کد مطلب: ۸۱۰۸۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / موج اصلاحی شاخص کل پایان یافته است؟

پیش بینی بورس چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 / موج اصلاحی شاخص کل پایان یافته است؟

بازگشت رنگ سبز به نقشه بورس تهران در دو روز کاری اخیر، امیدواری اهالی بازار برای اتمام روند اصلاحی را افزایش داده است؛ به نحوی که بسیاری از معامله‌گران دست به خرید زدند. برای پیش بینی بورس و پاسخ به این سوال که آیا روند اصلاحی کاملا تمام شده ابتدا لازم است عامل اصلی به تعادل رسیدن بازار را بشناسیم و پس از آن روند بازار در معاملات روز چهارشنبه را بررسی کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس پس از رشد 15 هزار و 475 واحدی روز دوشنبه در ارتفاع دو میلیون و 301 هزار واحد قرار گرفت. در سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز با رشد سه هزار و 463 واحدی در ارتفاع 752 هزار و 441 واحد ایستاد.

در این میان، ارزش دلاری بازار که طی روند اصلاحی هفته گذشته، با کاهش 20 میلیارد دلاری مواجه شده بود، در پایان جریان معاملات روز دوشنبه، در محدوده 282 میلیارد دلاری قرار گرفت.

بورس از دریچه آمار و ارقام

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را 20 میلیارد و 570 میلیون و ارزش معاملات خرد را 12 هزار و 223 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی، حکایت از خروج اندک سرمایه حقیقی‌ها در روز تعادلی بازار دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج 232 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

عامل اصلی چشم‌انداز مثبت در بازار سرمایه

باید پذیرفت که روند آغاز شده از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته، روند صعودی شارپ تلقی می‌‎شود. به همین دلیل، به ویژه پس از تقویت این موج در فروردین و اردیبهشت، اهالی بازار سرمایه انتظار وقوع یک اصلاح در بازار را داشتند.
اگرچه در خصوص روند نزولی هفته گذشته، شائبه‌های دستوری بودن عرضه‌ها مطرح شده بود، به نظر می‌رسد، بازار هم منتظر یک اصلاح بود. در بلندمدت نیز اصلاحاتی از این دست، البته به شرط دستوری نبودن شرایط، برای روند بلندمدت بازار سهام مفید خواهد بود.

اخباری که پس از بازه معاملاتی آخرین روز منفی بازار یعنی شنبه، مطرح شد از جمله دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازارسرمایه، افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش ضریب اعتباری به بازگشت بازار کمک کرد. اما دلیل اصلی برگشت خریداران به بازار سهام، گزارش شرکت‌ها بود که فراتر از انتظار اهالی بازار عمل کرد و افراد به عملکرد گزارش‌های بعدی نیز امیدوار شدند.

از طرف دیگر پارامتر‌های اقتصاد کلان کشور مانند نرخ ارز و تورم با تغییر محسوسی همراه نبودند. در همین راستا تورم موجود در اقتصاد کشور باعث شده تا در همین بازه دو ماهه که از سال 1402 گذشته است، صنایعی از جمله گروه خودرو، قندوشکر و برخی از شرکت‌های دارویی، با افزایش نرخ محصولات خود همراه شوند.

از سویی در اقتصاد جهانی انتظارات به سوی توقف روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش قیمت کامودیتی‌ها و تثبیت آن‌ها در قیمت‌های بالاتر است. در این صورت نیز، P/E Forward بورس تهران، تعدیل خواهد شد و بازار سرمایه ارزنده‌تر از قبل خواهد بود.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با این وجود نمی‌توان قاطعانه اصلاح شاخص کل را پایان یافته در نظر گرفت. در بازار روز دوشنبه، عرضه‌ همچنان ادامه داشت و همان‌گونه که بررسی کردیم، روند خروج پول، اگرچه اندک، مجددا آغاز شد.

اما با توجه به آنچه بررسی کردیم نگرانی خاصی در خصوص روند بلندمدت بازار وجود ندارد. اگر موج عرضه‌ها در روز‌های پیش رو ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت بازار، جایی میان کانال 2.1 تا 2.2 میلیون واحد به تعادل برسد.

کارشناسنان در رابطه با پیش بینی بورس روز پایانی هفته معتقدند، دست به دست شدن سهام ادامه خواهد یافت و بازار با نوسانات، به‌ویژه در سهام شاخص‌ساز همراه خواهد بود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.