کد مطلب: ۶۰۰۸۰۰

افزایش قیمت دلار هم بورس را نجات نداد/ شاخص چه زمانی سبز می‌شود؟

افزایش قیمت دلار هم بورس را نجات نداد/ شاخص چه زمانی سبز می‌شود؟

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس ۱.۵ درصد افت داشت. کلیت بازار نوسانی و با حجم کم در معاملات بود. اما آیا هفته آینده هم بازار به همین صورت خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته اول آذر ماه ۱‌.۵ درصد ریخت. این در حالی بود که قیمت دلار از رشد خوبی برخوردار بود و در انتهای هفته به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت مطلوب نبود و در نهایت نیز منفی بسته شد. در کلیت هفته شاخص بیش از یک درصد افت داشت.

وی افزود: معاملات همچنان در سطوح حداقلی خود هستند و روزانه به طور میانگین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شد. نهادهای حقوقی، دولتی، نیمه‌دولتی و صندوق‌ها هنوز تمایلی به خرید ندارند و بخش عمده‌ای از منابع این نهادها درگیر خرید اوراق دولتی است. نماد تجلی نیز طی دو روز گذشته ۹۳۳ میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کرد.

نصیرزاده اظهار کرد: روند افزایش نرخ دلار در این هفته ادامه داشت و تقریبا به بالای ۲۹ هزار تومان رسید ولی بازار سهام به این افزایش واکنشی نشان نداد و در بازار جهانی هم نوسانات شدیدی شاهد نبودیم.

مذاکرات برجام و بورس

این کارشناس بازار سهام گفت: برای هفته بعد هم دوشنبه نشست وین را داریم و ۹ آذر نیز حراج ۲۱ ماهه اوراق دولتی است و بانک مرکزی هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در کنار همه این عوامل یکی از نکات قابل توجه اعلام اولویت قطع گاز سیمانی‌ها بود. این موضوع نیز می‌تواند تنش‌زا باشد، پیش از این هم قطع گاز فولادی‌ها را داشتیم. با این روند طی چندسال آینده صنایع فقط در بهار و پاییز امکان تولید خواهند داشت و مابقی را درگیر قطع برق و گاز هستند.

نصیرزاده اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود، بازار در هفته بعد نیز نوسانی و رکودی خواهد بود. تکلیف برجام در اواسط هفته می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد. فعلا نشانه‌هایی از بازگشت بازار مشاهده نکردیم و تنها گروهی که در چشم بازار بود گروه خودرو بود، تنظیم بازار که اتفاق بیفتد تحرک خوبی را در این گروه و به طبع کل بازار شاهد خواهیم بود.

این کارشناس تصریح کرد: از نظر معامله‌گری قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود رسیده‌اند و فقط به عزمی برای تحرک نیاز دارد. کلیت بازار در وضعیتی قرار دارد که با مقداری محرک مثبت وضعیت مطلوبی خواهد داشت. اما با عدم قطعیت‌ها، ابهامات منفی و تصمیمات شلخته‌ای که از سیاست‌گذار، دولت و نهادهای بالادست وجود می‌بینیم، پول از بازار فراری شده است.

وی افزود: امیدواریم بازار به این نتیجه برسد که وضعیت بورس برای سرمایه‌گذاری ارزنده است. در غیر این صورت با توجه به سیگنال‌های موجود هنوز پالس ویژه و مثبتی را شاهد نیستیم. این در شرایطی است که نرخ ارز آزاد و نیما برای بازار تحریک‌کننده است و روند عملیاتی شرکت‌ها هم خوب است. با این وجود فقر تقاضا و عدم تمایل جریان سرمایه به بورس را همچنان شاهدیم.

