناسایی کرده است و در جهت پوشش این تورم و جبران عقب‌ماندگی خود گام برمی‌دارد.

در پایان این کارشناس افزود: به نسبت این روزهای بازار سرمایه، بازار امروز متعادلی به حساب می‌آید و امیدواریم شاخص کل محدوده حمایتی یک میلیون و 600 هزار واحد خود را از دست ندهد و در جهت دستیابی به اهداف بالاتر گام بردارد. اگر ابهام و حاشیه‌های بازار نظیر توقف عرضه خودرو در بورس کالا رفع شود این مسیر هموارتر خواهد شد.

گزارش‌هی بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ح

    فعلا کسی با این قیمت های بالا نسبت به چند هفته پیش وارد بازار بورس نمیشود چون میداندسودیک ماه رشد سهامهارو طی 3 روز نزولی شدن بورس از دست خواهد داد از این جهت لازمه رشد مجدد بورس ورود به یک دوره زمانی یک هفته ای اصلاح است است تا قیمتها ی کاذب واقعی شوند وسهامدارها با ریسک کمتری مایل به سرمایه گذاری باشند. بنابراین بورس فعلا در حال اصلاحات است و پس از اصلاح در صورتی که محدوده حمایتی 1600 واحدی را به گفته کارشناس محترم از دست ندهد وارد مرحله بعدی صعود خواهد شد

  • ناشناس

    واقعا اگه هیچی نگید بهتر باشه
    منظورم اینجور حرافاست 👇
    بازار امروز متعادلی به حساب می‌آید و امیدواریم شاخص کل محدوده حمایتی یک میلیون و 600 هزار واحد خود را از دست ندهد
    به نظر میاد با قصد تخریب و یا جهت دادن اینجور حرف ها زده میشه .

  • صادق

    من پیش‌بینی میکنم فردا بورس تعطیل باشه😁