آخرین پیش‌بینی‌های بازار سهام را در صفحه اختصاصی پیش بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چون تو بورس اکثرا شدن دلال بجای سرمایه گذار و دلالها هم شدن نظر ده توی فضای مجازی

  • ناشناس

    اصلا این کارششناس تجارت نیوز از این همه ضد ونقیض حرف زدنش چیزی میفهمه چی میگی برا خودت
    مگه پارسال این چیزا مهم بود که با دلار 18تومن شاخص رو محدوده 2100بود مگه الان چه اتفاقی داره میافته شرکتهای بورسی اکثرشون دارن کارمیکنن سودهای خوبی هم تقسیم میکنن سال اینده اینا همش بهانه هستش که بگن بورس کشش نداره
    فقط دولت لب تر کنه کسانی که توضرر هستن عرضه اولیه به میزان زیانشون میدن سهامشون وثیقه میمونه بمدت 18ماه و باید از 1401تعهد بگیرن که هر اتفاقی تو بورس افاد چه ضرر چه سود مقصر خودشونن پارسال دولت مردم رو به بورس دعوت کرد حالا هم برا جبرانش عرضه اولیه وثیقه به زیان دیدگان بدن تا 18ماه اینجوری هیجان بازار میخوابه سهامها رشد میکنن ووثیقه هم بعد 18ماه ازاد میشه

  • ناشناس

    افزایش قیمت دلار آن هم نه در حد هزار تومان بلکه در حد چند هزار تومان ممکن است یک رشد مقطعی کوتاه مدت به سهام بدهد ولی از طرفی و طبق گفته کارشناسان افزایش قیمت دلار هزینه های شرکت ها به ویژه نمادهای صادرات محور را هم افزایش می دهد و ممکن است پس از مدتی ارزش سهام شرکت ها را وارد مسیر نزولی نکند.
    معیار رشد بورس باید عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی و رفتار سهامدارانشان باشد نه افزایش قیمت دلار و رشد تورم که خوره رشد اقتصادی کشور است.
    طبق گفته کارشناسان سوددهی و افزایش سرمایه شرکت ها، نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری داشته اند اگر سهام داران هم فرهنگ سهام داری در پیش بگیرند و از فروش هیجانی و نوسانگیری فاصله بگیرند به نظر می رسد که بورس در پایان سال به رشد معقولی برسد.
    البته رشد معقول نه رشد شارپی هر چند که رشد معقول با بازدهی ۲۰ درصد خیلی بهتر از رشدهای شارپی است که ریزش های شارپی را هم بدنبال دارند و اگر وارد مسیر ریزش شارپ شوند ممکن است عده زیادی را متضرر کنند.

  • ناشناس

    بازار هفته آینده مثبته
    سهام با ارزشتنو مفت نفروشید!
    میخوان جهت اعتماد سازی در کوتاه مدت قیمت پالایش یکم رو به بالای 10هزار برسونن
    بخرید بخرید بخرید
    یه چیزی گفتم
    پر سود باشید انشاالله

  • ناشناس

    واقعا چرا عدهای تلاش میکنند همه چیز مخصوصا بورس را به دلار ربط بدن؟؟؟؟؟؟ اونها از جهل و نادانی بعضی ها سواستفاده میکنند. مگه پارسال که سهام صد تومانی شد ده هزار تومان ، دلار قیمت امروز بود؟؟؟

  • ناشناس

    فروش اوراق توسط دولت بلای جان میلیونها سهامدار پول های ما قلک شما نیست مسئولان

  • یک ایرانی

    ما کی به پولمون میرسیم به خونمون که فروختیم ریختیم بورس اونموقع که تبلیغات میکردیدمردم بریدبه سحام ثبت نام بکنی اونموقع که نقشه بدبختی ملت بدبخت رومیکشیدیدانصاف نداشتیدچرامارواواره کردی جوابی داریدحالاچه خاکی بسرمون بریزیم

  • یک ایرانی

    ماپولمونومیخوایم خونه ای که فروختیم همه دارایی که داشتیم رفت بورس بدبخت مون کردین

  • ناشناس

    چند روز شاخص مثبت میکنن،مردم که اعتماد کردند شاخص منفی می کنند تا بیایی به پولت برسی دوسال طول میکشه